مقامات بهداشتی ایرلند روز یکشنبه پس از گزارش‌های منتشر شده از موارد لخته شدن وخیم خون در چند فرد دریافت‌کننده واکسن کرونای آسترازنکا در نروژ استفاده از آن را به طور موقت معلق کردند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس دکتر رونان گلین، معاون مقام ارشد پزشکی ایرلند گفت این توصیه پس از آن انجام می‌شود که سازمان دارویی نروژ چهار مورد لخته شدن خون در بزرگسالان دریافت‌کننده واکسن آسترازنکا را گزارش کرد.

سه نفر پس از زدن واکسن آسترازنکا در نروژ دچار «علائم غیرمعمول» شدند

او گفت با اینکه هیچ رابطه قطعی میان این واکسن و این موارد بیماری وجود ندارد، مقامات بهداشتی ایرلند از سر احتیاط توصیه می‌کنند استقاده از این واکسن در کشور متوقف شود. مقامات در دانمارک، نروژ و ایسلند نیز اقدامات احتیاطی مشابهی در مقابل واکسن کرونای آسترازنکا انجام داده‌اند.

آسترازنکا در بیانیه‌ای در روز یکشنبه اعلام کرد که «قصدش این است که اطمینان‌بخشی دوباره دربار بی‌خطر بودن واکسن کووید-۱۹ تولیدی‌اش را بر اساس شواهد آشکار علمی انجام دهد.»

این شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی گفت: «موضوع بی‌خطر بودن برای مردم همیشه در اولویت است. ما این موضوع را از نزدیک زیر نظر داریم، اما شواهد موجود نشان نمی‌دهد که واکسن علت این عوارض بوده است.»

این شرکت می‌گوید بازبنی داده‌های مربوط به بی‌خطر بودن در بیش از ۱۷ میلیون نفری که واکسن آسترازنکا را در اتحادیه اروپا و بریتانیا دریافت کرده‌اند، «هیچ شاهدی درباره افزایش خطر آمبولی ریوی، لخته شدن خون در وریدهای عمیقی (DVT) یا کاهش شمار پلاکت‌های خون (ترومبوسیتوپنی) در هیچ گروه سنی، در هیچ جنست، در هیچ محموله واکسن یا در هیچ کشور خاصی را نشان نمی‌دهد.»

سازمان جهانی بهداشت و سازمان دارویی اتحادیه اروپا قبلا گفته بودند که هیچ رابطه‌ای میان این واکسن و افزایش خطر دچار شدن به لخته خون وجود ندارد.

کد خبر 590687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha