سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

محمد جوادپاینده: بازی دوستانه پرسپولیس مقابل آرمین و استفاده از بازیکنان جدید اولین رونمایی از پرسپولیس جدید بود.

سرمربی پرسپولیس اعتقاد ویژه‌ای به سیستم 1-3-2-4 دارد. قطبی فصل گذشته با وجود انتقاداتی که در خصوص تفکرات دفاعی او وجود داشت بر استفاده از همین سیستم اصرار ورزید و در نهایت به‌عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ‌برتر دست یافت.

تمرینات پرسپولیس جدید در غیاب قطبی و زیرنظر افشین پیروانی آغاز شد اما پس از انتخاب سرمربی و بنابر توصیه‌های افشین قطبی، پرسپولیس در این فصل هم با 1-3-2-4 وارد رقابت‌های لیگ خواهد شد.

نیمرخ متفاوت

با توجه به بازی‌های تدارکاتی و تمرینات فصل جدید، پیش‌بینی ترکیب پرسپولیس در اولین بازی فصل جدید چندان دشوار به نظر نمی‌رسد.

سرخپوشان در آخرین بازی تدارکاتی با حضور واعظی، نوری، محمد، حیدری، باقری‌ها، زارع، باقری، پتروویچ، منصوری، نیکبخت و توره مقابل آرمین تهران قرار گرفتند که این ترکیب احتمالاً ترکیب اصلی مورد نظر مربیان پرسپولیس است.

هرچند ممکن است با حضور قطبی در تمرینات  تغییراتی در این آرایش ایجاد شود. نکته جالب توجه این است که این تیم حدوداً 50 درصد نسبت به آخرین بازی پرسپولیس در فصل گذشته متحول شده است.

واعظی، باقری‌ها، نوری،‌ باقری، حیدری و نیکبخت در آخرین بازی فصل برای تیم سرخپوش به میدان رفتند و احتمالاً در فصل جدید هم بازیکنان اصلی پرسپولیس خواهند بود اما 5 بازیکن تازه‌وارد در این فصل وارد ترکیب اصلی تیم قطبی می‌شوند.

آقای گل از ترکیب خارج شد

مهمترین غایب پرسپولیس در ابتدای فصل جدید محسن خلیلی خواهد بود؛ بازیکنی که قطعاً در هر شرایطی یکی از مهره‌های ثابت این تیم در فصل جدید به شمار می‌رفت اما با توجه به مصدومیت خلیلی، ابراهیم توره مهاجم اصلی تیم سرخپوش خواهد بود.

توره، موفق‌ترین مهاجم خارجی فصل گذشته به‌شمار می‌رفت اما ممکن است این بازیکن جوان نمایش خیره‌کننده فصل گذشته را در پرسپولیس تکرار نکند که این موضوع نگرانی‌های زیادی را به‌وجود آورده است.

کعبی، آشوبی و آقایی دیگر بازیکنان تأثیرگذاری هستند که پرسپولیس جدید را همراهی نخواهند کرد.

گزینه‌های مناسبی برای جانشینی این 3 بازیکن در خط ‌میانی جذب شدند اما آنها هم در شرایط مشابه توره قرار دارند و ممکن است نتوانند نمایش موفق فصل گذشته را در ترکیب تیم قطبی ارائه دهند.

انسجام دفاعی

خط دفاعی پرسپولیس در سیستم 1-3-2-4 قطبی عملکرد موفقی داشت و کمتر از سال‌های گذشته آسیب‌پذیر نشان داد. در فصل جدید،  دروازه وخط دفاع تیم سرخپوش کمترین تغییرات ممکن را داشته است.

حسن رودباریان تنها دروازه‌بانی است که از این تیم جدا شد و به جای او میثاق معمارزاده، دروازه‌بان جوان سایپا به پرسپولیس پیوست. البته واعظی همچنان دروازه‌بان اول سرخ‌ها به شمار می‌رود.

در خط دفاعی هم اگر نصرتی ماندگار شود هیچ بازیکنی از پرسپولیس جدا نشده و با توجه به جذب شیری، محمد و احتمالاً آتسو، پرسپولیس شرایط بهتری نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

در ترکیب اصلی احتمالاً محمد تنها بازیکن جدید خط ‌دفاعی سرخپوشان خواهد بود که در سمت راست قرار می‌گیرد و نوری، باقری‌ها و حیدری همچنان 3 عضو ثابت خط دفاعی پرسپولیس هستند و شیری به همراه آتسو و زارعی بازیکنان نیمکت‌نشین در این خط به شمار می‌روند.

همسایگی ضعف و قدرت در خط میانی

بهترین خریدهای پرسپولیس در خط میانی این تیم صورت گرفته اما با توجه به جدایی 3‌ بازیکن تأثیرگذار، همین نقطه می‌تواند مشکلات زیادی را برای قطبی ایجاد کند.آشوبی یکی از مهمترین بازیکنان تیم قهرمان در فصل گذشته به‌شمار می‌رفت.

با جدایی او، مازیار زارع زوج جدید کریم باقری در میانه زمین خواهد بود. دو هافبک دفاعی با سابقه و قدرتمند پرسپولیس خصوصیات کاملاً مشابهی دارند و البته هیچ‌کدام از آنها از سرعت کافی برخوردار نیستند.تنها نقطه‌ضعف خط میانی پرسپولیس، کندی هافبک‌های دفاعی این تیم است.

سیدمحمد علوی آلترناتیو باقری و زارع به شمار می‌رود که البته او هم از سرعت زیادی برخوردار نیست و تنها در تخریب بازی حریف تخصص دارد.با این وجود بخش هجومی خط میانی پرسپولیس نقطه قدرت این تیم است.

مثلث منصوری، نیکبخت و پتروویچ از توان بالایی برای نفوذ به لایه‌های دفاعی و ایجاد موقعیت برای تک‌مهاجم سرخپوش برخوردار است.

این 3 بازیکن شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی خواهند داشت اما تنها جانشین آنها بر روی نیمکت حسین بادامکی است. پرسپولیس در این پست هم به بازیکنان بیشتری نیاز دارد.

سرعت هجومی

قدرت پرسپولیس در نیمه هجومی این تیم خواهد بود. با توجه به آرایش 1-3-2-4 محبوب قطبی، قطعاً ابراهیم توره جدی‌ترین گزینه برای حضور در رأس خط حمله است؛

بازیکنی که قطبی از جذب او اظهار خوشحالی کرده بود. توره از فرصت‌های خود در ترکیب پیکان به بهترین شکل استفاده می‌کرد و حالا بهترین هافبک‌های هجومی فصل گذشته لیگ را در کنار خود می‌بیند.

منصوری و پتروویچ، فصل گذشته هماهنگ‌ترین زوج تهاجمی در خط میانی ابومسلم بودند و حالا هر دو برای پرسپولیس بازی می‌کنند.

نیکبخت هم که در گلزنی و گلسازی بهترین فصل‌های خود را در پرسپولیس سپری کرده، در سمت چپ قرار می‌گیرد و به این شکل لوزی تهاجمی پرسپولیس شکل می‌گیرد. هر 4 بازیکن از سرعت و قدرت مانور بالایی برخوردارند و خطرناک‌ترین ترکیب هجومی لیگ هشتم را تشکیل می‌دهند.

هادی نوروزی، خیرخواه و احتمالاً فاطمی که هنوز قراردادش را به ثبت نرسانده، بازیکنان ذخیره پرسپولیس در نیمه هجومی این تیم به شمار می‌روند که البته فاصله زیادی با بازیکنان اصلی دارند.

کد خبر 58772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز