مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

روستای پونل در رضوانشهر و اسلام آباد در سنگر دو روستای برتر گیلان در کتابخوانی هستند.

روستای دوستدار کتاب

فرشته رضایی-همشهری آنلاین:

روستاهای دوستدار کتاب، عنوانی است که به روستاهای توانمند در زمینه کتاب و کتابخوانی داده می‌شود. روستاهایی که با کمک مردم و مسئولان سنگ بنای کتابخانه‌ای کوچک و محدود را می‌گذارند. اما با مشاهده علاقمندی روستاییان، فضای کتابخانه و تعداد کتاب‌ها افزایش می‌یابد. این مهم تنها با تلاش کتابداران و مسئولان کتابخانه روستایی و کودکان و نوجوانانی است که به باغ کتاب پای می‌نهند و تلاش دارند تا دنیای بهتری را برای اطراف خود رقم بزنند.

در همین راستا گفت و گویی با دو تن از مسئولان کتاب‌خانه‌های روستای پونل شهرستان رضوانشهر و روستای اسلام‌آباد شهر سنگر انجام دادیم. دو روستایی که در زمینه کتابخوانی در گیلان نمونه هستند.

پونلی‌ها، دوستدار کتاب و کتابخوانی

کتاب‌خانه عمومی رسول اکرم (ص) روستای پونل شهرستان رضوانشهر که دارای ۶۹۰۰ نسخه کتاب است از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون موفق به جذب ۴۵۰ عضو ثابت و فعال شده است.

«مریم فرزامجود» مسئول این کتاب‌خانه با بیان این که پونل در نقطه‌ای محروم از هرگونه مکان فرهنگی واقع شده است، به همشهری آنلاین می‌گوید: کتاب‌خانه رسول اکرم تنها کانون فرهنگی این روستا است و اهالی این منطقه به خصوص کودکان و نوجوانان به غیر از این کتاب‌خانه جای دیگری حتی یک پارک برای گذران اوقات خود ندارند و تنها مامن آن‌ها این کتاب‌خانه است. اگر بخواهم به طور قیاسی به شما پاسخ بدهم لازم است بگویم در مناطق دیگری که فعالیت می‌کردم به غیر از کتاب‌خانه مکان‌های دیگری برای اهالی آن جا بود اما در پونل وقتی با مردم به خصوص بانوان صحبت می‌کردیم متوجه شدیم که این کتاب‌خانه باید فعالیت خیلی بهتری داشته باشد.

فرزامجود که ۸ سال است در این حوزه فعالیت دارد و ۳ سال است که در روستای پونل مشغول به فعالیت است ادامه می‌دهد: در ابتدای ورود به این منطقه و زمانی که محرومیت این ناحیه را دیدم متوجه سنگینی وظیفه خودم شدم اما من و همکاران توانستیم با فعالیت‌های خودمان و همینطور استقبال مردم پونل در سال ۹۸ به عنوان کتاب‌خانه نمونه در سطح استان معرفی بشویم. البته همه فعالیت این کتاب‌خانه وابسته به کتاب و کتاب‌خوانی نیست و در کنار این‌ها کلاس‌های گوناگونی برگزار می‌کنیم. از جمله این کلاس‌ها می‌توان به کلاس‌های قالی‌بافی و حصیربافی برای بانوان و همچنین پویش کتاب‌خوان و قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان نام برد و در کنار این‌ها سعی می‌کنیم برنامه‌های مناسبتی نیز برگزار می‌کنیم. به طور کلی همه تلاش ما این است که به ویژه کودکان و نوجوانان را گرد هم آوریم و تشویق به کنار هم بودن کنیم.

فرزامجود با ذکر این موضوع که کرونا بر فعالیت این کتاب‌خانه تاثیر گذاشته بیان می‌کند: ما در ایام کرونا سعی کردیم با فعالیت در فضای مجازی به فعالیت‌های خودمان ادامه دهیم به طوری که موفق شدیم با استفاده از این بستر فالوئرهای بیش‌تری جذب کنیم.

فرزامجود در رابطه با تناسب جمعیت روستای پونل و اعضای این کتاب‌خانه می‌گوید: روستای پونل و همینطور سایر روستاهای اطراف آن که شامل برخی ییلاقات نیز می‌شود به ۳ هزار نفر می‌رسد که کتاب‌خانه رسول اکرم همانطور که گفتم ۴۵۰ عضو فعال دارد که با سایر اعضا این عدد به ۶۰۰ می‌رسد.

او در رابطه با حمایت‌های مالی صورت گرفته ذکر کرد: بیش‌ترین حمایت‌ها از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد و درخواست داریم که شهرداری‌ها نیز به ما کمک‌هایی بکنند.

فعالیت کتابخوانی در دوران پساکرونا

در ادامه به سراغ کتاب‌خانه عمومی روستای اسلام‌آباد شهرستان سنگر رفتیم که از سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است که دارای ۶ هزار نسخه کتاب است و با ۷۰۰ عضو ثابت فعالیت خود را ادامه ‌می‌دهد.

هاجر وارسته مسئول این کتاب‌خانه در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار می‌کند: از زمان شروع فعالیت این کتاب‌خانه سعی کردیم با تبلیغات، ارتباط گرفتن با مدیران مدرسه و همچنین تعامل با ارگان‌ها به جذب اعضا بپردازیم. در این کتاب‌خانه همواره در این تلاش بوده‌ایم که تنها یک کتاب‌خانه نباشیم و کلاس‌هایی برگزار کنیم و در همین راستا با کلاس‌های قصه‌خوانی، طراحی، نقاشی و حفظ قرآن برگزار کردیم و همینطور انجمن‌های ادبی برگزار کردیم. این کلاس‌ها و به طور کلی فعالیت کتاب‌خانه تا پیش از شیوع بیماری کرونا رونق بسیار بیش‌تری داشت اما با توجه به وضعیت زرد شهر رشت و سنگر تصمیم گرفتیم که از تابستان فعالیت خودمان را دوباره از سر بگیریم. البته با برفی که در آذر سال گذشته بارید بخشی از کتاب‌خانه تخریب شد و در روند فعالیت ما وقفه‌ای ایجاد کرد.

وارسته درباره نحوه فعالیتکتاب‌خانه اسلام‌آباد در دوران کرونا می‌افزاید: همانطور که گفتم تا پیش از کرونا کتاب‌خانه رونق بسیار خوبی داشت اما بعد از آن با ریزش زیادی همراه بود با همه این تفاسیر در دوران پساکرونایی کلاس‌هایمان را در فضای مجازی برگزار کردیم و توانستیم بخشی از اعضای خودمان باز بیابیم و روندی رو به رشد را در پیش بگیریم.

وی درباره مشکلات مالی کتاب‌خانه روستای اسلام‌آباد بیان می‌کند: در زمان تخریب با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردیم اما بعد از آن با وجود همه مشکلات سعی کردیم بهترین خودمان را ارائه دهیم تا با رضایت اهالی این روستا روبه‌رو شویم که لازم است اشاره کنم که در این امر موفق بوده‌ایم به طوری که چندی پیش وقتی یکی از نوجوانان بازگشایی دوباره این کتاب‌خانه را دید از شدت خوشحالی گریه کرد که موجب خوشحالی همه ما است.

کد خبر 612910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha