گروه شهری: از سوی احمد مسجد جامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران تشکیل هیات نظارت بر انتخابات سومین دوره شورایاری‌ها اعلام شد

این هیات 3500 نفره بر روند تشکیل شورایاری‌ها در370‌محله شهر تهران نظارت می‌کنند.مهلت ثبت نام متقاضیان تا 11 شهریورماه ادامه خواهد یافت.

به گفته مسجدجامعی، بررسی شرایط احراز صلاحیت متقاضیان توسط هیات نظارت ودرچارچوب آیین‌نامه‌ها صورت خواهد گرفت.

مسجد جامعی گفت: چنانچه حقی ازمتقاضیان فعالیت درشورایاری‌ها ضایع شود، می‌توانند تقاضای بررسی مجدد خود را به هیات نظارت ارائه دهندتا ظرف 2 روزبه درخواست آنها رسیدگی شود.

25 سال سن، 6ماه سابقه سکونت دریک محل، نداشتن سوء سابقه وبرخورداری ازحداقل سواد ازجمله ویژگی‌های متقاضیان شرکت درشورایاری محلات است.

پیش‌بینی مسجد جامعی این است که با درنظرگرفتن هماهنگی‌های صورت گرفته با فرمانداری تهران، تا 22 شهریورماه مراحل نهایی تشکیل شورایاری‌ها پشت سرگذاشته ‌شود.

وی در عین حال تاکیدکرد: گرچه تشکیل انجمن‌های محلی ازاختیارات قانونی شورای شهر تهران است ونیازی به مجوزندارد اما هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط باید انجام شود، به همین دلیل 3جلسه با نمایندگان آموزش وپرورش، مساجد، بسیج ونیروی انتظامی تشکیل دادیم.

به گزارش همشهری، مدت فعالیت شورایاران دراین دوره براساس مصوبه شورای شهر تهران از 2 به 4 سال افزایش یافته و اعتبارات در نظر گرفته شده برای آن حدود 2 میلیارد تومان است.

بسیج، شهرداری تهران، آموزش و پرورش، امور مساجد، امور مدارس، کانون‌های اولیا و مربیان در برگزاری سومین دوره شورایاری‌های محلات، شورای شهر تهران را یاری خواهند کرد.

مسجد جامعی برگزاری دوره‌های آموزشی برای شورایاری‌های جدید را از جمله برنامه‌های این دوره عنوان کرد و گفت: قراراست برنامه‌های راهبردی مناطق توسط شورایاری‌های محلات با مشارکت شهرداری‌های مناطق تهیه و تدوین شود.

تعلل در واگذاری 23 وظیفه دولت به مدیریت شهری

دیروز حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران نیزدرنشست رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های محلات با خبرنگاران حاضرشد وطی سخنانی مشکل اصلی شکل‌گیری شورایاری‌ها را مربوط به تنوع نگاه وبرداشت‌های متفاوت نسبت به جایگاه مردم ونقش آنها درمشارکت واجرای اموردانست.

وی گفت: برخی برداشت‌ها که جنبه مقاومت با تشکیل شورایاری‌ها را دارد، مخالف با قانون اساسی و آموزه‌های دینی ماست.

بیادی در این‌باره به قانون برنامه چهارم توسعه اشاره کرد که براساس آن باید 23 وظیفه دولتی به شهرداری‌ها واگذار می‌شد که نشد. به همین دلیل بیادی خواستار روشن شدن دلایل واگذارنشدن این وظایف شد و تاکید کرد: در این‌باره قانونگذار خوب عمل کرده اما مجری خوب اجرا نکرده است.

نایب رئیس شورای شهرتهران با تکرار اظهارات گذشته خود مبنی بر اینکه شوراها نیز همچون فرایندی که شورای‌عالی استان‌ها طی کرده است باید از پایین به بالا شکل می‌گرفتند، تصریح کرد: به‌دنبال شکل‌گیری پارلمان شهری بودیم تا مدیریت واحد شهری را تشکیل بدهد.

وی در این باره به سند چشم‌انداز 20 ساله کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این سند به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و به دستگاه‌ها نیز ابلاغ شده  اما هیچ کس تاکنون برای اندازه گیری اش مقیاسی معرفی نکرده است.

بیادی با تشکر از حمایت‌های شهرداری تهران در تقویت شورایاری‌های محلات اظهار داشت: شهرداری با اتخاذ رویکرد محله محوری باعث تقویت شورایاری‌ها شد.

کد خبر 61384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز