انتخابات شوراها با پایان ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری که از روز ۲۰اسفند آغاز شده بود، کلید خورد اما نکته عجیب در این دوره افت محسوس ثبت نام کنندگان بود و از آن عجیب تر استقبال اندک زنان از انتخابات شوراهای شهر.

نخستین روز ثبت نام ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران

به گزارش همشهری آنلاین جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور که به یک برنامه تلویزیونی آمده  بود گفت: در دوره چهارم انتخابات شورای اسلامی شهرها حدود ۴۵ هزار نفر نام نویسی کردند که این تعداد در انتخابات دوره پنجم به ۵۵ هزار نفر افزایش یافت اما در این دوره بیش از ۵۱ هزار نفر نام نویسی کرده اند.

بخشی از دلایل این استقبال اندک شاید به شرایط اقتصادی کشور برگردد که سیاست و مشارکت اجتماعی از اولویت های مردم خارج شده و معیشت به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است. بخش دیگر مجموعه خبرهایی بود که در ۴ سال گذشته از دستگیری اعضای شوراهای شهر، شهرداران برخی شهرها و انحلال شوراها در برخی نقاط کشور بیرون می آمد و مردم را نسبت به این نهاد بدبین می کرد.

اما آمارهای اعلام‌شده یک نکته دیگر را هم گوشزد می‌کند؛ تعداد اندک زنانی که تمایل دارند در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا کاندیدا شوند. براساس آنچه اعلام شده فقط حدود ۱ ۲درصد از ثبت‌نام‌کنندگان را زنان تشکیل می‌دهد که آمار قابل‌تأملی به‌حساب می‌آید.

معاون سیاسی وزیر کشور  بیان اینکه برای هزار و ۵۰۰ شهر و شهرستان باید شورای اسلامی شهر انتخاب شود گفت: در نام نویسی انتخابات این دوره ۸۸ درصد مردان و ۱۲ درصد زنان نام نویسی کرده اند.

عرف افزود: بیشترین داوطلبان مدرک تحصیلی لیسانس دارند اما تعداد داوطلبانی که کارشناسی ارشد دارند در مقایسه با دوره های گذشته افزایش یافته است.

وی گفت: بیشترین داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر ۳۶ تا ۴۰ ساله هستند و گروه سنی ۳۰ تا ۳۵ و ۴۰ تا ۴۵ سال در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

عرف با بیان اینکه از نظر مذهب، نام نویسی داوطلبان توزیع مناسبی دارد افزود: کارمندها از نام نویسی در انتخابات شوراها بیشترین استقبال را کرده اند و پس از آنها افرادی که شغل آزاد دارند و سپس فرهنگی ها بیشترین تعداد داوطلبان را تشکیل می دهند.
وی گفت: ۱۳ درصد از کسانی که برای انتخابات شوراها نام نویسی کرده اند ایثارگر هستند.

 عرف افزود: نام نویسی از داوطلبان انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی برای ۶ حوزه ۸ فروردین، برای انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان در ۴ استان ۱۳ فروردین و نام نویسی برای انتخابات ریاست جمهوری در ۲۱ اردیبهشت به مدت ۵ روز انجام می شود.
 

کد خبر 591290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ایرانی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    1 0
    هدف حذف نیروهای مخلص، فهیم، دانشمند، جهادی، مردمی و مذهبی و بی توجه به مال دنیا (فقط برای خود و خویشان ) از کاندید شدن بود که بحمدالله در این چند سال گذشته موفق شدند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    0 1
    شما به این شورا میگید مردمی ترین؟!! شورایی که میاد پیشنهاد میده نرخ کرایه های تاکسی، 35 درصد افزایش پیدا کنه! در صورتی که امسال به خاطر کم کردن مسافران هم باز با افزایش نرخ کرایه روبرو شدیم، بهش میگید مردمی ترین؟!!