جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

فیلیپ، دوک ادینبرو (Prince Philip, Duke of Edinburgh) با عنوان رسمی شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرو در سال ۱۹۲۱ در جزیره کورفو در یونان بدنیا آمد.

فیلیپ، دوک ادینبرو

به گزارش همشهری آنلاین، وی در ۱۰ ژوئن ۱۹۲۱ در شهر کورفو در کشور یونان زاده شد و به‌طور رسمی شاهزاده فیلیپ یونان و دانمارک (Prince Philip of Greece and Denmark) نامیده شد. فیلیپ در ٩ آوریل ٢٠٢١ در ٩٩ سالگی درگذشت. شاهزاده فیلیپ از خاندان سلطنتی یونان و دانمارک بود که بعد از کودتا و برکناری خاندان پادشاهی یونان به همراه خانواده از یونان تبعید شد. مادر شاهزاده فیلیپ نتیجه ملکه ویکتوریا و بنابراین وی از بستگان خاندان پادشاهی بریتانیا محسوب می‌شود.

شاهزاده فیلیپ در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷ (۲۸ آبان ۱۳۲۶) با الیزابت دوم ملکهٔ کنونی بریتانیا ازدواج کرد.  او مسن‌ترین همسر یک فرمانروای بریتانیا و کسی بود که در قلمروهای مشترک‌المنافع بیشترین مدت خدمت را به عنوان همسر فرمانروا داشت.

فیلیپ، دوک ادینبرو (۱۹۲۱ - ۲۰۲۱)

درگذشت

فیلیپ در ٩ آوریل ٢٠٢١ در ٩٩ سالگی درگذشت. وی "طولانی ترین همسر سلطنتی در تاریخ انگلیس" بود. علت مرگ هنوز به طور رسمی اعلام نشده است اما برخی منابع تائید نشده از ابتلای وی به بیماری کووید-۱۹ خبر دادند که از سوی کاخ باکینگهام رد شد.

ماجرای تسلیم گواهینامه رانندگی در ۹۷ سالگی

در پی سانحه  ۱۷ ژانویه ۲۰۱۹ خودرو پرنس فیلیپ از جاده منحرف و واژگون شد اما به همسر ملکه بریتانیا که ۹۷ سال سن داشت آسیبی نرسید. یک ماه بعد جانی دایموند، خبرنگار بی بی سی در امور خانواده سلطنتی بریتانیا گفت بر اساس آنچه دفتر کاخ باکینگهام اعلام کرده  «پرنس فیلیپ اذعان کرده که در جریان تصادف ماه گذشته او مقصر بوده است.»   

در نهم فوریه ۲۰۱۹ دفتر سلطنتی در کاخ باکینگهام با صدور اطلاعیه ای تایید کرد که پرنیس فیلیپ گواهینامه رانندگی خود را تسلیم مقام‌ها کرده است. در این بیانیه آمده: «پس از ملاحظات بسیار دوک ادینبورگ (پرنس فیلیپ) تصمیم گرفت که گواهینامه رانندگی خود را به طور داوطلبانه تسلیم کند.» پلیس نورفوک دریافت این گواهینامه را تایید کرد و گفت آن را در اختیار اداره راهنمایی و رانندگی قرار داده است.

فیلیپ، دوک ادینبرو (۱۹۲۱ - ۲۰۲۱)

عناوین سلطنتی

  • ۱۰ ژوئن ۱۹۲۱ — ۱۸ مارس ۱۹۴۷: والاحضرتِ سلطنتی شاهزاده فیلیپ یونان و دانمارک
  • ۱۸ مارس ۱۹۴۷ — ۱۹ نوامبر ۱۹۴۷: ستوان فیلیپ مونتباتن
  • ۱۹ نوامبر ۱۹۴۷ — ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷: والاحضرتِ سلطنتی سِر فیلیپ مونتباتن
  • ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷ — ۲۲ فوریه ۱۹۵۷: والاحضرتِ سلطنتی دوک ادینبرو
  • ۲۲ فوریه ۱۹۵۷ — ۲۰۲۱: والاحضرتِ سلطنتی شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرو

کد خبر 593949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha