چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

سارا شیرازی: نخستین سهمیه ‌تاریخ تیر و کمان ایران در بخش مردان چیزی حدود یک‌ سال قبل در لایپزیگ آلمان به دست آمد.

جایی که حجت‌الله‌ واعظی میان 173 ورزشکار ریکرو از 80 کشور دنیا به جمع 16 نفر برتر صعود کرد، یعنی همان رتبه‌ای که برای گرفتن سهمیه لازم بود. پس از آن نوبت به نجمه آبتین رسید که به‌عنوان اولین بانوی ایرانی در تیر و کمان المپیکی شود. آبتین در مسابقات فرانسه که اوایل تیرماه برگزار شد در میان ۱۲۵ ورزشکار در جای دوازدهم ایستاد تا تیم تیروکمان ایران برای اولین بار با 2 سهمیه در المپیک حاضر باشد.

 آبتین می‌گوید: «وقتی امتیاز ورودی به المپیک را گرفتم، احساسی داشتم که در تمام زندگی‌ام تجربه نکرده بودم. نمی‌توانم احساس خودم را بیان کنم. وقتی که از کسب سهمیه مطمئن شدم، تمام وجودم خندید. چرا که بار بزرگی از دوش من برداشته شد.»

این احساسات وصف ناپذیر زن تیرانداز ایرانی است. او پس از سارا خوش جمال فکری و هما حسینی سومین بانوی ایرانی است که جواز حضور در المپیک را به دست آورد. حالا او به همراه حجت‌الله واعظی به‌عنوان دو المپیکی تیروکمان، با انگیزه از رقابتهای المپیک حرف می‌ز‌نند: «من هم اکنون به این فکر می‌کنم که آیا با کسب همین سهمیه راضی شده‌ام یا خیر ولی به این نتیجه رسیده‌ام که می‌توانم در المپیک بهتر کار کنم و اکنون من برای المپیک هیچ استرسی ندارم و فکر می‌کنم کسب سهمیه‌ المپیک برای من کافی نیست. با اعتماد به نفسی که دارم، می‌توانم در المپیک بهتر کار کنم.

درست است که همه‌ تیراندازانی که در پکن حاضر هستند، حداقل دو برابر سابقه‌ حضور من در این رشته را دارند، اما من تلاش خودم را می‌کنم تا بتوانم در المپیک خوب کار کنم. مطمئنا هر نتیجه‌ای برای من راضی‌کننده نیست و می‌خواهم طوری کار کنم که هم خودم راضی باشم و هم مربی‌ام.»

اینهای حرف‌های نجمه آبتین است. واعظی هم مثل آبتین با امیدواری زیاد در مورد رقابت‌های المپیک صحبت می‌کند: « با همان انگیزه‌ای که در رقابت‌های انتخابی آلمان شرکت کردم، در المپیک به مصاف رقبا می‌روم. در پکن و در رشته ریکرو 64 نفر حضور دارند. در این میان اگر کسی بتواند در پایان پرتاب‌هایش، امتیازی بین 1325 تا 1330 کسب کند به رتبه خوبی دست پیدا خواهد کرد؛ البته بهترین رکورد من در تمرینات 1337 است که اگر بتوانم آن را در پکن تکرار کنم، حتما بین 10 نفر برتر خواهم بود. به همین دلیل امید زیادی به کسب مدال دارم.»

واعظی که در اولین تجربه‌ جهانی‌اش سهمیه المپیک را کسب کرد، شناخت خوبی از حریفانش دارد و با همین شناخت به کسب مدال در المپیک امیدوار است. او می‌گوید: « 3 سال و 4 ماه است که عضو تیم ملی هستم و در این مدت چندین بار با رقبای جهانی‌ام روبه‌رو شده‌ام. در همان مسابقات جهانی آلمان که سهمیه المپیک گرفتم، تقریبا همه برترین‌های ریکرو آمده بودند. رقبای اصلی من ورزشکاران کره‌ای و ایتالیایی هستند. ضمن این ‌که کشورهای چین تایپه، هند، چین و مالزی هم تیراندازان خوب و مطرحی در المپیک دارند.»

دو ملی‌پوش المپیکی کاروان ایران در رشته تیروکمان، مدتی است که با فشار تمرینی بیشتری برای این رقابت‌ها آماده می‌شوند. آبتین می‌گوید: «اردو‌های ما شبانه‌روزی است و ماه‌هاست که بدون وقفه ادامه دارد. در تمرین‌ها تلاش زیادی می‌کنیم و از  صبح تا شب تیر می‌اندازیم. گلایه نمی‌کنم چرا که این رشته را دوست دارم و اکنون هم نتیجه‌ این کار را می‌بینم.»

واعظی هم در این باره می‌گوید: «تا هفته گذشته روزی 6 ساعت تمرین می‌کردیم، اما از روز شنبه تمریناتمان به روزی 8 ساعت افزایش پیدا کرد تا در آستانه المپیک به مرز آمادگی نزدیک‌تر شویم. فعلا روزی 800 تا 900 تیر می‌اندازیم که اگر بتوانیم این تعداد را به هزار تیر افزایش دهیم ایده‌‌آل خواهد بود؛ چرا که در این صورت دیگر از لحاظ جسمانی و خطاهای موقعیتی، مشکلاتمان به حداقل خواهد رسید.»

حجت‌الله‌ واعظی که همراه نجمه آبتین سهمیه‌های المپیکی کشورمان در تیراندازی هستند، فعلا در زمین مجموعه ورزشی طرشت تمرین می‌کنند، اما شاید شرایط یک اردوی خارجی برای آنها فراهم شود. آبتین این خبر را تایید می‌کند: «مسئولان درصددند یک اردو در کره‌جنوبی داشته باشیم و بعد از انجام آن مستقیما راهی المپیک شویم. البته هنوز تکلیف این اردو مشخص نیست.»

المپیکی‌های کشورمان زیرنظر یک زوج کره‌ای به نام‌های پارک و لی‌ تمرین می‌کنند، اما ظاهرا نواقصی هم در امکانات و تجهیزاتشان هست که باید برطرف شود. واعظی با اشاره به مهم‌ترین‌ آنها می‌گوید: «در تیر و کمان وسایل جانبی باید به روز شود. به‌طور مثال ما باید دو کمان داشته‌ باشیم.

تعداد تیرهایمان هم باید افزایش پیدا کند و تغییراتی هم در تیرها ایجاد شود؛ البته مربیان در تلاشند تا تجهیزات المپیکی‌ها را بهبود بخشند و چیزهایی که لازم است را تهیه کنند.»وقتی از این دو قهرمان پرسیدیم در آستانه المپیک چه انتظاری از سازمان و کمیته ملی المپیک دارید، جواب هر دو تقریبا نزدیک به هم بود: «در این زمینه نیاز به حرف زدن نیست. کسب سهمیه برای ورزشکاران ایرانی و حضور در مسابقاتی که آرزوی هر ورزشکاری است، نیازی به گفتن انتظارات ندارد. پیشنهاد می‌کنم به رشته‌ تیروکمان بیشتر اهمیت دهند. با تلاش شبانه‌روزی 4 ساله موفق به کسب دو سهمیه‌ المپیک شدیم. این نتایج بسیار خوب بوده، بنابراین سازمان باید به ما توجه ویژه نشان دهد.»

حجت‌الله‌ واعظی در روز اول المپیک، شنبه 19 مرداد در راند نخست ریکرو به رقابت با حریفان جهانی‌اش می‌پردازد. نجمه آبتین هم 3 ساعت زودتر از او در راند نخست زنان به پرتاب تیر می‌پردازد.

کد خبر 58836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز