شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کدخدایی در نشست خبری 19 مرداد در خصوص شایعه رد صلاحیت سید محمد خاتمی، ابقاء هیات رئیسه شورا، اصلاح قانون انتخابات و رایانه‌ای شدن آن به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تهدید رئیس جمهور سابق کشور به رد صلاحیت در یکی از روزنامه‌ها و موضع شورا در این باره، گفت: بنده در دو نوبت به این مساله پاسخ دادم. نخست در نشستی که با دانشجویان سراسر کشور برگزار شد و دیگری در رادیو گفت‌وگو و اعلام کردم که شورای نگهبان از حضور کلیه افراد، اقشار، گروه‌ها و احزاب در همه انتخابات چه مجلس شورای اسلامی و چه ریاست جمهوری استقبال می‌کند.

وی افزود: قطعا شورای نگهبان در زمان قانونی که مجاز است اظهارنظر می‌کند یعنی پس از ثبت نام کاندیدا و در زمان مقرر قانونی برای بررسی صلاحیت‌ها و تبعا اظهارنظراتی که در رسانه‌ها بیان می‌شود گمانه زنی‌هایی است که از سوی افراد زده می‌شود.

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان موضع این شورا را در مورد انتخاب کردان به عنوان وزیر کشور خواست که وی گفت: فکر نمی‌کنم این موضوع به شورای نگهبان ارتباطی داشته باشد، هر شخصی که دولت به مجلس معرفی می‌کند و به آن رای اعتماد دهند از نظر شورا وزیر قانونی هست و شورای نگهبان مانند بقیه وزرا نسبت به آنان رفتار می‌کند.

 خبرنگاری از کدخدایی سوال کرد آیا لایحه شورای حل اختلاف که از سوی شورای نگهبان تایید شد به طور موقت و آزمایشی به تصویب رسیده یا قانون دائمی شده است؟ که وی پاسخ داد: معمولا مصوباتی که به صورت آزمایشی تصویب می‌شوند مانند قانون مجازات اسلامی یا قانون تجارت در حقیقت یک دوره گذار مدنظر قرار می‌گیرد که اگر مشکلی در اجرا وجود داشته باشد ظرف زمان تعیین شده مورد بررسی و تعمق مجدد قرار گیرد و این موضوعیتی در اجرای قوانین نخواهد داشت چه به صورت دائم و چه به صورت آزمایشی فعلا قانون، قانون است و لازم الاجرا.

خبرنگار دیگری به سخنان معاون سیاسی وزارت کشور مبنی بر این‌که انتخابات ریاست جمهوری آینده کاملا به صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود اشاره کرد و از کدخدایی خواستار توضیح شد که وی گفت: رایانه‌ای شدن عمدتا بر عهده وزارت کشور است ما همچنان معتقد هستیم که هماهنگی لازم باید با شورا انجام شود تا در اجرای نظارت شورا خللی به وجود نیاید. وزارت کشور در انتخابات مجلس تجربه‌ای را داشته، این طرح نواقصی داشت که امیدواریم وزارت کشور بتواند در موعد قانونی این نواقص را برطرف کند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان افزود: اخیرا کمیته‌هایی را تشکیل داده‌اند که ما نیز کارشناسان خود را اعزام کردیم چنانچه اشکالات این امر برطرف شود شورا اساسا مخالفت اصولی با رایانه‌ای شدن ندارد. مشروط به این‌ که اشکالات مطرح شده در انتخابات مجلس هشتم را شاهد نباشیم.

ابقاء هیات رییسه شورای نگهبان

در ادامه نشست خبرنگاری به ابقاء هیات رئیسه شورای نگهبان اشاره کرد که کدخدایی گفت: در چهارشنبه هفته گذشته (16مرداد) انتخابات هیئت رئیسه انجام شد، آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر، آقای علیزاده به عنوان قائم مقام و بنده به عنوان سخنگو انتخاب شدیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این ‌که مطالبی در رابطه با حذف سنگسار بیان شده، گفت: آنچه من در رسانه‌ها خواندم این است که طی بخشنامه رئیس قوه قضاییه اجرای حکم سنگسار موقتا معلق شده است. به هر حال نسخه جدید قانون مجازات اسلامی در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است و باید ببینیم چه چیزی به تصویب می‌رسد و اکنون نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر کنم.

خبرنگار دیگری از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد وزارت کشور اعلام کرده به علت محدودیت زمانی فقط قادر به ارایه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است و فعلا از بررسی لایحه جامع انتخابات معذور است که کدخدایی گفت: ما مترصد هستیم که همچنان شاهد قانون جامع انتخابات در همه زمینه‌های خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس باشیم و امیدواریم هرچه زودتر این مساله انجام شود به هر حال هنگامی که قانون جامعی بخواهد تدوین شود تا سال آینده نمی‌تواند به دست مجریان برسد و نیازمند زمان بیشتری است. اما امیدواریم هر گونه اصلاحی موجب مشارکت بیشتر و حضور همه اقشار و جناح‌ها شود و وضعیتی که اکنون شورا و وزارت کشور با آن درگیر هستند را تسریع کند.

خبرنگار دیگری نظر شورای نگهبان را در مورد تایید صلاحیت عبدالله نوری سوال کرد که کدخدایی پاسخ داد: انشالله در زمان مقرر قانونی شورا اعلام نظر خواهد کرد.

هم چنین کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات آیت‌الله جنتی در نماز جمعه پیرامون مساله غیبت اشاره کرد، گفت: مواضع نماز جمعه را از خود ایشان بپرسید بنده اطلاعی ندارم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت که تعلیق اجرای حکم سنگسار براساس فشارهای خارجی بوده، گفت: جمهوری اسلامی همیشه نشان داده که تابع فشارها و فضاسازی خارجی‌ها نبوده و نیست امیدواریم متصدیان امر با دقت بیشتر در مورد احکام اسلامی اظهارنظر کنند و هم این‌که ان شاالله قانون مدون و متقنی تهیه کنند تا پاسخگوی این شایعات و ابهامات باشد.

کد خبر 60191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز