شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

«جینا ریموندو» وزیر بازرگانی ایالات متحده می‌گوید که پس از جلسه‌ای با مدیران صنعت نیمه‌هادی، رفع کمبود در زمره مهم‌ترین نکات قرار دارد.

نیمه هادی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، او در بیانیه منتشر شده توسط وزارت بازرگانی گفت: «به‌عنوان وزیر بازرگانی، مقابله با کمبود نیمه‌هادی و سرمایه‌گذاری در ساخت فناوری آن در آمریکا بخش مهمی از وظایف من خواهد بود و من مشتاقانه منتظر همکاری در کنار ارگان‌هایی مانند انجمن صنعت نیمه‌هادی هستم.»

یکی از مهم‌ترین رقابت‌های تکنولوژیک بین غول‌های فناوری دنیا (عمدتا آمریکا و چین) موضوع ساخت تراشه‌ها است که در صنایع الکترونیک و دیجیتال کاربرد بسیاری داشته و البته داشتن نیمه‌هادی از ملزومات ساخت آن به‌شمار می‌آید. به‌عنوان مثال، تولید تلفن‌های همراه به‌شدت به نیمه‌هادی وابسته است، به‌طوری که تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی باعث عدم دسترسی این شرکت چینی به نیمه‌هادی و در نهایت کاهش تولیدات شد. در این میان چینی‌ها بیکار نمانده و در تلاش برای افزایش قابل‌ ملاحظه تولیدات خود در این حوزه هستند.

اخیرا شرکت «بایت‌دنس»، مالک پیام‌رسان جنجالی «تیک‌تاک» نیز برای رفع کمبود نیمه‌هادی در چین، برنامه ویژه‌ای را در نظر گرفته است. بایت‌دنس که دفتر مرکزی‌اش در پکن قرار دارد، دست‌کم ۱۲آگهی مربوط به شغل‌هایی درخصوص نیمه‌هادی‌ها را در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده که عمدتا برای شهرهای پکن و شانگهای در نظر گرفته شده است.

بسیاری از کارشناسان در حوزه فناوری بر این عقیده هستند که برنده جنگ فناوری در دنیا، کشور یا کشورهایی هستند که تولیدات نیمه‌هادی در آنها پاسخگوی نیازهای‌شان باشد.

نیمه‌هادی (Semiconductor) به عنصری که رسانایی الکتریکی آن، چیزی بین رسانا (مانند مس) و عایق الکتریکی (مانند شیشه) باشد، گفته می‌شود. مقاومت الکتریکی نیمه‌هادی برخلاف فلزات، با افزایش دما کاهش پیدا می‌کند. رسانایی این مواد را می‌توان با افزایش دقیق و کنترل‌شده ناخالصی‌ها تغییر داد، که به این فرایند، دوپینگ یا آلایش گفته می‌شود.

کد خبر 591443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha