به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا، پاندمی کووید - ۱۹ زیرساختهای شهری را برای دوچرخه سواری و پیاده روی متحول کرد. با شیوع ویروس کرونا بساری از مردم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را حذف کرده و به دوچرخهسواری روی آوردهاند. ترویج دوچرخهسواری در شهرهای خودرو محور قطعاً یکی از بزرگترین دستاوردهای قرن بیست و یکم خواهد بود که در پی شیوع ویروس کرونا شکل گرفته است.
بسیاری از مسئولان شهری خواهان ادامه روند ترویج فرهنگ دوچرخهسواری در میان مردم هستند و در این راستا اقدامات زیادی نیز انجام دادهاند؛ طراحی دوباره خیابانهای شهری و ایجاد زیرساختهای دوچرخهسواری از مهمترین اهدافی است که این افراد در برای آینده شهرها در نظر دارند. در ادامه به چند مورد از اقدامات شهرهای جهان برای ترویج دوچرخه سواری میپردازیم.
ایرلند؛ «ما دوچرخهسواری میکنیم»
برای اولین بار ایرلند میزبان جنبش "ما دوچرخهسواری میکنیم" در سومین شهر پرجمعیت خود یعنی کورک شده است. این کمپین با هدف حمایت از سلامت روحی و جسمی جمعی شهروندان و آگاهی رسانی در مورد مزایای دوچرخه سواری به راه افتاده است.
شهردار کورک نیز با حمایت از این اقدام دوستدار محیط زیستی بر این باور است که آینده این شهر بر اساس اقدامات اینچنینی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شکل خواهد گرفت.
پرداخت پول به ازای رکاب زدن در هلند
دولت هلند برای تشویق شهروندان به دوچرخهسواری سیاست تشویقی پرداخت پول را در پیش گرفته است به طوری در ازای پیمایش مسافت مشخصی، به عنوان پاداش پول دریافت میکنند.
البته هلند در اجرای این طرح تنها نیست بلکه انگلستان نیز در طرح مشابهی که برای کارمندان در نظر گرفته است، برای دوچرخه سواران دستمزدهای مالی تعیین کرده است.
شهرداری لاهه برای احداث و بهسازی مسیرهای دوچرخه سواری به ویژه در محلههای کم برخوردار، سرمایه گذاری حداقل ۶۵ میلیون یورویی انجام داده است که هدف از انجام این طرح دوبرابر کردن میزان استفاده از دوچرخه تا سال ۲۰۴۰ است. طرح "هر کودک، یک دوچرخه" نیز از جمله جنبشهایی است که مسئولان هلندیها برای پرورش نسل دوچرخهسوار در پیش گرفتهاند.
دوچرخه
اصلی ترین وسیله نقلیه شهری در دانمارک
برآوردها نشان میدهد که ۶۲ درصد از مسافرتهای درون شهری در کپنهاگ توسط دوچرخه انجام میشود. هرچند این کشور به داشتن فرهنگ پیشرفته دوچرخهسواری در میان مردم مشهور است، وزارت حمل و نقل دانمارک بر اساس آخرین تصمیمات دولتی، متعهد به ایجاد ۲۰ پروژه احداث مسیرهای دوچرخه جدید با هزینهای بالغ بر ۷۰ میلیون یورو شده است.
افزایش ۴۵ درصدی تمایل مردم آرژانتین به دوچرخه
گسترش شیوع ویروس کرونا در آرژانتین، باعث شد پایتختنشینان تمایل بیشتری به پیاده روی و دوچرخه سواری پیدا کنند. شهردار بوئنوس آیرس طی تصمیمی که پس از پاندمی کووید ۱۹ گرفت متعهد به ایجاد ۶۰ کیلومتر مسیر جدید دوچرخهسواری شد که بر اساس آن، پایتخت آرژانتین در صدر تغییرات چشمگیری نظیر جداسازی خطوط دوچرخهسواری و محدودیت تردد خودروها قرار گرفت. این اقدام تاکنون باعث افزایش ۴۵ درصدی تمایل افراد برای دوچرخه سواری شده است.
کاهش چش
مگیر هزینه دوچرخه اشتراکی در فنلاند
شهردار هلسینکی تعداد ۱۰۵ ایستگاه دوچرخه و هزار و ۵۰ دوچرخه اشتراکی جدید برای ساکنان شهر هلسینکی فراهم کرده است. برای حمایت از تمام شهروندان، هزینه کرایه دوچرخه در این شهر نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است که همه بتوانند از مزایای این طرح بهره مند شوند.
تسهیلات نوسازی دوچرخه در ایتالیا
مسئولان شهر بولونیا برای نوسازی ناوگان دوچرخه سواری در این شهر، به مالکان دوچرخههای کهنه مهلتی چند روزه دادند تا با تحویل آنها به مراکز شهرداری روند نوسازی دوچرخههای قدیمی را تسریع بخشند. پس از تعمیر دوچرخهها، افراد میتوانند دوباره آنها را با صرف هزینه اندکی از شهرداری باز پس گیرند و با در صورت تمایل اجازه واگذاری آنها به نیازمندان را به شهرداری مربوطه دهند.
نظر شما