چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بعد از یک دوره نه چندان طولانی بی‌جشنواره‌ای، حالا دوباره چند جشنواره هنری، برای روزها و ماه‌های آینده دورخیز کرده‌اند.

جشنواره تئاتر عروسکی

دوازدهمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر عروسکی از ۲۰ مرداد در تهران آغاز می‌شود و حالا در فاصله ۱۷ روز مانده به آن، تکلیف ۹ نمایشنامه بخش خیابانی معلوم شده است.

هیات بازبین این دوره یعنی محمود فرهنگ، حسن دادشکر و حمیدرضا افشار پس از داوری آثار رسیده به دبیرخانه، این ۹ نمایش را برای اجرا در بخش خیابانی جشنواره انتخاب کردند.

«دار و دایره» به کارگردانی محسن پورقاسمی، «مبارک کجاست» به کارگردانی مریم شوقی، «ماه و غول‌زنگی» به کارگردانی محمد مظفری، «تکم» به کارگردانی مهدی صالحیار، «مامان مبارک کیه؟» با کارگردانی مشترک سعید باغبانی و سعید پور‌شعبانیان، «هفت رزم» به کارگردانی رضا برات‌زاده، «به کسی نگیا» با کارگردانی مشترک هدیه هاشمی و امیرسلطان احمدی، «عروس باران» به کارگردانی رجبعلی فلاح و «مبارک عروسک نیست» به کارگردانی محمدجواد صرامی‌.

اما در بخش مرور نیز ۶ نمایش بعد از بازبینی انتخاب شده‌اند که عبارتند از: «یک رویا» به کارگردانی زهره بهروزی‌نیا، «سپید و سیاه ماه پیشونی» به کارگردانی حامد زارعان، «راز طلسم» به کارگردانی غزاله مرادیان، «آهای کدو کجاکجا» به کارگردانی رامین کهن، «آخرین گل» به کارگردانی جواد علایی و «مکبث» به کارگردانی بهروز غریب‌پور.

کار انتخاب نمایش‌های بخش مرور برعهده داوود کیانیان، یوسف صدیق، علی پاکدشت، محمدعلی خبری و سعدی درویش‌نژاد بوده است.

جشنواره نماز و نیایش

نخستین جشنواره هنری نماز و نیایش با همکاری ستاد اقامه نماز وزارت ارشاد، معاونت هنری وزارت ارشاد و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در زمینه‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی، دهه نخست مرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

به نوشته مهر، داریوش پیرنیاکان، حمیدرضا نوربخش و داوود گنجه‌ای داوری بخش موسیقی نخستین جشنواره هنری نماز و نیایش را بر عهده گرفتند.

آن طور که رئیس فرهنگسرای نیاوران می‌گوید، ۲۹ اثر موسیقی در زمینه‌های موسیقی دستگاهی، مقامی و آهنگسازی به دبیرخانه جشنواره هنری نماز و نیایش رسیده که داوری آنها توسط افراد یاد شده آغاز شده است.

 اصغر مهرآئین ادامه می‌دهد: «این آثار از ایلام، اصفهان، خراسان رضوی، هرمزگان، کردستان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، گلستان، فارس و تهران دریافت شده‌اند که از میان آنها به انتخاب داوران، پنج اثر برای حضور در بخش مسابقه و اجرای کنسرت برگزیده
خواهند شد.»

۵ گروه راه یافته به جشنواره روزهای دهم و یازدهم مرداد در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران کنسرت خواهند داد.

جشنواره‌ داستان انقلاب

در حوزه ادبیات نیز دومین جشنواره داستان انقلاب احتمالا حوالی دهه فجر برگزار خواهد شد. آن طور که ستاد خبری این جشنواره اعلام کرده است، دبیرخانه این جشنواره فراخوان دومین دوره را نیز منتشر کرده و از همه خواسته است تا پایان آذر آثار چاپ نشده‌شان را بفرستند.

در دوره نخست این جشنواره، هیات داوران در بخش رمان، «محمد کاظم‌مزینانی» با رمان «سه گانه شاهانه»، «سید هاشم حسینی» با رمان «اشک آخر» و «محمدعلی گودینی» نویسنده «تالار پذیرایی» را شایسته تقدیر دانسته بودند.

در بخش داستان کوتاه نیز «تیمور آقامحمدی» به خاطر تالیف داستان کوتاه «شرکت در یک قتل دسته جمعی» مورد تقدیر قرار گرفت.

جشنواره موسیقی دفاع مقدس

سومین جشنواره موسیقی استانی دفاع مقدس خرمشهر هم ۱۱ و ۱۲ مهر در این شهرستان برگزار می‌شود.

جالب اینکه اهالی موسیقی خوزستان به همت انجمن موسیقی خرمشهر، برای آمادگی بهتر در جشنواره، جلساتی را برگزار می‌کنند که در آن استادان، کار شاگردان خود را بررسی کرده و با اجرای قطعات مختلف، خود را برای جشنواره سوم آماده می‌کنند.

کد خبر 58897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز