شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کافی نبودن سکه برای تامین نیازهای عمومی از ضرب سکه 100 تومانی خبرداد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، طهماسب مظاهری در حاشیه برنامه بازدید خبرنگاران از سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی افزود: از نظر اقتصادی نیز ارزش بسیاری سکه‌های ما بیش از ارزش اسمی آن است به نحوی که ارزش یک ریالی نیکل ما حدود 12 تا 13 تومان و در تغییر و تحولات اخیر بیش از این رقم محاسبه می شود در حالی که قیمت فلز سکه رایج از قیمت اسمی آن باید کمتر باشد.

وی گفت: همچنین بر اساس ماده یک قانون پولی و بانکی ، واحد پولی کشور ما ریال است که معادل یک صدم گرم طلاست که ارزش آن به نرخ روز از 250 تا 270 تومان متغیر و درنوسان است که بر این اساس برای واحد پول، اسکناس در جریان و سکه های مورد نیاز مردم تدبیر شود.

رئیس کل بانکی مرکزی همچنین گفت: حذف صفر از پول ملی بخشی از طرح تحول اقتصادی با عنوان "اصلاح نظام پولی" است.

وی افزود: ما در 40 سال گذشته متناسب با نرخ و میزان تورم، اسکناس، سکه یا وجه رایج خود را تعدیل نکرده‌ایم و به همین علت مردم برای ابزار پولی و مبادله‌ای مورد نیاز حجم بیشتری از پول را حمل کرده‌اند.

مظاهری با اشاره به چاپ و توزیع چک پول های بانکی گفت: بانک‌ها با هدف تامین نیاز مردم و رفع مشکل حمل پول اقدام به انتشار ایران چک کردند که با انتشار ایران چک بانک مرکزی جلوی این کار گرفته شد و این امر نظم بیشتری یافت.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سه راهکار برای اصلاح وضع کنونی واحد پولی کشور وجود دارد، افزود: اول حفظ وضع کنونی با این واحد پولی (ریال) ، دوم حفظ واحد پول ریال با حذف چند صفر و سوم تغییر واحد پولی کشور است که البته دومین راهکار با تاکید بر حذف سه صفر، طرفداران بیشتری دارد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای بررسی این موضوع ، طراحی اسکناس و سکه جدید ، نقل و انتقال از وضع کنونی و توضیح دادن آن به مردم به یک سال و نیم زمان نیاز است.

مظاهری در بخش دیگری از سخنان خود درباره روند امحا و چاپ پول در کشور ابراز داشت: درباره ارزش افزوده اقتصادی کاغذ اسکناس ، مهم آن است که خود بتوانیم آن را در کشور تولید کنیم زیرا در مقایسه با گذشته که چاپ آن را به خارج از کشور سفارش می دادیم ضریب خطرپذیری و ایمنی ما کاهش می یافت.

وی افزود: البته اکنون ظرفیت و امکان پذیرش سفارش از کشورهای دیگر برای چاپ اسکناس را داریم اما به علت کوچک بودن ارقام اسکناس و حجم مورد نیاز آن در داخل ، سفارش نمی پذریم که اگر اصلاح قطع اسکناس به ثمر برسد و تعداد برگ اسکناس کاهش یابد ظرفیت آزاد برای پذیرش سفارش از کشورهای دیگر نیز داریم.

رییس کل بانک مرکزی گفت : اکنون به ازای هر نفر صد برگ اسکناس در جامعه وجود دارد درحالی که شمار استاندارد آن 10 تا 20 برگ است اما چون ارقام اسکناس ما ریز و شمار برگ اسکناس نسبت به افراد ، رقم بالایی است ظرفیت های کنونی نیازهای داخلی را تامین می کند.

کد خبر 60228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز