مریخ‌نورد «استقامت» ناسا بهترین نما تا به حال را از محل فرودش روی سیاره سرخ به دست داده است، پانورامای با وضوح بالا ساخته شده از ۱۴۲ تصویر!

panorama

اعضای گروه کنترل ماموریت مریخ‌نورد «استقامت» جمعه پیش با ادغام عکس‌هایی که دوربین‌های ناوبری‌ سفینه گرفته بودند، پانورامایی از محل فرود سفینه در دهانه «جزرو» در مریخ ساخته بودند.

عکس روز| پانورامای مریخ

اما این ۱۴۲ تصویر جدید را دوربین Mastcam-Z مریخ‌نورد گرفته است که چشمانی نافذتر دارد، بنابراین این تصویر پانورامای جدید جذاب‌تر است و جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد.

لبه دهانه جزرو در دوردست در این عکس جدید مشخص است و مانند دیواره سنگی می‌ماند که از  یک دلتای (مصب رودخانه) باستانی باقی مانده باشد.

سیستم دوربین‌های Mastercam-Z بر روی مریخ‌نورد «استقامت» شامل دو دوربین با توانایی زوم کردن هستند که می‌تواننند اشیایی را به کوچکی ۳ تا ۵ میلی‌متر ثبت  در نزدیکی سفینه و  ۲ تا ۳ متر در فاصله دور از آن ثبت کنند.

این دوربین‌ها شبیه سیستم Mastcam هستند که بر روی مریخ‌نورد قبلی ناسا «کنجکاوی» که در اوت ۲۰۱۲ در دهانه «گیل» روی مریخ فرود آمد و هنوز فعال است، نصب شده بودند. اما توانایی‌های Mastercam-Z بیشتر است، برای مثال دوربین «کنجکاوی» توانایی زوم کردن نداشت، و برای همین است که Z را در نامش ندارد.

کد خبر 587287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    8 19
    این تصمیم خدا بوده ما انسان ها روی کره زمین زندگی کنیم و در قرآن هم از زمین یاد کرده. دانشمندان به جای این همه خرج برای تحقیق در مورد کره دیگه، کاش برای زمین خرج می کردند. این کارها چه سود و فایده ای برای آدم های روی زمین داره واقعا؟!
  • حمید IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    21 13
    اینجا که نمیشه زمین خرید لااقل از اونجا یه صد متری بدین ما یه الونک بسازیم