یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بمب‌گذاری در پایتخت سومالی دستکم 15 تن کشته شدند.

خبرگزاری آلمان از موگادیشو گزارش داد، به گفته شاهدان عینی مواد منفجره در حاشیه خیابان منفجر شده و گروهی از زنان را هدف قرار داد که در یک گردهمایی خیابانی شرکت کرده بودند. حدود 40 تن بر اثر این بمب‌گذاری مجروح شدند.

در جنگ داخلی این کشور شرق آفریقایی نیروهای اشغالگر اتیوپیایی که بر سر کار ماندن دولت عبدالله یوسف احمد، رییس جمهور سومالی به طور کامل به آنها وابسته است، مشغول نبرد با گروه‌های اسلام‌گرا هستند. این گروه‌ها همواره حملاتی را با استفاده از مواد منفجره جاسازی شده علیه کاروان‌های اتیوپیایی و صلح‌بانان اتحادیه آفریقا انجام می‌دهند.

بنا به اعلام سازمان‌های امدادرسان و حقوق‌بشری فقط در سال گذشته میلادی حدود 6000 تن در این نبردها کشته شدند. پس از آنکه بسیاری از گروه‌های اسلامی از توافقنامه جنجالی آتش‌بس که توقف 9 روزه تبادل آتش و تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای اتیوپیایی را مد نظر داشت، فاصله گرفتند، احمدو اولاد عبدالله، نماینده ویژه سازمان ملل روز شنبه از طرف‌های درگیر خواستار همکاری برای پیشبرد روند صلح شد.

جرایم جنگی
سازمان‌های حقوق‌بشری طرف‌های درگیر را به ارتکاب «جرایم جنگی وحشیانه» متهم کرده‌اند. به گفته آنها نیروهای اتیوپیایی و متحدان سومالیایی آنها و همچنین اسلام‌گرایان مسوول «رنج عظیم جمعیت غیرنظامی» هستند. شبه‌نظامیان موسوم به شورای محاکم اسلامی کنترل موگادیشو را در دسامبر 2006 از دست دادند. سال گذشته در ازمره در اریتره «اتحاد آزادسازی سومالی» که ضداتیوپی است، تاسیس شد.

کد خبر 59632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز