یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنامه سخنرانی باراک اوباما در برلین موجب بروز برخی نارضایتی‌ها شده است. اگرچه هنوز این نامزد ریاست جمهوری آمریکا تایید نکرده است که می‌خواهد مقابل مجسمه پیروزی این شهر سخنرانی کند، برخی سیاستمداران آلمانی از آن انتقاد کرده‌اند.

اشپیگل آنلاین از برلین گزارش داد، مساله فقط یک سخنرانی است، اما جزییات آن تاکنون مانند یکی از اسرار دولتی محرمانه نگاه داشته شده است. موضوع از این قرار است که اوباما قرار است پنجشنبه به برلین برود و احتمالا بنا به گزارش روزنامه «برلینر سایتونگ» سخنرانی مقابل مجسمه مشهور پیروزی پایتخت آلمان داشته باشد.

ابتدا این دموکرات آمریکایی قصد داشت مقابل دروازه براندنبورگ سخنرانی کند، جایی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در خصوص آن ملاحظاتی داشت. برای همین تیم اوباما به دنبال مکانی جایگزین گشت که تاکنون محل آن را اعلام نکرده است.

اگرچه هنوز برنامه دقیق مشخص نشده است، تاکنون سیاستمداران اتحاد دموکرات مسیحی آلمان و حزب آزاد دموکراتیک از طرح‌های احتمالی اوباما فاصله گرفته‌اند.

راینر برودرله (Rainer Brüderle)، معاون رییس حزب آزاد دموکراتیک به هفته‌نامه «بیلد آم زونتاگ» گفت: مجسمه پیروزی در برلین توسط آدولف هیتلر از رایشزتاگ (پارلمان آن دوره) به مکان کنونی‌اش منتقل شد. این مجسمه برای او نماد برتری آلمان‌ها و پیروزی جنگ با دانمارک، اتریش و فرانسه بود.

برای برودرله این سوال مطرح است که «آیا به باراک اوباما مشاوره صحیح داده شده که مجسمه آزادی را به عنوان محل سخنرانی برای ابراز نظرهایش در خصوص همکاری‌های جهانی انتخاب کرده است؟»

این مجسمه یادآور پیروزی پروس بر دانمارک (1864)، اتریش (1866) و فرانسه(71-1870) است و ابتدا در نزدیک ساختمان پارلمان کنونی آلمان قرار داشت.

آندریاس شوکن‌هوف (Andreas Schockenhoff)، معاون رییس فراکسیون اتحاد مسیحی در پارلمان آلمان هم در اظهاراتی مشابه تصریح کرد: «مجسمه پیروزی برلین با ستاره بزرگش نشانه پیروزی بر همسایگانی است که امروز دوستان و متحدان اروپایی ما هستند. من این را نماد بدشانسی تلقی می‌کنم.»

روز شنبه اوباما در اولین توقف در سفر خارجی چند روزه‌اش به افغانستان وارد شد. اوباما همراه با جک رید (Jack Reid) و چاک هاگل (Chuck Hagel)، دو تن از سناتورهای آمریکایی دریافتی شخصی را از اوضاع امنیتی این منطقه کسب کرد. ارتش آمریکا اعلام کرد، این سیاستمداران در پایگاه بگرام در نزدیکی کابل با جفری شلوسر (Jeffrey Schloesser)، ژنرال آمریکایی ملاقات کردند که فرماندهی نیروهای تحت رهبری ناتو را در شرق افغانستان و همچنین همه نیروهای تحت رهبری آمریکا در افغانستان را بر عهده‌ دارد.

اوباما خودش پیش از این پرواز اعلام کرده بود قصد دارد در دیدار با سربازان آمریکایی از « کار قهرمانانه‌شان تقدیر» کند.

اوباما در هفته‌های گذشته همواره اوضاع افغانستان را به عنوان یکی از موضوعات مورد توجه خود جلوه داده است. او دولت جرج بوش، رییس جمهور آمریکا را متهم می‌کند به اندازه کافی به عملیات در این کشور در مقایسه با عراق توجه نمی‌کند.

وی قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات 7000 سرباز دیگر را به این منطقه اعزام کند.

تقویت سوابق سیاست خارجی
اوباما قصد دارد در سفر خارجی‌اش همچنین از عراق، اردن، سرزمین‌های اشغالی فلسطین، فرانسه و انگلیس هم دیدن کند. این سناتور ایلینویز قصد دارد با این سفرها سوابق سیاست خارجی خود را تقویت کند.

زمان دقیق ورود اوباما به عراق هنوز مشخص نیست. او در حال حاضر به خاطر اظهاراتش مبنی بر آنکه نیروهای آمریکایی باید از عراق خارج شوند، مورد حمایت این کشور قرار گرفته است. نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق از جدول زمانی این سناتور 46 ساله استقبال کرده است. وی در مصاحبه‌ای با مجله اشپیگل گفت: «باراک اوباما، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از 16 ماه سخن گفته است. این را ما چارچوب زمانی صحیحی برای خروج می‌دانیم.»

کد خبر 58472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز