تردید اسلواکی از کیفیت واکسن‌های ارسالی روسیه باعث شد ترزیق واکسن اسپوتنیک در اروپا دچار مناقشه‌ای جدید شود.

واکسن اسپوتنیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ، روسیه پس از تردید اسلواکی در کیفیت واکسن‌های ارسال شده، خواستار بازپس‌گیری آنها شد؛ اسلواکی مدعی است واکسن‌های ارسالی از آنچه در مطالعه اولیه ارائه شده بود متفاوت است؛ همین موضوع موجب درگیری اسلواکی و روسیه بر سر واکسن Sputnik V Covid-19 شد.

روسیه این ادعا را رد کرد و از براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، خواست دویست هزار دوز ارسال شده را پس دهد. این اختلاف ممکن است تلاش برای استفاده گسترده از اسپوتنیک در اروپا را به تعویق اندازد.

اسلواکی یکی از معدود اعضای اتحادیه اروپا بود که برای استفاده از واکسن تولید شده در روسیه به جهت سرعت بخشی به تلقیح فشار آورد اما تنش‌های سیاسی بر سر استفاده از آنچه منتقدان «ابزاری در جنگ هیبریدی» خواندند باعث بحرانی شد که ممکن است برای نخست وزیر ایگور ماتوویچ به قیمت موقعیتش تمام شود.

نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا هنوز در حال بررسی درخواست اسپوتنیک هستند که ممکن است چندین ماه زمان ببرد و به همین دلیل برخی کشورها بررسی‌های خود را  به صورت شخصی و با سرعت انجام می‌دهند.

درگیری اسلواکی و روسیه بر سر کیفیت اسپوتنیک ا مسکو: واکسن‌ها را پس بدهید

اسلواکی مدعی است دوزهای دریافتی این کشور خواصی متفاوت از آنچه در مقاله منتشر شده در مجله پزشکی لنست (The Lancet) ذکر شده دارد؛ اوایل سال جاری این گزارش که اسپوتنیک را 91.6٪ موثر دانسته، برطرف کننده برخی از نگرانی‌ها درباره عجله کرملین برای تأیید واکسن روسی شد و مقدمات فروش بین‌المللی آن را فراهم کرد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، اسپوتنیک باید در حدود 40 کشور مورد استفاده قرار گیرد اما رئیس انستیتوی دولتی کنترل دارو در اسلواکی گفت این واکسن‌ها تنها در نام خود مشترکند و مقایسه و سازگاری دسته‌های مختلف تولید شده در مکان‌های مختلف، خواص مختلفی نشان داده است.

توسعه دهندگان اسپوتنیک این ادعا را با عنوان «اطلاعات غلط» رد کردند و گفتند تمام واکسن‌ها از کیفیتی یکسان برخوردارند و تحت کنترل شدید کیفی تولید می‌شوند؛ علاوه بر این آزمایشگاهی که این واکسن را مورد بررسی قرار داده را خارج از شبکه آزمایشگاه‌های رسمی کنترل دارو در اتحادیه اروپا دانستند.

اسلواکی و مجارستان تنها دو عضو اتحادیه اروپا هستند که توافق کردند از واکسن ساخت روسیه استفاده کنند. روز پنجشنبه نیز آلمان گفت که در نظر دارد ضمن مذاکراتی دو طرفه با روسیه نسبت به خرید این واکسن و سرعت بخشی به حرکت تلقیح در این کشور اقدام کند.

اسلواکی قصد داشت با خرید 2 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک، واکسیناسیون جمعیت 5.5 میلیونی کشورش را سرعت بخشد اما تنش داخلی احزاب این کشور منجر به برکناری وزیر دارایی اسلواکی شد؛ زیرا احزب راستگرای این کشور ابراز نگرانی کرده که خرید واکسن روسی ممکن است منجر به تضعیف اتحادیه اروپا و تغییر در سیاست‌های این عضو ناتو شود.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که از تولید واکسن اسپوتنیک و فروش بین‌المللی آن پشتیبانی می‌کند اعلام کرده تولید خود در سال جاری را برای تلقیح تقریباً یک نفر از ده نفر در جهان برنامه‌ریزی کرده است.

کد خبر 593885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha