شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

نخستین پیوند دو دست کامل جهان را پزشکان آلمانی هفته گذشته و طی جراحی پیچیده‌ای که چندین تیم جراحی در آن مشارکت داشتند، به نام خود ثبت کردند.

 کشاورز 54 ساله آلمانی که پس از 6 سال حالا صاحب دو دست جدید شده، جدا از جراحانش باید ممنون دارو‌های ضد‌« رد پیوند» باشد که سبب می‌شود بدن او علیه دو دستی که متعلق به یک فرد غریبه است واکنش شدید نشان ندهد.

 با کشف «سیکلوسپورین» درسال 1983 دوران شکوفایی پیوند‌های انسان به انسان فرا رسید؛ اما بیماران دریافت‌کننده پیوند مجبورند چنین دارو‌های پر عارضه‌ای را برای تمام عمر مصرف کنند.

محققان آلمانی در پیشرفتی جدید به روشی دست پیدا کرده‌اند که احتمالا بیماران را از مصرف این دارو‌ها بی‌نیاز می‌کند یا حداقل مقدار نیاز را کاهش می‌دهد. این روش با تزریق سلول‌هایی به نام « سلول‌های القاگر پیوند» به فرد گیرنده انجام می‌شود. «سلول‌های القاگر پیوند» نوع خاصی از گلبول‌های سفید هستند که از بدن فرد دهنده استخراج شده و با روش‌های شیمیایی در آزمایشگاه تغییر و تحول داده شده‌اند.

گفته می‌شود این سلول‌ها بعد از تزریق به گیرنده پیوند از یک طرف سلول‌هایی که باعث شعله ور شدن عملیات رد پیوند می‌شود را نابود می‌کنند و از سوی دیگر باعث تقویت آن دسته از سلول‌هایی می‌شوند که پیوند را نگهداری می‌کنند.

کد خبر 60181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز