شهردار منطقه ۹ تهران گفت: بنیاد رودکی سال ۸۶ بدون هیچ مجوزی از شهردار وقت تهران بخشی از منظر برج تاریخی آزادی را به پارکینگ تبدیل کرده بود و باعث شد بخشی فضای سبز پیرامون میدان آزادی تخریب شود.

میدان آزادی

به گزارش همشهری آنلاین، سید مصطفی موسوی در واکنش به انتقاداتی که برخی رسانه ها درباره اقدام اخیر این منطقه درخصوص احیای فضای سبز میدان آزادی انجام داده است، گفت: به گفته کارشناسان میراث فرهنگی ایجاد پارکینگی که بنیاد رودکی درسال ۱۳۸۶ بدون مکاتبه با شهردار وقت منطقه و در توافقی شفاهی انجام داده بود، برج ۵۰ساله پایخت را تحت تاثیر قرار داده بود.

او ادامه داد: این در حالی است که این کار مهم و حساس  باید با نظر مستقیم شهردار وقت تهران صورت می گرفت، نه شهردار منطقه.

شهردار منطقه ۹ تهران افزود: بنیاد رودکی مدعی است که این پارکینگ با مجوز رسمی از شهرداری تهران ایجاد شده و الان شهرداری تهران را متهم به ایجاد تخریب از فضای میدان آزادی می کند اما موضوع چیز دیگری است و شهرداری تهران می خواهد برج آزادی را به همان شکلی که در قبل بوده احیا کند.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: چند وقت پیش پیروز حناچی شهردار تهران در بازدید از محوطه برج آزادی به ایجاد پارکینگ در حریم این برج انتقاد کرد و از من خواست نسبت به جمع کردن این پارکینگ اقدام کنم.

به گفته او، شهرداری منطقه ۹ پس از ۱۵ سال نسبت به راه اندازی آبنمای برج آزادی اقدام کرده و پس از سال ها تلاش داریم هویت اصلی برج تاریخی آزادی را به آنچه که وجود داشته برگردانیم.

موسوی با بیان اینکه‌ آیا ایجاد پارکینگ غیرمجاز در حریم یک برج تاریخی جرم نیست، تصریح کرد: برخی دوستان بنیاد رودکی به شدت از جمع آوری این پارکینگ از شهرداری تهران ناراحت هستند اما مدیریت شهری تهران تلاش دارد اماکن تاریخی شهر را حفظ و احیا کند.

به گفته شهردار منطقه ۹، تا قبل از سال ۸۶ تصاویر برج آزادی در صفحات اینترنتی وجود دارد که در ضلع شمالی آن تنها فضای سبز بوده و نه سنگفرش و پارکینگ به همین منظور از هفته گذشته نسبت به جمع آوری پارکینگ و کندن سنگ فرش های احداث شده اقدام کردیم.

موسوی یادآوری کرد: تلاش داریم فضای ضلع شمالی برج آزادی را همچون سایر نقاط برج احیا کنیم اگر چه به دلیل مدیریت نادرست برخی عوامل، بخشی از برج دچار خسارت شده اما شهرداری تهران مصمم به حفظ و احیای این برج تاریخی است.

یادآوری می شود، معماری برج، تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی است که در محوطه زیرین برج، چندین تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد. این بنا در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

کد خبر 599248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha