گروه حوادث: با وجود اعتراض نهادهای بین‌المللی با اعدام خوزه مادلین جنایتکار مکزیکی، وی نیمه شب چهارشنبه در زندان هانتسویل، ایالت تگزاس آمریکا اعدام شد.

خوزه مدلین، 33 ساله، به جرم تجاوز و قتل یک دختر آمریکایی و مشارکت در تجاوز و قتل یک دختر دیگر در سال 1993، در دادگاهی در تگزاس محاکمه و به اعدام محکوم شده بود اما اجرای این حکم به‌دلیل اعتراض وکلای او به نواقص حقوقی پرونده و اقدامات دولت مکزیک تا کنون به تعویق افتاده بود.

پرونده‌ای پرماجرا

در نخستین ماه‌های سال 1993، الیزابت پنا دختر 16 ساله و جنیفر ارتمن دختر 14 ساله اهل هوستون آمریکا، پس از بازگشت از میهمانی شبانه، در یکی از خیابان‌های خلوت هوستون هدف حمله اعضای گروهی به نام سیاه و سفید قرار گرفتند.

6عضو این گروه خشن، پس از ربودن دختران نوجوان، آنها را مورد آزار قرار داده و پس از قتل آنها، اجسادشان را در یک منطقه جنگلی در بیرون شهر مخفی کردند.

با گزارش ناپدید شدن این 2 دختر، کارآگاهان جنایی پلیس هوستون، تحقیقات گسترده‌ای را برای یافتن ردی از آنها آغاز کردند اما تا چند روز بعد که یک تماس تلفنی محل کشف اجساد را فاش کرد، ماموران هیچ سرنخی از دختران ناپدید شده نداشتند.

با کشف اجساد این 2 دختر، تحقیقات وارد مرحله تازه‌ای شد و این بار عملیات گسترده‌ای برای شناسایی عاملان این جنایت وحشتناک آغاز شد.

مدتی بعد با سرنخ‌هایی که در اختیار پلیس قرار گرفت اعضای گروه خشن «سیاه و سفید» دستگیر شدند که در میان دستگیرشدگان یک تبعه مکزیکی به نام خوزه مدلین دیده می‌شد. دادگاهی در تگزاس رسیدگی به پرونده متهمان را آغاز کرد و برای تعدادی از آ‌نها و از جمله خوزه مدلین حکم اعدام صادر کرد.

پرونده نقص دارد

مدت زیادی از صدور حکم اعدام نگذشته بود که وکلای جنایتکار مکزیکی، مدعی شدند ماموران پلیس لحظاتی بعد از دستگیری باید به وی به‌عنوان یک متهم خارجی گوشزد می‌کردند که او می‌تواند از حق دسترسی به حمایت کنسولی برخوردار شود‌ اما چون این موضوع رخ نداده است، صدور این حکم غیرقانونی است.

اگرچه بعدا دادگاه تجدید نظر در تگزاس پذیرفت در این زمینه ماموران پلیس کوتاهی کرده‌اند اما استدلال کرد از آنجا که این موضوع در جریان محاکمه متهم مورد اعتراض قرار نگرفته، بنابراین‌ صدور حکم اعدام منع قانونی نداشته است.

در سال 2003، دولت مکزیک، که مجازات اعدام را ملغی کرده است، پرونده را به خاطر نقص‌هایی که در آن بود به دیوان داوری لاهه که مرجع حقوقی سازمان ملل برای رسیدگی به اختلاف بین دولت‌ها است فرستاد و در آنجا بود که قضات دادگاه به لغو حکم اعدام رای دادند.

به‌دنبال صدور این رای مقامات دولتی آمریکایی و خصوصا وزارت خارجه برای جلوگیری از اجرای حکم تلاش گسترده‌ای را آغاز کردند اما سرانجام با رای دادگاه عالی آمریکا، تلاش‌های مسئولان دولتی و نهادهای بین‌المللی بی‌نتیجه ماند و قضات دادگاه تگزاس در برابر رای دادگاه لاهه کوتاه نیامدند و به این ترتیب مرد جنایتکار نیمه شب چهارشنبه به ملاقات مرگ رفت.

حتی رئیس‌جمهور هم حق لغو ندارد

پس از اجرای حکم اعدام، دادستان ایالت تگزاس در بیانیه‌ای اعلام کرد دادگاه‌های این ایالت هیچ تعهدی در برابر دادگاه بین‌المللی لاهه ندارند و تنها آرای دادگاه عالی ایالات متحده را می‌پذیرند که قضات این دادگاه هم اعلام کرده‌اند حتی رئیس‌جمهور‌ آمریکا هم حق لغو یا تعویق مجازات خوزه مدلین را ندارد و به این ترتیب آنها حکم را اجرا کرده‌اند.

اعدام خوزه مادلین در حالی صورت می‌گیرد که پان‌کی‌مون – دبیرکل سازمان ملل متحد- و سازمان عفو بین‌الملل نیز با استناد به حکم دیوان داوری لاهه، از مقامات قضائی آمریکا خواسته بود از اعدام خوزه مدلین خودداری ورزند، اما قضات دادگاه رایی را که صادر کرده بودند به اجرا گذاشتند.

کد خبر 60011

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز