سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد که واکسن کرونای ساخت شرکت چینی سینوواک بیوتک وارد فهرست مصرف اضطراری کرده است و به این ترتیب راه برای استفاده از دومین واکسن چینی در کشورهای فقیر گشوده می‌شود.

Sinovac

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز وارد شدن یک فراورده به فهرست اضطراری سازمان جهانی بهداشت علامتی به سازمان‌های ناظر ملی درباره بی‌خطر بودن و اثربخشی یک واکسن است و این واکسن اجازه ورد به کواکس، برنامه جهانی فراهم‌آوری واکسن‌ها عمدتا برای کشورهای فقیر را خواهد شد که اکنون با مشکلات عرضه واکسن به خاطر محدودیت‌های صدارات هندی‌ها مواجه است.

گروه مشاور سازمان جهانی بهداشت که اجلاسشان را در ۵ ماه مه شروع کردند، این تصمیم را را پس ازا بازبیبنی آخرین داده‌های بالینی درباره بی‌خطر بودن و اثربخشی واکسن سینوواک و نیز روال‌های تولید کارخانه اتحاذ کردند.

تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیر کل سازمان ملل به این اقدام خوش‌آمد گفت و این واکسن را ایمن و بی‌خطر خواند و یادآور شد که انبار کردن آن آسان ایت و به ترتیب برای کشورهای کم‌درآمد مناسب است.

او به خبرنگاران گفت: «اکنون مهم است که این ابزارهای نجات‌بخش را به سرعت به مردمی برسانیم که به ان نیاز دارند.:

واکسن شرکت سینوواک که در برخی از مناطق جهان با برند «کروناواک» به فروش می‌رسد، هشتمین واکسنی که وارد فهرست اضطراری سازمان جهانی بهداشت می‌شود و دومین واکسن ساخت چین است وارد این فهرست می‌شود. سازمان جهانی بهداشت واکسن کرونای ساخت شرکت سینوفارم را تایید کرد.

با این که سومین واکسن چینی در حال تولید بوسیله شرکت «کان‌سینو بیولوجیکز» داده‌های کارآزمای بالینی‌اش را تحویل سازمان جهانی بهداشت کرده است، هنوز این سازمان آنها را بازبینی نکرده است.

سینوواک گفت بیش از ۶۰۰ میلیون دوز از واکسنش را تا پایان ماه مه در داخل این کشور و سایر کشورها توزیع کرده و بیش از ۴۳۰ میلیون دوز از این واکسن‌ها تجویز شده‌اند.

این پذیرش بسیار وجهه واکسن سینوواک را تقویت می‌کند که کارآزمایی‌های بالینی گستره وسیعی از میزان‌های اثربخشی را برای نشان داده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این نتایج نشان دادند این واکسن در ۵۱ درصد موارد افراد واکسینه‌شده از بیماری علامت‌دار جلوگیری می‌کند و همچنین از بیماری شدید کووید-۱۹ و بستری شدن در ۱۰۰ درصد جمعیت مورد مطالعه جلوگیری کرده است.

یک گروه دیگر سازمان جهانی بهداشت «گروه کارشناسان مشاور راهبردی» (SAGE) قبلا گفته است اثربخشی این واکسن در کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم در چند کشور از ۵۱ تا ۸۴ درصد متفاوت بوده است.

اندونزی در ۱۲ مه اعلام کرد که بررسی‌اش بر روی ۱۲۰۰۰۰ نفر از کارکنان مراقبت بهداشتی که واکسن را دریافت کرده بودند، بیانکر اثربخشی ۹۴ درصدی در پیشگیری از بیماری علامت‌دار است.

هیات SAGE در ارزیابی اولیه‌اش نشان داد که این واکسن در بزرگسالان زیر ۶۰ در پیشگیری از کووید-۱۹ اثربخشی دارد، اما برخی از داده‌های کیفی درباره خطر عوارض جانبی وخیم ارائه نشده بودند.

این هیات نبود شواهد در مورد بی‌خطر بودن در بارداری و نبود شواهد در مورد بی‌خطر بودن و حفاظت بالینی در سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و ارزیابی عوارض جانبی نادر را هم ذکر کردند.

کارشناسان SAGE که توصیه‌ها در مورد سیاست‌ها برای دولت‌ها و راهنمای دوز تهیه می‌کنند، داده‌های بالینی سینوواک را ماه قبل بازبینی کردند.

چین از قبل صدها میلیون دوز واکسن‌های سینوفارم و سینوواک را در این کشور به کار برده است و آنها را به سایر کشورها به خصوص در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین صادر کرده است.

کد خبر 605048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha