همشهری آنلاین: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان در مراسم بزرگداشت سالروز شیخ اشراق گفت: ما امروز به شیخ اشراق بیش از گذشته نیازمندیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا دینی که در مراسم بزرگداشت سالروز شیخ اشراق در زادگاهش سخن می گفت افزود: شیخ اشراق با تجربه اندوزی، حکمت را از ذهن اندیشمندان و کنج مدرسه‌ها به عمق دل انسانها رهنمون ساخت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: سهروردی می خواست ثابت نماید که تفکر اسلامی از قابلیت هضم و جذب اندیشه‌های دیگر برخوردار است و در این راه صاحب مکتب بزرگی به نام حکمت اشراق شد و ما امروز به شیخ اشراق بیش از گذشته نیازمندیم.

وی به تقارن روز بزرگداشت شیخ اشراق با روز ملی استان زنجان اشاره و اظهار داشت: امیدوارم عرصه گردشگری و تمام مردم از برکات این روز بهره ببرند و زنجان و مفاخر آن را به خوبی بشناسند.

در ادامه این مراسم علی اکبر افراسیاب پور با اظهار تأسف از عدم بررسی و توجه لازم به آثار و اندیشه های شیخ اشراق در ایران خاطر نشان ساخت: برای ما کسر شأن است که در جوامع غربی در خصوص سهروردی مطالعه و تحقیق شود اما در ایران کار تصحیح، تذهیب و تحقیق بر روی آثار وی انجام نپذیرفته است.

این محقق افزود: سهروردی حرفهای تازه ای برای امروز و آیندگان داشته و دارد اما به شرطی که به اندیشه های او نگاه تازه ای داشته باشیم چرا که او در درجه اول عارفی است که تحولات شگرفی در اندیشه های بشری به وجود آورده است و در مراحل بعدی فیلسوف و حکیم به شمار می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با بیان این مطلب که سهروردی اصالت ماهیتی داشته و یک نوآور است، تصریح کرد: در کشور ما متاسفانه اصالت وجودی ملاصدرا بر اصالت ماهیتی غلبه دارد و این وظیفه ماست که در مورد اصالت ماهیتی که سهروردی نیز به آن اشاره و فلسفه غرب به آن توجه دارد را، مورد مطالعه قرار دهیم.

افراسیاب پور به کتاب "مفاتیح الفتوح" سهروردی اشاره و اظهار داشت: این کتاب از 14 هزار بیت شعر برخوردار است به گونه ای که 166 بیت ابتدایی آن به معرفی 62 تن از عرفا و اولیاء زنجانی در قرن های 5، 6 و 7 هجری قمری اختصاص دارد و نمونه چنین کتابی تا کنون به دست ما نرسیده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متأسفانه از میان 62 نفر مورد اشاره تنها نام 2 الی 3 نفر برای ما شناخته شده است در حالی که این کتاب همانند سندی روشن از تاریخ گذشته زنجان به شمار می آید اما در ایران تا کنون کسی که کار عمیق و اساسی در این خصوص انجام نداده و کسی را به عنوان سهروردی شناس نداشته‌ایم.

قاسم انصاری از دیگر سخنرانان این همایش، به مقوله "انسان نورانی" در عرفان سهروردی اشاره و خاطر نشان ساخت: انسان نورانی در حکمت اشراق، طبع تام یعنی سرشت کامل خوانده شده است و این طبع ریشه در خردمندی و کلید دانایی به شمار می آید.

این استاد دانشگاه افزود: سهروردی معتقد است که هر روانی، فرشته‌ای دارد و او را نگاه و به معرفت و دانایی راه نمایی می کند.این موضوع را می توان در رساله کم حجم و پر محتوای "غربة الجزیة" جستجو کرد و این رساله درست از جایی شروع می شود که رساله "حیّ بن یقطان" ابن سینا در آن پایان یافته است.

در ادامه این مراسم بیت اله ندرلو نیز به تحلیل فلسفی و محتوایی کتاب "یزدان شناخت" شیخ شهاب الدین سهروردی پرداخت و تصریح کرد: این کتاب نثر بسیار زیبایی دارد و از جهاتی جنبه های نادر شخصیتی سهروردی را نشان می دهد.او از معدود فیلسوفانی است که از طریق ادبیات سخن می گوید.

این محقق گفت: فیلسوف جستجوگر حقیقت می باشد و نه موانع آن و در اکثر جوامع، فیلسوفان را مانع حقیقت می دانند اما آن چیزی که در فلسفه غرب می شناسیم جستجوی بی غرض است.

کارشناس فلسفه غرب در ادامه خاطرنشان ساخت: فلسفه هیچ گاه تعریف مشخصی نداشته و فرد را بیشتر در ابهام نگه می دارد تا راهی را نشان دهد اما در این کتاب، اساس کار را بر مبنای ماهیت قرار گرفته و این امر یکی از دلایل مهجور ماندن این آثار می باشد.

ندرلو افزود:سهروردی می خواست از چنگال وجود محوری رها شود لذا به نور اشاره و وجود را کنار می گذارد.

کد خبر 59564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز