«سونامی» شیوع کرونا در هند باعث رکوردشکنی شمار موارد عفونت برای سومین روز پیاپی در این کشور شده و بیمارستان‌های پرشده از بیماران و دچار کمبود اکسیژن توان پاسخ به بیماران جدید را ندارند.

covid

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رویترز، هند گرفتار موج دوم پاندمی کرونا شده و هر چهار دقیقه یک نفر در دهلی‌نو، پایتخت این کشور که نظام مراقبت درمانی آن زیر بار ازدحام بیماران کمر خم کرده است، به علت کووید-۱۹ می‌میرند.

دولت هواپیماهای نظامی را برای رساندن اکسیژن به دهلی نو از نقاط دوردست کشور و نیز از کشورهای خارجی مانند سنگاپور به کار گرفته است.

شمار موارد کرونا در این کشور حدود ۱.۳ میلیارد نفر در طول ۲۴ ساعت گذشته به ۳۴۶هزار و ۷۸۶ مورد افزایش یافته  و به شمار کلی ۱۶.۶ میلیون نفر رسیده است که شامل ۱۸۹هزار و ۵۴۴ مورد مرگ می‌شود.

هند روز یک‌شنبه ۲هزار و ۶۲۴ مورد جدید مرگ در ۲۴ ساعت گذشته را گزارش کرد که بیشترین میزان روزانه افزایش تلفات در این کشور تا به حال است. محل‌های مرده‌سوزی در دهلی نو انباشته از جنازه‌ها است و مسئولان از خانواده‌های سوگوار می‌خواهند در انتظار بمانند.

بیمارستان‌ها در دهلی نو این هفته از دیوان عالی این شهر خواستند به دولت‌های ایالتی و فدرال دستور دهد اقدامات اضطراری برای تامین تجهیزات پزشکی عمدتا اکسیژن را به اجرا در آورد.

تلویزیون‌ خانواده‌هایی را نشان می‌دهد که در کنار بیماران‌شان در سالن‌های بیمارستان‌ها و خیابان‌ها در انتظار ایستاده‌اند تا این بیماران پذیرش شوند.

دیوان عالی از دولت خواسته‌ است رساندن ملزومات بهداشتی به بیمارستان‌ها را تضمین و همچنین امنیت مراکز پزشکی در برابر موج مردم عاجزشده را حفظ کند.

هند پنج‌شنبه پیش با گزارش ۲۹۷هزار و ۴۳۰ مورد عفونت جدید در یک شبانه‌روز رکورد قبلی در این مورد را که متعلق به آمریکا بود، شکست.

خوش‌خیالی و اعلام زودهنگام پیروزی

دولت فدرال هند در ماه فوریه (بهمن) به طور زودهنگامی اعلام کرده بود که بر کروناویروس فائق آمده است.

گروهی از کارشناسان بهداشتی می‌گویند علت این سونامی این است که هند در طول زمستان با کاهش موارد جدید عفونت به ۱۰هزار مورد در روز فکر کرد که شیوع کرونا را کنترل کرده است و با برداشتن محدودیت‌ها اجازه برگزاری گردهمایی‌های بزرگ را داد.

گروهی دیگر نیز معتقدند گونه جدید واگیرتر که در هند شیوع یافته است، علت اوج‌گیری شیوع بیماری است. هند که دومین کشور پرجمعیت جهان است، تراکم جمعیتی بالایی دارد و اغلب تا شش نفر در یک اتاق زندگی می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند تنها راهی که هند برای مقابله با این موج بیماری در اختیار دارد افزایش سرعت واکسیناسیون عمومی و تعطیلی سراسری  و قرنطینه عمومی در نقاط به اصطلاح قرمز با میزان بالای عفونت است. هند برنامه واکسیناسیونش به همه بزرگسالان در این کشور گسترش داده است، اما با کمبود واکسن مواجه است.

هند در حال حاضر از واکسن آسترازنکا و یک واکسن کرونای تولید داخلی به نام کواکسین استفاده می‌کند. هند همچنین واکسن‌های فایزر، مدرنا، اسپوتنیک V و جانسون اند جانسون را تایید کرده است. 

کد خبر 597124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha