اولین کنفرانس مطبوعاتی جوبایدن دو ماه بعد از ورودش به کاخ سفید برگزار شد. انتظار می‌رفت که این کنفرانس مطبوعاتی زودتر برگزار شود و تاخیر در انجام آن برخلاف دیگر روسای جمهور آمریکا گمانه‌زنی‌هایی را ایجاد کرده‌بود.

بایدن

به گزارش همشهری آنلاین اولین کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهور جدید آمریکا با پرسش‌های متعدد خبرنگاران درباره وضعیت بحرانی مهاجران در مرز آمریکا با مکزیک همراه بود و بخش عمده این کنفرانس مطبوعاتی به این موضوع گذشت. در روزهای گذشته تصاویر و اخباری از وضعیت نامناسب مراکز نگهداری مهاجران غیرقانونی مخصوصا نوجوانان و کودکان در مرز با مکزیک در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد و واکنش سناتورهای هر دو حزب را هم برانگیخت.

رسانه‌ها و نمایندگان کنگره دولت بایدن را متهم کرده‌اند که دسترسی خبرنگاران به این مراکز نگهداری را فراهم نمی‌کنند. او در این کنفرانس مطبوعاتی قول داد که دراین باره شفاف عمل کند و وعده دسترسی آزادانه خبرنگاران به مراکز نگهداری مهاجران در تگزاس و در مناطق مرزی را داد. بایدن کامالا هریس معاونش را به عنوان مسئول بررسی موضوع و سامان‌دهی ریشه‌ای به موضوع مهاجران آمریکای لاتین منصوب و معرفی کرده‌است.

او در این کنفرانس خبری از تدابیر جدیدی برای سامان‌دهی هرچه‌سریعتر به وضعیت مهاجران نوجوان و کودک که بدون همراه و والدین به سمت مرزهای آمریکا می‌روند خبر داد. با این حال سوالات در این باره تا دقایق آخر کنفرانس مطبوعاتی ادامه یافت و به نظر می‌رسید که خبرنگاران قانع نشده‌اند. بایدن سعی کرد در این باره سیاست دولت خود را با دولت ترامپ مقایسه کند و گفت که از توقف سیاست‌های ترامپ درباره مهاجران اصلا پشیمان نیست.

دو خبر جنجالی

بایدن کنفرانس مطبوعاتی‌اش را به خبری آغاز کرده که برای مردم آمریکا و جهان فعلا مهمترین موضوع مرگ و زندگی است. او گفت که در ۱۰۰ روز اول کاری‌اش ۲۰۰ میلیون دوز واکسن به آمریکایی‌ها تزریق خواهد شد. پیش‌تر وعده او ۱۰۰ میلیون دوز واکسن بود. این یعنی تا ۳۵ روز دیگر ۲۰۰ میلیون آمریکایی واکسن دریافت خواهند کرد.

اما خبر جنجالی دیگر او صحبت از حضورش در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری بود. ترامپ هم در اولین کنفرانس مطبوعاتی‌اش اعلام کرده‌بود که در انتخابات دور بعد شرکت می‌کند. بایدن ۷۸ ساله گفت که برنامه و پیش‌بینی‌اش این است که در انتخابات ۲۰۲۴ هم نامزد ریاست‌جمهوری خواهد بود.

در بخش سیاست خارجی تنها در سه حوزه از او سوال شد.

چارچوب رابطه با چین

بایدن پاسخ به سوالی درباره رابطه با چین دقایق طولانی در این باره حرف زد و با اشاره به رابطه دوستانه‌اش با شی جین پینگ و مکالمه طولانی دو ساعته اخیرش با او سه حوزه را به عنوان محورهایی که باید روابط واشنگتن و پکن در آنها تعریف شود نام برد. او به صادرات واردات و حقوق بشر به عنوان موضوعاتی اشاره کرد که باید روابط آمریکا و چین در آنها تعریف شود. بایدن گفت که چین به دنبال برتری در جهان است و می‌خواهد ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور دنیا باشد که البته به خاطر این هدف مورد انتقادش قرار نمی‌دهد اما فکر نمی‌کند چنین شود. او درباره رییس جمهور چین گفت : شی هیچ اثری از دمکراسی در وجودش ندارد اما فرد بسیار بسیار باهوشی‌ست. 
بایدن چارچوب رویارویی با چین را تقابل میان دمکراسی و خودکامگی تعریف کرد و گفت که البته این رویارویی فقط به چین محدود نمی‌شود.

افغانستان فعلا خروجی در کار نیست

بایدن در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به ضرب‌الاجل اول ماه می یعنی حدود ۳۵ روز دیگر برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان پایبند خواهد بود یا نه گفت: به دلایل فنی تحقق این امر و پایبندی به این تاریخ برای خارج کردن نیروها دشوار است. او گفت که با متحدان آمریکا در ناتو مشورت خواهد کرد تا ببینند چکاری باید انجام داد. این ضرب‌الاجلی است که دولت ترامپ در  گفت‌وگو با طالبان بر سر آن توافق کرده‌بود.

هشدار به کره شمالی

بایدن درباره آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید واکنش دولت او چیست گفت: اگر کره شمالی به پرتاب موشک بالستیک ادامه دهد واکنش‌هایی خواهد دید. او گفت: ما درحال مشورت بامتحدان و شرکایمان هستیم و اگر آنها تشدید شرایط را انتخاب کنند ما هم بر همین مبنا واکنش نشان می‌دهیم. خبرنگار از او پرسید آیا با نظر باراک اوباما موافق است که در سال ۲۰۱۶ هنگام ترک کاخ سفید گفته‌بود کره شمالی بزرگترین تهدید و موضوع سیاست خارجی آمریکاست؟ بایدن جواب داد : بله  . او البته در ادامه گفت که آماده شکلی از دیپلماسی هم هست اما باید مشروط به نتیجه نهایی خلع سلاح هسته‌ای باشد.

کد خبر 591899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha