گروه اقتصادی: گزارش نهایی مشاور بین المللی قیمت گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان تاده روز دیگرآماده می‌شود و نمایندگان سه کشور این گزارش را بررسی خواهند کرد.

به گزارش همشهری روزنامه پاکستانی تایم در گزارشی به نقل از مصاحبه مطبوعاتی روز جمعه احمد وقارمعاون وزیر نفت پاکستان  در اسلام آباد تاکید کرد:مقام های رسمی سه کشور پس از دریافت نظر کارشناسان از گزارش شرکت مشاور در مورد نحوه قیمت گاز صادراتی، در نشست سه جانبه‌ای که در اواخر ماه جاری میلادی در تهران برگزارمی‌شود در این مورد نظرنهایی خودرا اعلام خواهند کرد.

به گفته وقار،در این  نشست معاونان وزیران نفت ایران، پاکستان و هند برای بررسی چگونگی اجرای خط لوله صادرات گاز،نیز مذاکره خواهند کرد.

دیروز یک روزنامه پاکستانی نیزبه نقل از یک منبع دولتی که نامش را فاش نساخت با اشاره به این که پاکستان همزمان سه طرح واردات گاز از قطر، ترکمنستان و ایران را دنبال می‌کند تأکید کرده که در میان همه این طرح ها تنها طرح صادرات گاز ایران قابل اجراست.

این منبع تأکید می‌کند که قطر اعلام کرده در حال حاضر امکان تامین گاز کافی برای صادرات ندارد و ترکمنستان نیز به دلیل مسیر پر خطر و ناامنی که دارد یک گزینه قابل قبول نیست.این منبع تنها مانع در راه اجرای قرارداد صادرات خط لوله صلح را فشارهای آمریکا عنوان کرده است.

به گزارش خبرنگار همشهری سه کشور در نشست پیشین خود، در دهلی موافقت کردند که یک شرکت مشاور بین‌المللی  برای حل مشکل قیمت گذاری گاز در این پروژه به کار گرفته شود.

ایران خواستار ارتباط قیمت گاز صادراتی با قیمت نفت خام در بازارهای جهانی است که این قیمت حدود ده درصد قیمت نفت است،پاکستان و هند در موضعی مشترک خواهان قیمتهای پایین و ثابت برای این قرارداد هستند و بر قیمت های دیگر قرارداد های جاری در منطقه تاکید می‌کنند که سالها پیش و بطور عمده بین قطر و دیگر کشورها امضاء شده است.

کد خبر 5951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز