دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با ورود به بغداد، سومین مرحله از سفر انتخاباتی خود به دور دنیا را آغاز کرد.

اوباما با هدف جلب حمایت بین‌المللی پیش از عراق به افغانستان و کویت سفر کرده است و در ادامه سفرش از اردن، فلسطین اشغالی و ۳ کشور اروپایی نیز دیدن خواهد کرد.

سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد به خبرگزاری فرانسه گفت: سناتور باراک اوباما در قالب یک هیئت پارلمانی به همراه چاک هاگل و جک رید ۲ سناتور دیگر وارد عراق شده اند.

سفر اوباما به عراق دومین سفر وی به این کشور به شمار می‌رود. وی پیش از این در ژانویه ۲۰۰۶ به عراق سفر کرده بود.

برنامه اوباما و هیات همراه در این سفر دیدار با مقامات عراقی، ‌فرماندهان نیروی نظامی و دیپلمات‌های آمریکا اعلام شده بود. قرار است اوباما با دیوید پترائوس فرمانده نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق دیدار کند.

این سفر در حالی انجام شده است که خشونت در عراق از ابتدای ماه مارس ۲۰۰۳ و آغاز مداخله نیروهای آمریکایی در عراق به بالاترین سطح خود رسیده است. 

باراک اوبامای ۴۶ ساله که از مخالفان جنگ با عراق به شمار می‌رود در نظرسنجی‌های به عمل‌آمده برای انتخابات ریاست‌جمهوری در موقعیت بالاتری از رقیبش قرار دارد اما اعتبار او در زمینه بین‌المللی از طرف جان مک‌کین رقیب جمهوریخواه وی هدف قرار گرفته است.

اوباما هفته گذشته در سخنرانی در واشنگتن و در سرمقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده بود که در نخستین روز کاری خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا ماموریت جدیدی را به نظامیان واگذار خواهم کرد و آن پایان‌دادن به جنگ است.

این نامزد دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خروج نظامیان آمریکایی از عراق را در مدت ۱۶ ماه در برنامه‌های خود مدنظر دارد.

اما دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا تاکید کرد خارج‌کردن نیروهای نظامی آمریکا از عراق پیامدهای خطرناکی به همراه خواهد داشت. 

جمهوریخواهان آمریکا در حالی بر ادامه حضور نظامی این کشور در عراق تاکید دارند که مردم آمریکا با اوباما همسوتر شده و خواستار پایان یافتن وضع موجود هستند.

نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان از آن دارد که ۵۹ درصد آمریکایی‌ها خواهان خروج نظامیان کشورشان از عراق هستند و در واقع با نگرش‌های اوباما در این خصوص موافق هستند.

دیدار اوباما و مالکی

نامزد دمکرات انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا پس از ورود به بغداد با نوری مالکی، نخست وزیر عراق دیدار و درباره آینده حضور نظامیان آمریکایی در این کشور با وی بحث و تبادل نظر کرد. 

یک منبع اطلاع‌رسانی در دفتر نخست وزیری عراق که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: در این دیدار، مسائل مختلف از جمله آینده حضور نظامی آمریکا در عراق و نیز آینده روابط دو کشور بحث و بررسی شد. دو طرف همچنین امکان کاهش شمار نظامیان آمریکایی در عراق را بررسی کردند.

کد خبر 58658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز