هفت کشور ثروتمند جهان یا گروه هفت برنامه‌ اهدای یک میلیارد دوز واکسن کرونا برای کشورهای فقیرتر را اعلام کرده‌اند، اما کنشگران می‌گویند دامنه این برنامه کافی نیست و زمان‌بندی آن بیش از حد کند است و نشان می‌دهد رهبران غربی هنوز وظیفه مبارزه با بدترین بحران بهداشت عمومی در یک قرن اخیر را جدی نگرفته‌اند.

vaccine

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رویترز بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، روز جمعه (۲۱ خرداد) گفت انتظار دارد رهبران گروه هفت با اهدای واکسن‌های کرونا به عنوان بخشی از برنامه برای واکسیناسیون جمعیت تقریبا ۸ میلیارد نفری جهان در مقابل کروناویروس تا پایان سال آینده میلادی موافقت کنند.

پس از آن‌که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وعده اهدای ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کرونای شرکت فایزر را برای مقابله با کروناویروس داد، جانسون نیز گفت انگلیس امسال دست‌کم ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای دیگر اهدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: 

انتظار می‌رود کانادا نیز متعهد به اهدای تا ۱۰۰ میلیون دوز دیگر واکسن کرونا شود. سایر کشورهای این گروه نیز قول‌های مشابهی داده‌اند.

کنشگران بهداشتی و ضد فقر می‌گویند گرچه اهدای این واکسن‌ها قدمی در مسیر درست است، اما رهبران غربی نتوانسته‌اند دریابند که برای شکست دادن کروناویروس نیاز به تلاش‌هایی استثنایی وجود دارد. به گفته آن‌ها، کمک برای توزیع واکسن‌ها نیز ضروری است.

تلاش برای پایان دادن به پاندمی که تا به حال باعث مرگ ۳.۹ میلیون نفر و تخریب اجتماعی و اقتصادی شده است، از موضوعات اصلی اجلاس سه‌روزه‌ گروه هفت است که از روز جمعه در یک استراحتگاه ساحلی «کاربیس بی» در کورنوال انگلیس شروع می‌شود.

کووید-۱۹ از هنگامی که نخستین موارد آن در دسامبر ۲۰۱۹ در چین شناسایی شدند، اقتصاد جهانی را به زانو در آورده است و موارد آن در بیش از ۲۱۰ کشور و قلمرو گزارش شده است.

از آنجایی که اغلب افراد نیاز به دو دوز واکسن کرونا و احتمالا تزریق دوز یادآور واکسن برای مقابله با گونه‌های جدید در حال ظهور ویروس دارند، کنشگران می‌گویند رهبران جهان باید اقدامات بسیار بیشتری را بسیار سریع‌تر انجام دهند.

آنا ماریوت، مدیر سیاست بهداشتی در سازمان خیریه آکسفام، می‌گوید: «اگر حداکثر اقدامی که رهبران گروه هفت بتوانند انجام دهند اهدای یک میلیارد دوز واکسن باشد، این اجلاس شکست‌خورده خواهد بود.»

اقدامات واکسیناسیون تا به حال کاملا با ثروت همبستگی داشته است: ایالات متحده، اروپا، اسرائیل و بحرین در حال حاضر جلوتر از بقیه کشورها هستند. بر اساس داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز، تا به حال در مجموع ۲.۲ میلیارد نفر بر ضد کرونا ویروس واکسینه شده‌اند.

آکسفام همچنین از رهبران گروه هفت خواست از معافیت حق انحصاری واکسن‌ها حمایت کنند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفته است حقوق مالکیت فکری نباید مانع از دسترسی به واکسن‌ها در دوران پاندمی شود و به نظر می‌رسد از پیشنهاد بایدن برای معافیت از این حقوق پشتیبانی می‌کند.

مخالفت صنایع داروسازی با حذف حق انحصاری

اما صنایع داروسازی با با حذف حق انحصاری مخالف هستند و می‌گویند این کار جلوی ابداعات را می‌گیرد و باعث افزایش عرضه واکسن نمی‌شود.  انگلیس که از واکسن آکسفورد-آسترازنکا که با قیمت تمام شده و بدون سود عرضه می‌شود، حمایت می‌کند، می‌گوید حذف حق انحصاری ضروری نیست.

انگلیس ۸۰ میلیون دوز واکسن اهدایی‌اش را از طریق برنامه کوواکس به رهبری سازمان جهانی بهداشت و بقیه آن را از طریق توافق دوجانبه با کشورهای نیازمند توزیع می‌کند.

جانسون نیز مانند بایدن از رهبران گروه هفت خواست وعده‌های مشابهی برای اهدای واکسن بدهند و از شرکت‌های داروسازی بخواهند تا در جریان پاندمی از مدل غیرانتفاعی حمایت کنند. شرکت آمریکایی فایزر گفته است واکسن‌های اهدایی‌اش بر اساس قیمت تمام‌شده خواهند بود.

واکسیناسیون عمومی در برابر کروناویروس جدید اکنون به عنوان اقدامی ضروری برای بازیابی رشد اقتصادی و جلوگیری از جهش‌های بیشتر ویروس که ممکن است باعث بی‌اثر شدن واکسن‌ّ‌ها شوند، در نظر گرفته می‌شوند.

کد خبر 606816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha