به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره جمعآوری پلهایی نظیر حافظ و کریمخان که در دهه ۵۰ تاسیس شدهاند، گفت: در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، ایمنی پلها توسط گروهی کنترل میشود. معاونت فنی و عمرانی مجری دستورات ترافیکی است و ایده جمعآوری پل حافظ مطرح و با آن موافقت شد، اما در نهایت در شورای ترافیک شهرداری تهران به تصویب نرسید. این پل از نظر ایمنی مشکلی ندارد و شورای ترافیک، جمعآوری آن را به تصویب نرساند.
او ادامه داد: همه پلهای سوارهرو شهر تهران توسط سازمان مشاوره فنی مهندسی و سازمان مهندسی عمران کنترل میشوند و هر کدام که مشکل ایمنی داشته باشند به طور دورهای تعمیر و نگهداری میشود.
صبوری با بیان اینکه طراحی و ساخت یک پل بر اساس آییننامههای روز دنیا در بازه ساخت آن پل است، ادامه داد: اما ممکن است برخی از آییننامهها در طی زمان تغییراتی پیدا کنند و لازم باشد بر اساس آییننامههای جدید، استاندارد پلها بالاتر برود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: هر سال بر روی ۸ تا ۱۰ پل در سطح شهر تهران اقدامات درازمدت انجام میشود و اگر اشکال کوچکی وجود داشته باشد، نسبت به رفع فوری آن اقدام میشود. بنابراین ایمنی پلهایی که مردم از روی آنها رد میشوند، دائما کنترل میشود و پل ناایمن نداریم.
او در واکنش به اینکه برخی پلها موقتی بودند که در دهه ۵۰ تاسیس و قرار بود نسبت به جمعآوری آنها اقدام شود، گفت: اینها پلهای موقت بودهاند، اما تاریخچه آنها را نداریم که آیا واقعا موقت بودهاند یا نه. اما با این حال این پلها بیش از ۴۵ سال است که کار میکنند و اینگونه نیست که پلی که اکنون کار میکند، همان پل قبلی است، چرا که دائما بر روی آنها اقدامات مهندسی و ایمنیسازی انجام میشود، در نتیجه پلها از نظر ایمنی مشکل تردد ندارند.
صبوری دیلمی افزود: ممکن است در برخی موارد، آییننامهها برای ایمنی پلها جوابگو نباشد که اگر چنین چیزی وجود داشته باشد مانند پل کریمخان، اقدامات عمرانی برر روی آن انجام و تبدیل به یک پل دائمی میشود. در مورد پل گیشا چون از اقدامات عمرانی جواب نمیگرفتیم، آن را جمعآوری کردیم و به جای آن زیرگذر زدیم.
او با تاکید بر اینکه وضعیت ایمنی پلها دائما کنترل میشود، گفت: اگر مشکلی از نظر ایمنی وجود داشته باشد، اجازه تردد مردم از روی پل را نمیدهیم. در مجموع پلها میتوانند بر اساس آییننامههای روز دنیا بازنگری شوند و معمولا از پلهای سوارهرو در تهران سالی ۸ تا ۱۰ مورد از آنها را بازسازی میکنیم.
صبوری دیلمی درباره سرانجام احداث ۵۰۰ کیلومتر مسیر پیادهرو در تهران، گفت: تا این لحظه نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر از برنامه ایجاد ۵۰۰ کیلومتر پیاده رو انجام شده و بیش از ۱۸۰ کیلومتر آن به پایان رسیده است. مسائل کرونا و مشکلات نقدینگی و مالی باعث شد تا شاید به ۱۰۰ درصد هدف نرسیم، اما فعلا از ۶۰ درصد هدفگذاری عبور کردهایم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره بودجه ۱۴۰۰ این معاونت، گفت: پیشنهادات خود را درباره پروژههای جدید بزرگ و کوچک مقیاس ارائه کردیم و امیدواریم امسال بودجه خوبی داشته باشیم.
نظر شما