شرکت فایزر روز دوشنبه اعلام کرد انجام یک بررسی جدید در افراد بالای ۶۵ سال را شروع کرده است که در آن از تجویز همزمان یک دوز واکسن برای پیشگیری از عفونت باکتریایی ریه یا ذات‌الریه و دوز سوم یا یادآور واکسن کرونای این شرکت استفاده می‌شود.

Pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز هدف از این بررسی این است که معلوم شود آیا ترکیب این واکسن‌ها بی‌خطر است و اینکه آیا پاسخ ایمنی پس از افزودن واکسن ذات‌الریه به واکسن موجود کرونا تشدید می‌شود یا نه.

واکسن «کنژوگه پنوموکوکی ۲۰ ظرفیتی» ( 20vPnC) برای کمک به بزرگسالان برای محافظت در برابر ۲۰ نوع سروتیپ باکتری پنوموک مسئول اکثریت موارد مهاجم بیماری پنوموکوکی و ذات‌الریه هستند.

این بررسی جدید شامل ۶۰۰ فرد بزرگسال خواهد بود که در دو بررسی قبلی مرحله نهایی واکسن کرونای فایزر و بیونتک شرکت داشته‌اند و دست کم شش ماه از دریافت دوز دوم واکسن کرونای آنها گذشته‌ است. این افراد دوز سوم واکسن کرونا به علاوه واکسن پنوموک را دریافت خواهند کرد.

قبلا توصیه می‌شد واکسن‌های کووید-۱۹ به تنهایی تجویز شوند. اما بر اساس تجربه‌های درباره سایر واکسن‌های غیر از کرونا، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا گفته است که واکسن‌های کرونا و سایر واکسن‌ها را می‌توان به طور همزمان یا یک در یک روز تزریق کرد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه دسامبر پذیرفت که بازبینی مجوز کاربرد بیولوژیک واکسن تحقیقاتی 20vPnC در بزرگسالان بالای ۱۸ سال را در اولویت قرار دهد و زمانی برای تصمیم‌گیری در ماه ژوئن (خرداد) تعیین شده است.

آژانس دارویی اروپا (EMA) هم دو ماه بعد درخواست مجوز بازاریابی فایزر برای واکسن 20vPnC را پذیرفت.

کد خبر 603248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha