نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: سهم حوزه حمل‌ونقل و ترافیک به عنوان اصلی‌ترین معضل شهر تهران، به نزدیک ۳۹ درصد بودجه کل تهران رسید.

سيد حسن رسولي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت ارتباطات شورای اسلامی شهر تهران، سید حسن رسولی در دویست و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به قرائت گزارش کمیسیون تلفیق درباره ردیف‌های هزینه‌ای بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران پرداخت و در ابتدا سهم هر کدام از ماموریت‌های شش‌گانه شهرداری تهران از بودجه ۱۴۰۰ را ارائه داد و گفت: شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷ درصد از درآمدهای خود را صرف حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد کرد.

رسولی افزود: سهم حوزه حمل‌ونقل و ترافیک به عنوان اصلی‌ترین معضل شهر تهران به نزدیک ۳۹ درصد بودجه کل تهران رسید. همچنین سهم حوزه خدمات شهری ۱۳.۳ درصد و سهم بخش ایمنی و مدیریت بحران ۴.۲ درصد از کل بودجه شهر تهران است.

به گفته رسولی، سهم حوزه شهرسازی و معماری که اولین سهم را در کسب درآمد به صورت ضابطه‌مند دارد، ۴ درصد از کل بودجه شهر تهران است. ۳۳ درصد از بودجه ۱۴۰۰ هم به مجموعه فصل هوشمندسازی شامل خرید خدمت، حقوق دستمزد و ... تعلق دارد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی حسب سهمیه اعلام شده، هزینه‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در سقف کاملا رعایت کرده و مازاد مصرفی نداشتند. در حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، کمیسیون حمل‌ونقل در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان ردیف‌های خود را نسبت به حدنصابی که در فصل درآمدها تعیین شده بود، افزایش داد. توافق کردیم که از محل افزایش فروش دارایی‌های شهرداری تهران با توجه به اولویتی که این بخش دارد، برای توسعه اتوبوسرانی و مترو نه برای مصارف جاری و حقوق دستمزی ۴۰۰ میلیارد تومان اضافه شود که باعث شد سهم این حوزه از کل بودجه ۱۴۰۰ به نزدیک ۳۹ درصد برسد.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده از این محل بنا به پیشنهاد ارائه شده برخی از اعضا به دو شرکت شهربان و حریم‌بان اختصاص خواهد یافت. به گونه‌ای که در مناقصه‌ای که شهرداری تهران برگزار می‌کند، همکاران در این دو شرکت به شرط دارا بودن شرایط استخدامی با سایر شرکت‌ها از دریافتی‌های یکسان برخوردار شوند.

رسولی افزود: در حوزه خدمات شهری کمترین تغییر را داشتیم و تعادل‌بخشی درآمدی برقرار است و به همان میزان که درآمد دارند، به همان میزان هزینه در نظر گرفته شده است. بر اساس نظام‌نامه تصویب شده، قرار بر این شده است چنانچه تعادل بودجه در تعامل به حوزه‌های مربوطه رعایت شود، ما در کمیسیون تلفیق و در صحن مداخله نداشته باشیم. در کمیسیون فرهنگی هم سقف رعایت شده است. در حوزه هوشمندسازی که شامل همه موارد می‌شود هم سقف تصویب‌شده رعایت شده است.

سید حسن رسولی با اشاره به ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران، گفت: بر اساس بند الف ماده واحده بودجه عمومی شهرداری تهران شامل مناطق، واحدهای ستادی راهنمایی و رانندگی و شورای اسلامی شهر تهران از حیث منابع تامین اعتبار شامل درآمدهای واگذاری دارایی سرمایه و واگذاری دارایی‌های مالی بالغ بر ۴۸۸ هزار و ۸۳۳ میلیارد و ۷۶۴ میلیون و ۸۲۰ هزار ریال است.

وی افزود: بالغ بر ۱۶۴ هزار و ۶۹۳ میلیارد ریال از آن اعتبارات هزینه‌ای است. این عدد به تنهایی شامل حقوق و مزایا نیست بلکه شامل هزینه‌های جاری است. همچنین تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه‌ای که برای پروژه‌های عمرانی و تاسیسات زیربنایی شهر اختصاص دارد ۲۲۰ هزار و ۳۲۵ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ۱۲۲ هزار ریال است. اعتبارات تملک دارایی مالی ۱۰۳ هزار و ۸۱۵ میلیارد و ۶۰ میلیون و ۶۰۳ هزار ریال خواهد بود که به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود تا سقف ۲۰ درصد منابع و مصارف را به صورت غیرنقد عمل کند.

رسولی ادامه داد: بر اساس بند ب بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و خالص بودجه سازمان‌ها باید تعیین تکلیف شود. بر اساس بند ج ماده واحده نیز شهرداری تهران مکلف است در صورت کاهش یا افزایش جدی درآمدها یا عدم تحقق درآمدها تا ۲۰ درصد بودجه مصوب نسبت به ارائه لایحه اصلاحیه بودجه حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۰ اقدام کند.

در نهایت گزارش کمیسیون تلفیق با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید. همچنین کلیات بودجه حوزه حمل و نقل عمران و ترافیک با ۲۰ رای موافق به تصویب رسیده است.

کد خبر 588262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha