بریتانیا روز شنبه ۳۰ اسفند اعلام کرد نیمی از بزرگسالان در این کشور دست‌کم یک دوز واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده‌اند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس دولت بریتانیا در تلاش است تا پایان ماه ژوئیه (اوائل مرداد) همه افراد بالای ۱۸ سال در این کشور را واکسینه کند.

«سرویس ملی بهداشت» (NHS) بریتانیا بر  اساس آخرین آمار دولت به ۲۶.۹ میلیون نفر یا ۵۱ درصد جمعیت بالغ کشور واکسن تزریق کرده است. NHS روز جمعه با تزریق ۵۸۹۶۸۹ دوز واکسن، بالاترین میزان روزانه از هنگام شروع واکسیناسیون همگانی در اوائل دسامبر (اواسط آذر)، توانست به این حد شاخص برسد.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا در یک ویدئو به مناسبت رسیدن به این نقطه شاخص گفت: «این موفقیت بزرگی است. می‌خواهم از همه افراد دخیل بسیار تشکر کنم، از جمله از همه آن ۵۰ درصد بزرگسالانی که برای واکسن زدن پیش آمدند. این کار بسیار مهم است، زیرا واکسیناسیون راه خروج ما از این پاندمی است.»

این اعلام پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات بهداشتی بریتانیا هفته پیش اعلام کردند که این کشور با «کاهش قابل‌توجهی» در عرضه واکسن در ماه آینده روبرو خواهد شد.

موجودی واکسن انگلستان رو به اتمام است

هنکاک در روز شنبه گفت که NHS در ماه آوریل (اواسط فروردین) به ارائه نخستین دوز واکسن به افراد در معرض بیشترین خطر کووید-۱۹ و نیز تزریق ۱۲ میلیون دوز دوم واکسن ادامه خواهد داد.

بریتانیا تصمیم گرفته است در تلاش برای واکسینه کردن شمار هر چه بیشتری از افراد فاصله میان دوز اول و دوم واکسن را به جای چهار هفته در طرح اولیه به ۱۲ هفته افزایش دهد. مقامات بهداشت عمومی می‌گویند واکسن‌های مورد استفاده در این کشور پس از تزریق یک دوز میزان بالایی از ایمنی ایجاد می‌کنند، گرچه برای حفاظت کامل دو دوز آنها لازم هستند.

بریتانیا به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیتش ۴۴ دوز واکسن تزریق کرده است که بیشتر از میزان واکسیناسیون در هر کشوری دیگری در جهان با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر است. این میزان در آمریکا ۳۵ دوز به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت است.

نوبت دادن واکسن به کشورهای روبه توسعه است

اما حتی در هنگامی بریتانیا موفقیتش در این باره را جشن می‌گیرد، انتقادها از کشورهای ثروتمند بالا گرفته است که چرا از  شریک شدن منابع کمیاب واکسن با کشورهای روبه‌توسعه خودداری می‌کنند

دکتر جرمی فرر، رئیس بنیاد ولکام، یک اندیشکده سیاست بهداشتی مستقر در لندن گفت با اینکه بریتانیا باید به میزان بالای واکسیناسیونش مفتخر باشد، اما زمان شروع فکر کردن به بقیه جهان هم فرا رسیده است.

فرر گفت بریتانیا حق مالکیت شمار بسیار بیشتری از واکسن مورد نیاز برای کل جمعیت این کشور را به دست آورده است و زمان آن فرا رسیده است که واکسن‌های اضافی‌اش را در اختیار کشورهایی بگذارد که بیشترین نیاز را به آن دارند. او گفت تضمین واکسیناسیون همه مردم جهان یک الزام علمی و اقتصادی است.

دولت بریتانیا اکنون حق مالکیت ۴۵۷ میلیون دوز واکسن کرونا از ۸ نوع متفاوت را در اختیار دارد. با توجه به جمعیت ۶۶.۸ میلیون نفری ساکن بریتانیا، با این میزان واکسن می‌توان کل جمعیت این کشور را سه بار به طور کامل واکسینه کرد.

بنیاد ولکام یکی از بنیانگذاران «اتحاد ابداعات برای آمدگی‌ در برابر همه‌گیری‌ها» (CEPI) است که یکی از حامیان برنامه کواکس است؛ هدف از برنامه کواکس دسترسی برابر به واکسن‌ها کرونا در سراسر جهان است.

کشورهای فقیر ممکن است حتی تا ۲۰۲۴ واکسن کرونا دریافت نکند/آیا برنامه کواکس موفق خواهد شد؟

کد خبر 591516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha