وزیر اطلاعات گفت: آن روز که توده ای ها با تبلیغ مکتب مارکسیسم، ذهنیت نسل جوان ما را آلوده کرده بودند به نحوی که بسیاری از مسلمان ها، مسلمان بودن خود را کتمان می کردند یا برای اظهار آن، پسوند «سوسیالیسم» را به آن اضافه می‌کردند، آیت الله مکارم شیرازی، کتابی با نام «ابوذر؛ خداپرست سوسیالیسم» را تالیف کردند

وزیر اطلاعات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شفقنا کتاب دو جلدی «آیت الله العظمی مکارم شیرازی در اسناد ساواک» با حضور سید محمود علوی وزیر اطلاعات و آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه رونمایی شد.

سید محمود علوی وزیر اطلاعات در این مراسم گفت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی، انقلابی بودن را به عنوان یک تابلو برای خود نمایش ندادند بلکه به لوازم آن ملتزم بودند، گفت: انقلابی گری ایشان آمیخته با احساسات و شعارها نبود بلکه آمیخته با عقلانیت و خردورزی، مواضع حکمت آمیز و حرکت حساب شده بود که اثرات بسیار عمیقی داشت.

وزیر اطلاعات ادامه داد: آیت الله مکارم شیرازی از علمایی بودند که همواره پاسخ به مقتضیات زمان در ارتباط با مذهب و دین جامعه دادند. آن روز که توده ای ها با تبلیغ مکتب مارکسیسم، ذهنیت نسل جوان ما را آلوده کرده بودند به نحوی که بسیاری از مسلمان ها، مسلمان بودن خود را کتمان می کردند یا برای اظهار آن، پسوند «سوسیالیسم» را به آن اضافه می کردند، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، کتابی با نام «ابوذر؛ خداپرست سوسیالیسم» را تالیف کردند. یا در شرایطی که مارکسیسم این چنین فضا را تسخیر کرده بود، ایشان کتاب «فیلسوف نامه ها» را نوشتند و این چنین ضربه فکری بنیادین به حرکت مارکسیسم در کشور زدند.

او ادامه داد: زمانی که امام خمینی، پرچم مبارزه  را برافراشتند، آیت الله مکارم، پا به پای ایشان در مبارزه حضور یافتند و چندین بار دستگیر، احضار و اخطار گرفتند. ایشان همچنین قبل از انقلاب، به تربیت طلاب فاضل، باسواد، روشن و انقلابی همت گماشت و درس خارج فقه و اصول ایشان از درس هایی بود که طلاب جوان شایسته ای را تربیت کردند که هرکدام صاحب کرسی تدریس در سطوح مختلف هستند.

علوی با اشاره به سخنرانی های مبارزاتی آیت الله مکارم شیرازی گفت: ترسیم زیبایی که ایشان از دین اسلام به عنوان آئین زندگی داشتند بسیاری از نسل جوان را آن زمان که زیر بمباران تبلیغات سوء دشمنان بودند، جذب اسلام کرد. در شرایطی که در حوزه، قلم زدن در مقوله های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کمتر مرسوم بود، آیت الله مکارم با راه انداختن مجله مکتب اسلام، این خلا را پر کرده و طلاب را به قلم دست گرفتن تشویق کردند.

او مکتب اسلام را سبب حرکت قلم در حوزه علمیه در موضوعات مختلف دانست و بیان کرد: این حرکت عظیم فرهنگی سبب ارتباط طلاب حوزه علمیه و مخاطبین جوان در دانشگاه ها و مجامع مختلف شد.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: آیت الله مکارم شیرازی و تنی چند از دوستانشان، منبر را از حالت یک طرفه درآورده و به صورت پرسش و پاسخ تبدیل کردند و در زمانی که جوانان تحت شبهات فکری فراوان توده ای ها قرار داشتند، ایشان پاسخ های استخوان دار، منطقی و قانع کننده به سئوالات و شبهات می دادند و استقبال نسل جوان از این جلسات به گونه ای بود که جا برای کسانی که مقداری دیر می آمدند، نبود.

او نوشتن تفسیر قرآن کریم را از دیگر فعالیت های ایشان ذکر کرد و گفت: ما تا سال ۱۳۵۱، یک تفسیر به زبان روز و روان نداشتیم، ایشان با متشکل کردن گروهی از فضلای حوزه علمیه قم و حرکت در مسیر یک تفسیر روان فارسی به نام «تفسیر نمونه« این خلا را پر کردند.

علوی افزود: در اوایل دهه ۵۰ که نسل جوان از یکسو مورد هجمه شبهات فکری و اعتقادی بود و تلاش برای آلودگی به نسل جوان به انواع ابتذالات فرهنگی از سوی دیگر وجود داشت، ایشان، انتشارات نسل جوان را راه اندازی کرد که این فعالیت ها سبب شد، ساواک روی حضرت آیت الله مکارم شیرازی حساس شود و ایشان را تحت رصد دائمی قرار دهد.

او ادامه داد: ساواک در سال ۱۳۵۶ آیت الله مکارم شیرازی را دستگیر کرده و ابتدا به چابهار فرستادند و با اثراتی که در چابهار گذاشتند به مهاباد فرستادند و با تاثیراتی که در مهاباد گذاشتند، ایشان را به انارک فرستادند و با شرایط پیروزی انقلاب اسلامی به قم بازگشتند و در مبارزات امام راحل در سال های ۵۶ و ۵۷ همراه امام حرکت کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان عضو مجلس خبرگان رهبری و نیز شورابعالی قضایی نقش ارزنده ای را ایفا نمودند و بعد از امام خمینی، همراه رهبر انقلاب اسلامی با استقامت فکری و صلابت در تفکر بدون اعوجاج و تزلزل حرکت خود را در راستای تقویت نظام اسلامی ادامه دادند.

کد خبر 584143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha