مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

اجرای «طرح هاب منطقه‌ای شتر» در استان به تولید گوشت محدود نیست و همه محصولات مربوط به پرورش شتر را دربر می‌گیرد.

شتر

محمد بلبلی-همشهری آنلاین:

به گزارش همشهری آنلاین، مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهرها یکی از مشکلاتی است که گریبان بسیاری از استان‌های کشور را گرفته و جمعیت توانمند یک روستا که می‌توانند در چرخه تولید، گام‌های بزرگی بردارند به دلیل خشکسالی، بیکاری و... راه مهاجرت را در پیش می‌گیرند. این درحالی‌ست که با اجرای طرح‌هایی متناسب با جغرافیای هر منطقه، می‌توان مانع مهاجرت افراد شد و ازسوی دیگر افزایش تولیدات می‌تواند در چرخه اقتصادی نیز تاثیرگذار باشد.

خراسان جنوبی از استان‌هایی‌ست که با پدیده مهاجرت به‌عنوان یک چالش دست به گریبان است، اما با اجرای برخی طرح‌ها تلاش شده است تا این مشکل رفع شود. یکی از طرح‌هایی که دراین استان به مرحله اجرا درآمده، «طرح هاب منطقه‌ای شتر» است که به متقاضیان کمک می‌کند در زمینه پرورش شتر فعالیت کنند. موضوع مهم این است که اگر این طرح به درستی اجرا شود، ابعادی بسیار گسترده‌تر دارد و می‌توان روزی را انتظار کشید که کارخانه‌های صنایع تبدیلی به‌خوبی جای خود را دراین استان باز کنند و زمینه‌ساز اشتغال تعداد زیادی از ساکنان این استان شوند.

یک طرح نوپا

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی اداره‌کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی دراین‌باره به همشهری آنلاین گفت: اجرای طرح هاب منطقه‌ای شتر از سال ۹۸ و به‌دنبال تفاهم‌نامه‌ای که میان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان‌ جنوبی منعقد شد، در دستورکار قرار گرفت.  

محمدابراهیم ابراهیمی افزود: سال گذشته از محل تسهیلات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان، ۳۴۵نفر شتر وارد خراسان جنوبی شد که این تعداد را درمیان متقاضیان پرورش شتر توزیع کردیم.

وی ادامه داد: همچنین برای تکمیل زنجیره شتر، تا پایان سال‌جاری نیز ۱۰هزار نفر شتر مولد و ۲۵هزار رأس دام سبک به استان خراسان جنوبی وارد خواهد شد.

ابراهیمی با بیان اینکه اجرای طرح هاب تنها به تولید گوشت شتر محدود نبوده و این طرح دربرگیرنده همه محصولات مربوط به پرورش شتر اعم از تولید شیر، دوغ، شیرخشک، پشم و... نیز می‌شود، اظهارکرد: ایجاد اشتغال، رونق تولید، ورود اعتبارات به استان، مشارکت بخش‌خصوصی و از همه مهم‌تر جلوگیری از مهاجرت مردم از استان خراسان جنوبی، از مزایای اجرای طرح هاب به‌شمارمی‌رود؛ در واقع با اجرای این طرح می‌توان نه تنها مانع مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ شد، بلکه حتی اجرای چنین طرح‌هایی قابلیت ایجاد مهاجرت معکوس را نیز دارند.

وی همچنین اعلام کرد: افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه پرورش شتر هستند، می‌توانند از تسهیلاتی که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان در اختیار آنها قرار می‌دهد، استفاده کنند و به نوعی در این استان کارآفرینی انجام بدهند.

ابراهیمی درباره تسهیلات ویژه‌ای که به متقاضیان این طرح ارائه می‌شود نیز گفت: از هر خانواده، ۲ نفر می‌توانند متقاضی دریافت تسهیلات دراین زمینه باشند و درخواست‌شان را ارائه دهند. وی ادامه داد: به هر متقاضی به اندازه ۲نفر شتر، یعنی هر نفر ۴۰میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص می‌یابد تا نسبت به پرورش شتر مولد اقدام کند.  

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی اداره‌کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: افراد بیکار و فاقد بیمه‌ای که توانایی دریافت تسهیلات و ایجاد شغل پایدار را داشته باشند، در اولویت دریافت وام و تسهیلات مربوط به اجرای این طرح قرار دارند و می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

وی درباره تامین علوفه و خوراک دامی طرح هاب شتر نیز گفت: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در زیرکوه و نهبندان برای کشت و تولید خارشتر به متقاضیان واگذار شده‌است. همچنین باید در ۱۰نقطه از استان انبار علوفه و همچنین در شهرستان نهبندان و زیرکوه، بازار تخصصی دام ایجاد شود.  

ابراهیمی ادامه‌ داد: کاشت ذرت علوفه‌ای نیز به‌صورت پایلوت در ۵۰هکتار از اراضی پایین‌دست سد رزه آغاز شده که البته این طرح تا ۵۰۰هکتار نیز قابل ارتقاست.  

به گفته وی، با اجرای این طرح‌ها تا پایان امسال نیازهای مربوط به علوفه پرورش شتر در استان خراسان جنوبی تأمین می‌شود و دیگر نیازی به واردات دراین زمینه نخواهد بود که خبر بسیار خوبی است.

این مسئول افزود: با راه‌اندازی کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت شتر هم می‌توان برای ۱۰نفر اشتغال ایجاد کرد. راه‌اندازی کارخانه بسته‌بندی روغن کوهان و صابون و شامپوی شتر هم برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.  

وی اظهارکرد: به‌دنبال اجرای این طرح و با راه‌اندازی کارخانه پارچه‌بافی و ریسندگی هم ۲۰ نفر به کار مشغول خواهند شد و البته تولید علوفه در اراضی غیردولتی هم می‌تواند برای ۱۰۰نفر اشتغال‌زایی کند که این ارقام قابل توجه هستند.

بازار مناسب، نیاز امروز تولید

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی اداره‌کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یکی از مسائل مهم در زمینه پرورش شتر را ایجاد بازار برای فروش محصولات تولیدی پرورش‌دهندگان اعلام کرد و افزود: هرچه زیرساخت‌ها و ملزومات دراین زمینه تامین شود، اما بازاری برای فروش محصولات نباشد، کار تولید با مشکل مواجه می‌شود. به همین دلیل باید مردم را با محصولات شتر آشنا کرد و دراین زمینه تبلیغات مناسبی هم باید انجام شود.

وی اظهارکرد: شتر مولد روزانه بین ۵ تا ۱۰ لیتر شیر تولید می‌کند و درصورت وجود خریدار، می‌توان به درآمدزایی بالا برای افرادی که به این طرح می‌پیوندند امیدوار بود. درهمین راستا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اعلام کرده است از یک لیتر تا یک تن شیر شتر را درصورتی‌که با استانداردهای اعلام شده تهیه شده باشد، خریداری می کند. همچنین گفتنی است که دراین زمینه ۳ مرکز جمع‌آوری هم در شهرستان‌های نهبندان، خوسف و سرایان ایجاد شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه سال گذشته ۸ تن شیر خشک شتر در استان تولید شده است، ادامه داد: در صورت دریافت استانداردهای لازم، این محصول به نقاط مختلف جهان صادر خواهد شد که البته یکی از ملزومات توسعه طرح هاب، ایجاد کارخانه تولید شیرخشک شتر در خراسان جنوبی است.  

وی اظهارکرد: سالانه ۸ هزارو ۵۰۰ تن شیر شتر در استان تولید می‌شود که از این میزان، حدود هزارو ۵۰۰ تن جمع‌آوری و ۳۰۰ تن در سال قابلیت عرضه در بازار را دارد. وی همچنین یادآور شد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم و ایجاد زنجیره ارزش تولیدات شتر، همچنین وارد کردن شترهای مولدی که روزانه به‌طور میانگین ۱۲ کیلوگرم شیردهی دارند، می‌توان سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن شیر شتر در استان جمع‌آوری کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه موضوع عدم اشتغال، دلیل اصلی مهاجرت در استان خراسان جنوبی است، اضافه‌کرد: اجرای کامل طرح هاب شتر در استان، ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی را نیز به‌دنبال خواهد داشت و با اجرا و توسعه این طرح، در زمینه‌های مختلف اشتغال‌زایی بسیاری انجام خواهد شد و به این ترتیب تا حدود زیادی از مهاجرت مردم و ساکنان این استان جلوگیری خواهد کرد.

کد خبر 612333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha