یک موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس مجموعه جدیدی از ۶۰ ماهاره اینترنتی استارلینک را دوشنبه شب در مدار کره زمین قرار دارد، اما بازگشت مرحله اول موشک به سکوی شناور در دریا ناکام ماند.

spaccex

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از Space.com موشک دومرحله‌ای فالکون-۹ که ۶۰ ماهواره اینترنت پهن‌باند استارلینک را در راس خود داشت، روز دوشنبه ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن) ۱۰:۵۹ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا از سکوی پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی فضایی آمریکا در کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد.

تقریبا ۹ دقیقه بعد، مرحله اول موشک که جدا شده بود به زمین بازگشت تا برای ششمین در یک سکوی شناور در اقیانوس فرود آید، اما به هدف خود نرسید.

پرتاب دوشنبه نخستین پرتاب از دو پرتاب طراحی‌شده برای ماهواره‌های استارلینک است: ۶۰ ماهواره دیگر قرار است روز چهارشنبه (۱۷ فوریه) با یک موشک فالکون ۹ دیگر به فضا پرتاب شوند.

این پرتاب در ابتدا قرار بود یکشنبه شب انجام شود، اما بدی وضعیت آب‌وهوایی باعث شد که اسپیس‌ایکس آن را یک روز به تاخیر بیندازد. 

این پرتاب صدوهشتمین ماموریت کلی موشک‌های فالکون ۹ برای اسپیس‌ایکس بود و اگر فالکون ۹ این بار به سلامت به زمین باز می‌گشت، هفتادمین فرود دوباره این موشک‌ها شمرده می‌شد.

اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۲۶ باز از موشک‌های فالکون برای ماموریت‌های گوناگون فضایی استفاده کرد و ۲۲ پرتاب با موشک‌هایی انجام شد که قبلا دست کم یک بار مصرف شده بودند.

این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۱ رقم پرتاب‌های فالکون ۹ را به دست کم ۴۰ مورد برساند.

از طرف دیگر اسپیس‌ایکس اکنون بیش از ۱۰۰۰ ماهواره اینترنتی استارلینک را در مدار کره زمین دارد و قرار است این مجموعه در مرحله اول ۱۴۴۰ ماهواره را شامل شود. اسپیس‌ایکس در عین حال به دنبال گرفتن مجوز فرستادن ده‌ها هزار ماهواره اینترنتی دیگر هم به مدار زمین است.

گزارش‌های اولیه از کارکنان اسپیس‌ایکس حاکی از آن بود که سرویس اینترنتی استارلینکه به خوبی کار می‌کند و حتی توانسته به طور همزمان چندین برنامه جاری با وضوح بالا را پوشش دهد.

اسپیس‌ایکس در ابتدای سال میلادی جاری اجازه استفاده از سرویس اینترنتی پهن‌باند ماهواره‌ای‌ش را به کاربرانی در بریتانیا داد و نخستین مشتری کانادایی‌اش را هم در اواخر ماه دسامبر گذشته به دست آورد. یک قبیله بومیان در کانادا توانست از این سرویس برای ارتباط دادن اعضایش به برنامه‌های آموزشی و نیز پزشکی راه دور استفاده کند.

کد خبر 585529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha