مرگ مقام ابدیت و جاودانگی است و دنا سرفرازی و راست‌قامتی آن را به رخ می‌کشد. اینک اما یادگاران نیک‌سرشت آن پهلوانان نامدار که جملگی نام شاهنامه‌ای بر خویش دارند، در دام بلایی اهریمنی گرفتار آمده‌اند.

سی سخت

ترنم دل‌انگیز چشمه میشی را سکوتی غمبار به خاموشی برده است،  

کوه گل٫کوه اهورایی سی‌سخت به سوگی سهمگین نشسته است،  

در پای گردنه بیژن و قله سربلند دنا اما غوغایی در گرفته است،  

اینک بر سر شهر اسطوره‌ای ایران چه آمده است؟ شهری که بیش از هرجای این کره خاکی رد پای شاهنامه و پهلوانان اساطیری آن هویداست.  

در هر کوی و گذر جای پای بیژن و گیو و طوس پیداست، جهاندار کیخسرو بر جای جای آن پای نهاد و سرانجام در دل دنا مقام انوشگی و جاودانگی یافت. دنا ریشه در اساطیر کهن، اوستا و فرهنگ باستانی ایران دارد، واژه دین یکی از مشتقات دناست چراکه همواره این کوه هاله‌ای از تقدس را یدک کشیده است …

دنا، کوه مقدس جنوب ایران، پرستشگاه و خوابگاه خوشنام‌ترین شهریار اساطیری ایران کیخسرو نامدار است. همان که همراه سوشیانس (نجاتگر آیین زرتشت) در آخر زمان از دل این کوه ظهور می‌کند تا بیدادگری در جهان را پایان بخشد؛ همانگونه که در هنگامه شهریاری کره خاکی را از دیوان و اهریمنان پاک کرد و چونان بهشتی بیاراست. 

که ما هر چه بایست برساختیم / ز دشمن جهان را بپرداختیم 

جهان یادگار است و ما رفتنی / به مردم نماند به جز مردمی 

این نگرش اهورایی و آیینی است که این قطعه از خاک را مردمانی با فرهنگ و سخت‌کوش زایید. 

سخت‌کوشی که الهام گرفته از سی پهلوان سخت‌جان همراه کیخسرو است که در تلاش برای انصراف او به جهت کناره‌گیری از قدرت، جان بر سر این پیمان نهادند و مردانه در دل آن خاک مدفون گشته‌اند چه، آن‌گونه که ایرج می‌گوید: 

«مدفن عشق جهان است اینجا/ یک جهان عشق نهان است اینجا» و کیخسرو خود نیز در دل این کوه مقام انوشگی می‌یابد. 

برف سپید نماد پاک‌سرشتی آن است، مرگ مقام ابدیت و جاودانگی است و دنا سرفرازی و راست‌قامتی آن را به رخ می‌کشد.

اینک اما یادگاران نیک‌سرشت آن پهلوانان نامدار که جملگی نام شاهنامه‌ای بر خویش دارند، در دام بلایی اهریمنی گرفتار آمده‌اند. جدال این پهلوانان سخت‌جان، نبرد نیروهای بهمنی (پندارنیک) را با پتیارگان اهریمنی نمایان می‌سازد و شاید این ندای کیخسرو نامدار است که از پس هزارها در گوشمان زمزمه‌گر است که: 

آی آدم‌ها که در ساحل نشسته شاد و خندانید

یک نفر در آب دارد می‌سپارد جان…

بخشی از نوشته دکتر قاسم یزدانی برای این روزهای سی‌سخت

کد خبر 586256

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha