همشهری آنلاین: کیف پایتخت اوکراین شاهد تظاهرات موافقان و مخالفان ارتش چریکی ضدشوروی بود. تظاهرات در شصت و چهارمین سالروز تاسیس این ارتش صورت گرفت

در این تظاهرات که شنبه 14 اکتبر (22 مهر) در چند مورد به زد و خورد بین دو گروه انجامید با بازداشت عده‌ای از تظاهرکنندگان همراه شد.

مخالفان و طرفداران این ارتش روز شنبه در میدان استقلال و خیابان‌های اطراف آن در شهر مستقر شده و شعارهایی در محکومیت یا حمایت از آن سردادند.

به گزارش ایرنا از مسکو ارتش چریکی استقلال طلب اوکراین به فرماندهی استپان باندرا از سال ‪ ۱۹۴۵‬تا ‪ ۱۹۴۷‬با ارتش سرخ شوروی جنگید.

باندرا در سال ‪ ۱۹۴۱‬در شهر لووف، استقلال این جمهوری را از شوروی اعلام کرد و در سال ‪ ۱۹۵۹‬کشته شد.

طرفداران و نیز تعدادی از کهن‌ سربازان این ارتش با اجتماع در میدان استقلال کیف و خیابانهای اطراف آن سالروز تاسیس ارتش خود را جشن گرفتند.

ویکتور یوشچنکو رییس جمهوری اوکراین در پیامی، این روز را تبریک گفته و ارتش چریکی اوکراین را یک ارتش آزادیبخش خواند که در سال‌های جنگ دوم جهانی رشادت‌های فراوان انجام داد.

چند صدتن از طرفداران احزاب سوسیالیست و کمونیست و اتحادیه افسران شوروی شاخه کریمه نیز که مخالف ارتش چریکی مذکور هستند و آن را فاشیستی می‌دانند در میدان استقلال تظاهرات کردند.

چند زدوخورد پراکنده بین این گروه و نیروهای پلیس ضد شورش رخ داد.

این تظاهرات هنوز جریان دارد و نیروهای پلیس بین مخالفان و طرفداران ارتش چریکی اوکراین مستقر شده‌اند.

حدود ‪ ۳۰‬تن از طرفداران حزب سوسیالیست در جریان درگیری با پلیس بازداشت شدند.


 

کد خبر 5885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز