همزمان با نخستین نشست خبری رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، کره شمالی روز پنجشنبه دو موشک بالستیک هدایت‌پذیر آزمایش کرد تا نشان دهد تهدیدهای جو بایدن را چندان جدی نگرفته است.

كيم جونگ اون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، کیم جونگ-اون که پیش‌تر هم دستور آزمایش دو موشک کروز کوتاه‌برد غیربالستیک را صادر کرده بود، روز پنجشنبه شاهد آزمایش پرتابه‌های هدایت‌شونده بود تا تنش میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن در شصت و پنجمین روز ریاست جمهوری بایدن به اوج برسد. رئیس جمهوری آمریکا در نخستین نشست خبری خود به کره شمالی هشدار داده بود باید مراقب پیامدهای آزمایش‌های موشکی خود باشد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی از برخورد دقیق دو موشک هدایت‌پذیر به هدف خبر داد و وبسایت روزنامه رودونگ سینمون تصاویری منتشر کرد که نشان می‌داد موشک‌ها از موشک‌اندازهای متحرک پرتاب شده‌اند. ری پیونگ چول، از مقام‌های ارشد نظامی پیونگ‌یانگ که آزمایش موشکی روز پنجشنبه زیر نظر او انجام شد، ادعا کرد موشک‌های تازه ارتش کره شمالی پیشرفتی بزرگ در حوزه قدرت نظامی و بازدارند گونه‌های متفاوت تهدید در شبه جزیره کره است.

گرچه منابع خبری کره جنوبی برد موشک‌های تازه همسایه شمالی را ۴۵۰ اعلام کرده بودند اما رسانه رسمی کره شمالی مدعی شد هر دو موشک با موفقیت به اهداف تعیین‌شده در فاصله ۶۰۰ کیلومتری برخورد کرده‌اند و می‌توانند ۲۵۰۰ کیلوگرم کلاهک جنگی با خود حمل کنند. به گفته رسانه‌های ژاپنی، هر دو موشک تازه پیونگ‌یانگ از نوع بالستیک هستند که آزمایش آنها بر اساس قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل ممنوع شده است.

بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به سئوالی درباره سیاست واشنگتن در قبال پیونگ‌یانگ گفت: «ما با متحدان و شرکایمان مشورت می‌کنیم و اگر آنها بخواهند به تنش‌ها دامن بزنند، پاسخ مناسب و متناسب خواهیم داد. در عین حال، من برای هر گونه دیپلماسی آماده‌ام، هر چند شرایط کاملا به پایان نتایج خلع سلاح هسته‌ای بستگی دارد.»

گفته می‌شود این موشک‌های تازه نوع پیشرفته و به‌روزشده موشک‌های کوتاه‌برد روسیه موسوم به اسکندر است که می‌توان آنها را در ارتفاع پایین پرتاب و در مسیر حرکت هدایت کرد. این ویژگی برای عبور از سیستم‌های دفاعی کره جنوبی طراحی شده و افزایش ظرفیت کلاهک آن به ۲.۵ تن می‌تواند نشانه‌ای از تلاش برای استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای باشد.

تصاویر | کیم جونگ-اون تهدید بایدن را با آزمایش موشک بالستیک پاسخ داد

تصاویر | کیم جونگ-اون تهدید بایدن را با آزمایش موشک بالستیک پاسخ داد

تصاویر | کیم جونگ-اون تهدید بایدن را با آزمایش موشک بالستیک پاسخ داد

تصاویر | کیم جونگ-اون تهدید بایدن را با آزمایش موشک بالستیک پاسخ داد
شهروندان کره جنوبی لحظه شلیک موشک بالستیک همسایه شمالی را از تلویزیون نگاه می‌کنند
کد خبر 591954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha