جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

دانمارک نیز به چند کشور اروپایی دیگر افزوده شد که مصرف واکسن کرونای آکسفورد-آسترازنکا را پس از گزارش‌هایی از موارد ایجاد لخته خون و یک مورد مرگ متوقف کرده‌اند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ‌ BMJ  در مقابل سازمان دارویی اروپا (EMA) و سازمان ناظر دارویی انگلیس که به واکسن آسترازنکا مجوز داده‌اند، می‌گویند شواهدی وجود ندارد که واکسن با لخته شدن خون و حرکت لخته‌ها در رگ‌ها (ترومبوآمبولی) ارتباط داشته باشد.

هشت کشور اروپایی دیگر شامل نروژ، ایسلند، استونی، لیتوانی، لوگزامبورگ و لاتویا نیز مصرف واکسن آسترازنکا را معلق کرده‌اند. این تصمیم مانعی دیگر مسیر برنامه واکسیناسیون همگانی اروپا خواهد بود که تا حدی به علت مشکلات در عرضه واکسن آسترازنکا در افزایش سرعت این برنامه دچار اشکال شده است.

سازمان بهداشت دانمارک اعلام کرد که یک شخص پس از دریافت واکسن آسترازنکا درگذشته است و این کشور مصرف این واکسن را برای دو هفته معلق می‌کند.

سازمان دارویی اروپا قبلا اعلام کرده بود که اتریش نیز پس از اینکه یک فرد دریافت کننده واکسن آسترازنکا دچار لخته شدن خون در چند نقطه بدن شد و ۱۰ روز بعد درگذشت، استفاده از واکسن کرونای آسترازنکا را معلق کرده است. این سازمان می‌گوید دو مورد دیگر بروز لخته خونی در افراد دریافت‌کننده واکسن از همین محموله واکسن آسترازنکا که به ۱۷ کشو اروپایی تحویل داده شده و شامل میلیون‌ها دوز واکسن بوده است، گزارش شده است.

کمیته ایمنی EMA می‌گوید که در حال بازبینی موضوع است، اما گفت در حال حاضر هیچ شاهدی وجود ندارد که واکسیناسیون باعث این عوارض شده باشد که در فهرست عوارض جانبی واکسن آسترازنکا وجود ندارد.

این کمیته گفت که اطلاعات در دسترس تا به حال نشان می‌دهد که شمار موارد لخته شدن خون در افراد واکسینه‌شده بیشتر از شیوع این عارضه در جمعیت عمومی نیست. به گفته این کمیته تا ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) ۳۰ مورد عارضه لخته شدن خون در میان ۵ میلیون نفری که واکسن آسترازنکا را در «حوزه اقتصادی اروپا» دریافت کرده‌اند، رخ داده است.

استفاده از واکسن آسترازنکا در شش کشور اروپایی متوقف شد

کد خبر 590233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha