همشهری آنلاین: فرستاده سازمان ملل اعلام کرد: حزب حاکم زیمبابوه و حزب مخالف دولت به زودی قراردادی را برای تعیین چارچوب گفت وگو‌های خود درباره بحران سیاسی در این کشور امضا خواهند کرد.

به گزارش بی بی سی، هایله منکریوس فرستاده سازمان ملل گفت: انتظار دارد این قرارداد توسط رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه و مورگان تساوانگیرای رئیس حزب مخالف دولت و کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری این کشور به امضا برسد.

قرار بود این قرار داد هفته گذشته امضا شود اما تساوانگیری از امضای آن خودداری کرد.

منکریوس گفت که بر این باور است که دو طرف با امضای تفاهمنامه‌ای جهت تعیین شرایط گفت وگو‌های مستقیم میان یکدیگر به توافق رسیده باشند.

با این حال فرستاده سازمان ملل بر این نکته تاکید کرد که دو طرف باید به منظور آغاز گفت وگو‌ها سند موافقتنامه را امضا کنند.

حزب نهضت برای تغییر دموکراتیک به رهبری تساوانگیرای اما اعلام کرده است که برای توافق با گفت و گو‌ها شرایطی دارد.

جورج سیبوتسوی سخنگوی این حزب اعلام کرد که حزب نهضت برای تغییر دموکراتیک همچنان گفت وگو‌ها را مشروط به پایان کامل خشونت‌ها و آزادسازی تمامی زندانیان سیاسی می‌داند.

او افزود: ما دولتی می‌خواهیم که شرایطی را برای دموکراتیزه کردن اجتماع ما ایجاتد کرده و زمینه‌های یک انتخابات منصفانه و آزاد را فراهم آورد.

با این حال او گفت که انتظار می‌رود این تفاهمنامه تا پایان هفته جاری به امضا برسد.

رابرت موگابه در پایان ماه ژوئن سال جاری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه که بدون رقیب برگزار شد، برای بار دیگر به سمت ریاست جمهوری زیمبابوه انتخاب شد. چانگیرای، رهبر مخالفان در دور اول انتخابات موفق شده بود بیش از موگابه رای کسب کند، اما نتوانسته بود اکثریت مطلق را برای کسب این سمت به دست آورد.

کد خبر 58560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز