مجموع نظرات: ۹
یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

جاده جدید طالقان به هشتگرد امروز نهم خرداد با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و عزیزالله شهبازی، استاندار البرز پس از ۲ دهه انتظار به بهره‌برداری رسید.

جاده طالقان به هشتگرد

به گزارش همشهری آنلاین، البرز دروازه ورودی استان‌های شمالی و غربی کشور به پایتخت و بالعکس است، این موقعیت باعث شده تا محورهای اصلی استان همیشه با ترافیک سنگین دائمی همراه باشد.

البرز یازدهمین استان و کرج چهارمین کلانشهر پرجمعیت کشور است و شمار زیادی از ساکنان آن در شهر تهران مشغول به کار هستند و این مورد هم گره‌های بیشتری بر کلاف ترافیک کرج و استان زده است.

تردد پر شمار خوردورها سواری از یک سو و تردد خودروهای سنگین و اتوبوس‌ها از سوی دیگر ساعات زیادی را از وقت شهروندان البرزی و مسافران سایر استان‌ها که از محورهای البرز برای تردد استفاده می‌کنند می‌گیرد. به همین دلیل پروژه توسعه و ساخت محورهای جدید در این استان چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته است.

عمر برخی طرح‌ها به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی از زمان تعیین شده بهره‌برداری بیشتر و حوصله‌سر بر شده، اما با این وجود تلاش‌ها براین بوده هرچه زودتر مردم استان شاهد به سرانجان رسیدن آنها باشند که در این رابطه خبرهای امیدوار کننده‌ای از سوی مسئولان ذی‌ربط شنیده می‌شود.

سال‌ها انتظار به سر رسید

کلنگ ساخت جاده جدید طالقان-هشتگرد به طول ۳۴ کیلومتر در سال ۱۳۷۹ به زمین زده شده بود. اگرچه این محور جزو شریان‌های اصلی و ارتباطی البرز با سایر استان‌ها نیست و بیشتر برای تسهیل رفت و آمد طالقانی‌ها و هشتگردی‌هاست و نگاه مجریان طرح توسعه گردشگری منطقه بوده، اما زیر بار ترافیک رفتن آن ۲۵ سال طول کشید. محوری که انتظار می‌رفت خیلی پیشتر از اینها به بهره برداری برسد.

استاندار البرز اظهار کرد: جاده هشتگرد- طالقان پس از سال‌ها  انتظار امروز  یکشنبه نهم خرداد ماه زیر بار ترافیک می‌رود.

عزیزالله شهبازی افزود: با پیگیری و جلب اعتبارات ملی، اکنون این پروژه مهم و حیاتی که مردم استان بیش از ۲ دهه منتظر بهره‌برداری از آن بوده‌اند اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی  با بیان اینکه عملیات اجرایی این جاده سال ۷۹ آغاز شد، اظهار کرد: در مدت ۲ سال اخیر، تمام موانع پیشرفت این پروژه که در حدود مسئولیت دولت بود با پیگیری‌های جدی برطرف شد تا پیمانکار با فراغ بال به کار خود ادامه دهد.

شهبازی گفت: در ابتدا این مسیر یک جاده دسترسی روستایی بود و زیرساخت مناسبی برای آن تامین نشده بود، ولی اکنون تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده گردشگری و جاده‌ای شهری برای تردد مردم طالقان به سمت شهرجدید هشتگرد پیش‌بینی شده است.

وی افزود: بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان تاکنون برای این جاده هزینه شده و در خصوص تونل نیز امور در حال انجام و حفاری آن صورت گرفته و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر  برای تکمیل تونل نیز لازم است.

 مشخصات پروژه

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز هم در تشریح مشخصات جاده هشتگرد-طالقان گفت: این جاده به طول ۳۴ کیلومتر طی ۲ سال گذشته با اهتمام وزارت راه وشهرسازی تکمیل و اکنون آماده بهره برداری رسید.

رضا خالقی افزود : در اجرای این پروژه ۹ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی شده، ۶۲۰۰ متر دیوار حفاظتی، ۸۰ دهانه پل آبرو و یک دستگاه تونل به طول ۹۷۵ متر احداث شده که ارزش این پروژه افزون بر ۴۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

خالقی  ادامه داد: رونق گردشگری، کاهش ترافیک و حوادث رانندگی از مزیت های این جاده است. با توجه به کوهستانی بودن مسیر، احداث این جاده یکی از پروژه های سنگین به لحاظ عمرانی محسوب می‌شود. درواقع با افتتاح این پروژه مسیر ۹۰ کیلومتری طالقان - کرج، ۳۲ کیلومتر کوتاه تر می‌شود که کاهش زمان سفر، کاهش میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا از مزیت های آن است.

آغاز قیرپاشی و آسفالت آزاد راه شهید سلیمانی کرج

شهردار کرج هم از آغاز قیرپاشی و آسفالت آزاد راه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شمال این کلانشهر خبرداد.

علی کمالی زاده افزود:  تا پایان فعالیت شورای پنجم کرج، بخشی از این آزاد راه زیر بار ترافیک می‌رود.

شهردار بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، محدوده  B ۲ تا B۱۳ آزاد راه شمالی کرج در آینده نزدیک گشایش می‌یابد که نقش موثری در روان سازی ترافیک کرج دارد.

 وی ادامه داد: آزاد راه شهید سلیمانی با گذر از ارتفاعات شمالی کرج، آزاد راه شهید همت در شرق به آزاد راه تهران - کرج - قزوین در غرب کرج متصل می‌کند.

کد خبر 604377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha