دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

در بازار میوه تعابیری مانند «مجلسی» یا «سوا ‌کردنی» مترادف با گرانی است.

فروشنده‌ها می‌نویسند مجلسی و خریداران می‌خوانند گران. اینگونه نوشتن‌‌ها و خواندن‌ها در چند روز گذشته به دلیل فرارسیدن اعیاد گوناگون و برگزاری مراسم عقد و عروسی حسابی رونق گرفته است.

در جای جای شهر می‌توان صف مرتبی از میو‌ه‌های چیده شده و درشتی را دید که چندین برابر هم‌قطاران معمولی خود قیمت دارند.

برای نمونه شلیلی که در بازار میوه به قیمت 450 تا 600 تومان در معرض فروش قرار گرفته، فقط به بهانه درشتی و جا خوش کردن در جعبه‌های کوچک‌ مغاز‌ه‌ها، قیمتی حدود 1800 تومان دارد.

البته چند سالی است که عروس و داماد‌هایی که شم اقتصادی خوبی دارند برای انتخاب میوه مجلسی  و ارزان، خود یا خویشاوندان شان  راهی میدان مرکزی تره‌بار می‌شوند تا به اصطلاح ابتدای زندگی را با صرفه‌جویی آغاز کنند.

میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار صبح زود علاوه بر فروشندگانی که برای خرید بار میوه مغازه‌شان به این مکان آمده‌اند، میزبان افراد عادی است که میوه‌ها را به قیمتی ارزان‌تر از هر جای دیگر در صندوق خودرو‌ها می‌گذارند و با رضایت نسبی راهی مقصد می‌شوند.

این در حالی است که تهیه همین میوه‌ها از برخی مغازه‌های شهر برای جیب عروس و داماد 2تا 3 برابر گران‌تر تمام می‌شود. البته علاوه بر گرانی، میوه‌های دستچین و درشتی که در جعبه‌ها قرار می‌گیرند همیشه نیز یکدست و سالم نیستند.

بدین معنی که برخی فروشنده‌ها فقط یک ردیف میوه درشت و به اصطلاح مجلسی روی جعبه می‌چینند و ردیف‌های زیرین را پر از میوه‌های ریز  و حتی معیوب می‌کنند.

این اواخر پای میوه‌های مجلسی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ نیز باز شده است با این تفاوت که هر چند قیمت‌های آنها جای بازنگری دارد اما این میوه‌ها نسبت به بار برخی مغازه‌ها، بی‌کلک‌تر‌ و یکدست‌تر‌ هستند.

کد خبر 59314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز