رییس‌جمهور گفت: قبول دارم که دولت نهم از ظرفیت رسانه‌ها به نحو احسن استفاده نکرده و باید این امر را جبران کند.

شاید به دلیل وقت کم یا نداشتن سلیقه از این فرصت‌ها استفاده نکرده ولی در کل اذعان دارم که دولت در استفاده از ظرفیت رسانه‌ها موفق نبوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد عصر روز سه‌شنبه 25 مهر در دیدار تعدادی از اصحاب قلم و فرهنگ با شنیدن دغدغه‌های آن‌ها در ارتباط با حوزه‌های کاری‌شان افزود: معتقدم ما به عرصه‌ی جدیدی وارد شده‌ایم و باید برنامه‌های خود را بر اساس تغییر و تحولات رخ داده تنظیم کنیم.

وی تصریح کرد که ایران منشاء و کانون تحولات بزرگ است.

رییس‌جمهور در ادامه و در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش هنرمندان در جامعه گفت: هنرمندان در حال حاضر نقش و رسالت بزرگی را بر عهده دارند؛ در حال حاضر چشم جهانیان به هنرمندان ماست.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با بیان این‌که هنرمندان در تبیین هویت، آرمان، پیشرفت و تعالی یک کشور نقش سازنده‌ای دارند، اظهار داشت: تقریبا بسیاری از کشورها چشم به ما دوخته‌اند؛ آن‌ها از ما الگو می‌خواهند، آن‌ها به ما می‌گویند که بایستید و مقاومت کنید. در کلمه‌ی ایستادنی که آن‌ها به کار می‌برند، هزاران معنی و مفهوم نهفته است. در حال حاضر تقریبا تمامی ملت‌ها از ما می‌خواهند که به آن‌ها الگو بدهیم و بگوییم چه‌کار کنند.

رییس‌جمهور ادامه داد: برآوردن مطالبات ملت‌ها وظیفه‌ی ماست. ما انسان هستیم و مسلمان و باید به این نیازها پاسخ دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر افق وسیعی در برابر ماست، البته مشکلاتی هست ولی می‌توان این مشکلات را رفع کرد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دغدغه‌های هنرمندان گفت: در این جلسه آقای راد از تئاتر و مشکلات آن گفتند. آقای جوزانی از سینما و مشکلات آن. آقای شریعتمداری در مورد روزنامه‌ها و مطبوعات. من معتقدم ما باید در این عرصه‌ها حرف اول را بزنیم؛ البته امکانات نیز لازم است و دولت وظیفه دارد تا آن‌جا که می‌تواند این امکانات را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌ها طبیعتا تمایل به توقف دارند و دست‌هایی هست که می‌خواهد ما را محصور کند، ولی معتقدم استعداد، توانمندی و انرژی‌ای که در این سرزمین وجود دارد، مافوق نیازهای کشور است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: هنرمندان در جامعه دارای منزلت زیادی هستند. حرف آن‌ها خریدار دارد؛ چراکه همیشه حرف آرمانی و انقلابی دارای خریدار است. هنر در رشد و تعالی یک کشور می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. البته من منظورم هنری نیست که برای فلان جشنواره که تحت نظام سلطه است (کار می‌کند)، البته همه‌ی جشنواره‌ها و همه‌ی فیلم‌ها این‌گونه نیستند، ولی در نظر بگیرید که مشخص است جایزه‌ی نوبل به چه کسانی تعلق می‌گیرد؛ اسحاق رابین و آریل شارون جایزه‌ی صلح نوبل دریافت می‌کنند.

وی گفت: البته ما ممکن است نقدهایی به یکدیگر داشته باشیم، ولی همه باید برادرانه حرف‌های خود را بزنیم. ممکن است که در این حرف‌ها تندی هم وجود داشته باشد، ولی اصلاح می‌شود. ممکن است دو برادر داد بکشند، ولی برای یکدیگر جان نیز بدهند، ما همه یک ماموریت داریم. ببینید! من فضا را روشن می‌بینم. البته محکم شدن پیچ و مهره‌ها در تمام امور زمان می‌برد. وقتی که ما مثلا می‌خواهیم یک بندر بسازیم چند سالی طول می‌کشد که مجوز آن گرفته شود و اقدامات زیربنایی صورت بگیرد، ولی وقتی کلید اول زده می‌شود، تمام امور به سرعت پیش می‌رود، دیگر امور نیز این‌چنین است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارتش خاطرنشان کرد: هنرمند باید شجاعت داشته باشد و به فضای موجود خود راضی نباشد، دائم باید به دنبال ایجاد وضعی جدیدتر و بهتر باشد. هنرمندان باید شجاعت، خلاقیت و لطافت داشته باشند.

پیش از سخنان رییس‌جمهور، کلهر نماینده‌ی رییس‌جمهور در شورای عالی نظارت بر صدا و سیما، ایرج راد به عنوان نماینده‌ی هنرمندان تئاتر، استاد محمد سریر به عنوان نماینده‌ موسیقی‌دانان، راضیه تجار به عنوان نویسنده، حسین شریعتمداری به عنوان نماینده‌ی خانه مطبوعات، مسعود جعفری جوزانی به عنوان نماینده سینماگران، مرتضی حیدری از میان هنرمندان تجسمی، محمد نوری‌زاد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانی ایراد کردند.

در این مراسم تعدادی از اهالی هنر و قلم، مدیران عامل برخی خبرگزاری‌ها و مدیران مسوول برخی از روزنامه‌ها، از جمله ابوالقاسم طالبی فیلمساز، امیرحسین فردی نوسینده کودکان، جلال فیاضی مدیرعامل ایرنا، علی‌ صالح‌آبادی مدیرمسوول روزنامه همبستگی، هادی مرزبان هنرمند تئاتر، عبدالحسین مختاباد مدرس موسیقی و خواننده، علی‌رضا قزوه شاعر، جهانگیر الماسی بازیگر، محمود دعایی مدیرمسوول روزنامه اطلاعات، رضا رهگذر نویسنده و مجری رادیو، حسین انتظامی مدیرمسوول همشهری، اشتهاردی مدیرمسوول روزنامه ایران، پرویز اسماعیلی مدیرعامل خبرگزاری مهر، فضایلی مدیرعامل خبرگزاری فارس، مهدی چمران رییس شورای شهر، غلامحسین الهام سخنگوی دولت، جواد شمقدری مشاور هنری رییس‌جمهور، جعفری جلوه معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزیر ارشاد، محسن پرویز معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، پرویز کرمی مدیر کل حوزه ریاست وزارت ارشاد و... حضور داشتند.

در ادامه نماینده‌ی رییس‌جمهور در شورای عالی نظارت بر صدا و سیما و امور رسانه‌ها از اصحاب قلم و فرهنگ خواست تا در بیان انتقادات، خودی و غیرخودی و منافع عمومی را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کلهر در ابتدا در سخنان کوتاهی اظهار داشت: متاسفانه در اوایل انقلاب در جامعه‌ ما این سنت به وجود آمده بود که عده‌ای می‌آمدند و در محافل سیاسی به تعریف و تمجید می‌پرداختند، ولی در محافل عمومی بدترین انتقادها را مطرح می‌کردند و بد و بیراه می‌گفتند، و متاسفانه این فرهنگ ادامه پیدا کرد و این اخلاق مشرکانه و منافقانه روی برخی از اهل قلم و شاید تعداد کمی از هنرمندان تاثیر گذاشت.

نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور رسانه‌ها افزود: امام خمینی(ره) اعتقاد داشتند که باید انتقاد کرد، ولی انتقاد را باید در محفل خصوصی مطرح و در صحن عمومی، تایید کرد.

وی گفت: متاسفانه برخی از دوستان به این آفت آلوده شده‌اند، گرچه خوشبختانه هنرمندان بیشتر سلامت خود را حفظ کرده‌اند.

کلهر با بیان این‌که در حال حاضر هنرمندان کشور ما یک مشکل دارند و آن این است که نمی‌دانند انتقاداتشان را در کجا مطرح کنند، اظهار داشت: من در همین ارتباط به آقای صفار هرندی(وزیر ارشاد) توصیه کردم جایی را در وزارتخانه‌شان برای ثبت انتقادات هنرمندان در نظر بگیرند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به اهمیت نقش رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: کار رسانه‌ها انتقاد کردن است، رسانه‌ها در صحن عمومی انتقاد می‌کنند و روزی آنها به این امر می‌گذرد.

نماینده رییس‌جمهور در امور رسانه‌ها ادامه داد: ولی ما و رسانه‌ها یک خانواده هستیم و انتظارمان این است که آنها رعایت خودی و غیرخودی را بکنند و به منافع عمومی هم توجه کنند.

مدیرمسوول روزنامه‌ی کیهان نیز در سخنانی در این دیدار بر اهمیت تعامل دو طرفه بین دولت و رسانه‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا حسین شریعتمداری به عنوان نماینده خانه مطبوعات و رسانه‌ها، گفت: اگرچه در صحنه‌ی سیاسی کشور مطبوعات دارای سلایق مختلفی هستند، ولی وقتی پای منافع ملی به میان می‌آید، همه بر روی مسائل ملی اتفاق نظر دارند، البته استثناهایی نیز وجود دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، ولی در کلیت رسانه‌های ما به منافع ملی توجه دارند.

وی با بیان این‌که تعامل دولت و رسانه‌ها باید دوطرفه باشد، گفت: به هر حال دولت باید توجه داشته باشد که رسانه‌ها در پیشبرد افکار عمومی نقش بسزایی دارند و افکار عمومی هستند که رفتار عمومی را می‌سازند.

شریعتمداری گفت: در حال حاضر دیگر توپخانه و ماشین‌های جنگی کاربردی ندارند و این رسانه‌ها هستند که جای توپخانه‌ها و وسایل جنگی را گرفته‌اند و می‌توانند گلوله‌های آتشین یا توهم‌زا را شلیک کنند.

شریعتمداری افزود: بدون تعارف ما وارد میدان کارزار جدیدی شده‌ایم و این میدان کارزار شوخی‌بردار نیست و باید از تمام امکانات در این ارتباط استفاده کرد.

مدیرمسوول کیهان ادامه داد: رسانه‌های مکتوب با رسانه‌های دیداری تفاوت‌هایی دارند. خصوصیت رسانه‌های دیداری و شنیداری در این است که برد وسیع‌تری دارند ولی مطالبی که مطرح می‌کنند گذراست و مخاطب مجبور است خود را با آن‌ها هماهنگ کند. ولی در مورد رسانه‌های مکتوب این‌چنین نیست؛ چراکه مخاطبان رسانه‌های مکتوب خود می‌توانند رسانه‌شان را انتخاب کنند و در این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: بعضا توهماتی وجود دارد که باید این توهمات را برطرف کرد و باید همه در رفع این توهمات تلاش کنند، رسانه‌ها نیز در این ارتباط دارای نقش مهمی هستند.

مدیرمسوول روزنامه‌ کیهان افزود: برای مثال، کیهان اصلا اهل تعارف و غلو نیست و هرجا که لازم دیده و به نظرش رسیده از این دولت انتقاد کرده و انتظار نیز دارد که دولت هم انتقادپذیر باشد که ان شاءالله هست؛ البته برخی در دولت چنین خصوصیتی را ندارند و انتقادپذیر نیستند.

شریعتمداری ادامه داد: ما وارد یک فاز و مرحله‌ جدیدی شده‌ایم و در این فاز باید به رسانه‌ها توجه بیشتری کرد. باید ارتباط رسانه‌ها با دولت و برعکس، دوطرفه باشد.

وی گفت: وظیفه خود می‌دانیم از دولتی که ادعای مردمی بودن دارد و با مردم است، حمایت کنیم. این وظیفه و تکلیف ماست. حال که چنین مسوولیتی بر دوش اصحاب رسانه است، دولت محترم نیز باید نقدپذیر باشد.

مدیرمسوول کیهان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها بعضا در مورد نحوه‌ی تعامل دولت با رسانه‌ها انتقاداتی دارند و معتقدند که باید این ارتباطات وسیع‌تر شود. مثلا وقتی وزیر محترمی پدیده‌ی گرانی را بر گردن مطبوعات می‌گذارد این باعث گلایه مطبوعات می‌شود. به همین دلیل معتقدیم که باید ارتباط رسانه‌ها با دولت دوطرفه و گسترش بیشتری پیدا کند؛ چراکه رسانه‌ها وسیله‌ی ارتباط دولت با مردم و برعکس هستند.

در ادامه محمد نوری‌زاد از نویسندگان مطبوعات و کارگردان گفت: شنیده‌ام مجلس هفتم دارد در مورد وضعیت فرهنگ و هنر و سینما در دوره‌ قبل - یعنی دولت هشتم - تحقیق می‌کند و موسیقی و سینما را زیر سوال می‌برد. سوال من از آقای صفارهرندی و معاونانش این است که چرا در دوره اصول‌گرایی فیلم «کافه ترانزیت» به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی می‌شود؛ فیلمی که هیچ نسبتی با انقلاب ندارد.

نوری‌زاد در ابتدای سخنان خود نیز گفت: آقای رییس‌جمهور! سوالم این است که چرا بسیاری از صندلی‌ها در این جلسه خالی است؟ چرا نباید جمع کثیری از هنرمندان در این جلسه حضور داشته باشند؟ هنرمندان، انسان‌های فرهیخته و نویسندگانی که مشتاق هستند دغدغه‌های خود را با رییس‌جمهور مطرح کنند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه هم‌چنین ایرج راد به عنوان نماینده‌ اهالی تئاتر به بیان دغدغه‌های این هنرمندان پرداخت و گفت: اگر هنرمندان انتقادی می‌کنند این انتقاد آن‌ها سازنده است.

وی هم‌چنین گفت: بودجه‌ی تئاتر و امکاناتش بسیار محدود است.

در این جلسه هم‌چنین استاد سریر موسیقی‌دان با اشاره به این‌که بعد از انقلاب، موسیقی اصیل شکوفا شد، گفت: متاسفانه بعد از یک دوران رشد و شکوفایی، به دلیل تاثیرات جامعه‌ی جهانی و سیاست برخی از مسوولان فرهنگی، موسیقی ما تنزل پیدا کرد. متاسفانه مسوولان فرهنگی ما برای این‌که در برابر هجمه‌های جامعه جهانی بایستند، در ارتباط با موسیقی سیاست‌های اشتباهی را اتخاذ کرده‌اند و یک نوع مقابله به وجود آمد.

وی در ادامه به تاسیس شورای راهبردی موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره کرد و گفت: این یک اتفاق خوب و مثبت است و باعث می‌شود که نگاه ما به موسیقی یک نگاه چندجانبه باشد.

سریر گفت: ما باید همه باور داشته باشیم که موسیقی در رشد فکری جامعه و جوانان بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین در این جلسه خانم تجار داستان‌نویس به نمایندگی از نویسندگان طی سخنان کوتاهی از رییس‌جمهور خواست که وقتی را برای ملاقات خصوصی در اختیارش بگذارد.

هم‌چنین در این جلسه، جعفری جوزانی به عنوان نماینده‌ی اهالی سینما از برخوردهایی که بعضا با اهالی سینما و هنرمندان می‌شود انتقاد کرد و گفت: این سوال مطرح است که چرا به اصحاب فرهنگ و هنر توجه نمی‌شود و با آن‌ها با تحقیر برخورد می‌شود.

وی خطاب به رییس‌جمهور گفت: آقای رییس‌جمهور! من نیز مانند شما معلم هستم و یکی از خصوصیات‌ ما ذهن پرسش‌گر است، برای من نحوه برخورد با هنرمندان جای سوال دارد. چرا هنرمندان برای این‌که بتوانند کوچک‌ترین وامی بگیرند، تحقیر می‌شوند؟.

وی گفت: متاسفانه در جامعه این تصور وجود دارد که اصحاب فرهنگ فقط مصرف‌کننده هستند؛ در حالی که آن‌ها فقط مصرف‌کننده نیستند بلکه تولیدکننده نیز هستند. آن‌ها فکر و اندیشه تولید می‌کنند.

هم‌چنین در این جلسه، مرتضی حیدری به عنوان نماینده‌ی هنرمندان هنرهای تجسمی از رییس‌جمهور خواست که توجه بیشتری به هنرهای اصیل اسلامی صورت گیرد.

صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنان کوتاهی به هنرمندان حاضر در این جلسه خوش‌آمد گفت.

کد خبر 6079

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز