یک بررسی در ایتالیا که نتایج آن در روز شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که پنج هفته پس از تزریق نخستین دوز واکسن‌های کرونای فایزر، مدرنا یا آسترازنکا شمار عفونت‌های کووید-۱۹ در بزرگسالان در همه سنین تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد.

Italy

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی نخستین مورد از این نوع در یک کشور اتحادیه اروپا درباره تاثیر برنامه واکسیناسیون عمومی در جهان واقعی است. موسسه ملی بهداشت ایتالیا (ISS) و وزارت بهداشت ایتالیا که مسئول اجرای واکسیناسیون کرونا در این کشور هستند تا به حال ۱۳.۷ میلیون نفر از مردم را واکسینه کرده‌اند.

تجزیه‌وتحلیل پژوهشگران ISS نشان داد خطر عفونت با کروناویروس جدید (سارس- کوو-۲)، بستری شدن و مرگ ناشی از آن به طور پیش‌رونده‌ای در دو هفته نخست پس از واکسیناسیون اولیه کاهش می‌یابد.

به گفته ISS، در ۳۵ روز پس از تزریق نخستین دوز واکسن ۸۰ درصد کاهش در شمار عفونت‌ها، ۹۰ درصد کاهش در شمار بستری‌شدن‌ها و ۹۵ درصد کاهش در شمار مرگ‌ها رخ داد و تفاوتی از این لحاظ میان مردان و زنان وجود نداشت.

سیلویو بروسافرو، رئیس ISS در بیانیه‌ای گفت: «این داده‌ها اثربخشی کارزار واکسیناسیون و نیاز به دستیابی سریع به پوشش بالای واکسیناسیون در جمعیت برای پایان دادن به وضعیت اضطراری فعلی را ثابت می‌کند.»

درمیان ۱۴ میلیون نفری که در این بررسی در ایتالیا وارد شدند، ۹۵ درصد افرادی که واکسن فایزر و مدرنا گرفته بودند، دوره دوره دو دوزی آنها را تکمیل کرده بودند و هیچکدام از افرادی که واکسن استرازنکا دریافت کرده بودند، دوز دوم واکسن را نزده بودند.

ایتالیا تا به حال توصیه سازندگان واکسن فایزر را در دادن دوز دوم واکسن سه هفته بعد از دور اول، دادن دوز دوم واکسن مدرنا چهار هفته پس از دوز اول و دادن دوز دوم واکسن آسترازنکا ۱۲ هفته پس از دوز اول را رعایت کرده است.

ایتالیا تا روز شنبه ۸.۳ میلیون نفر از شهروندانش یا حدود ۱۴ درصد جمعیت را به طور کامل واکسینه کرده است و ۱۰ میلیون نفر دیگر دوز اول واکسن را گرفته‌اند.

کد خبر 601290

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha