محمد‌جواد پاینده: در فاصله دو هفته به آغاز رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2010 و حساس‌ترین بازی این مرحله که بین تیم‌های ایران و عربستان در جده برگزار خواهد شد علی دایی اسامی 38 بازیکن را برای حضور در اردوی تیم‌ملی اعلام کرد.

 

اسامی این بازیکنان به سفارت عربستان اعلام شده و همه آنها شانس حضور در این مسابقه را خواهند داشت اما در نهایت دایی نام 52 بازیکن را برای این بازی اعلام می‌کند و 13 بازیکن از فهرست نهایی حذف خواهند شد.

تیم ملی ایران روز ششم شهریور‌ماه در ورزشگاه آزادی مقابل آذربایجان قرار می‌گیرد و با انجام آخرین دیدار تدارکاتی، دایی می‌تواند فهرست نهایی مسافران عربستان را اعلام کند.
در لیست جدید دایی نام 27 بازیکن لیگ برتری و 11 لژیونر دیده می‌شود که در این بین دعوت از مهدی مهدوی‌کیا، وحید‌ هاشمیان و ایمان مبعلی مهمترین تغییرات به شمار می‌رود. پژمان نوری و مازیار زارع نیز با توجه به بازی‌های خوبی که در هفته‌های ابتدایی لیگ در کنار هم انجام داده‌اند به تیم ملی دعوت شدند.

اسامی 38 بازیکن دعوت‌شده به اردوی تیم‌ملی به این شرح اعلام شده است:
مهدی رحمتی، ابراهیم میرزاپور، وحید طالب‌لو، رحمان احمدی، ‌هادی عقیلی، سید‌جلال حسینی، مجتبی شیری، محسن بنگر، محمد نصرتی، حسین کعبی، مجید غلام‌نژاد، ستار زارع، فریدون زندی، ابراهیم صادقی، مجتبی جباری، محمدرضا خلعتبری، احسان حاج‌صفی، میلاد میداودی، غلامرضا رضایی، کیانوش رحمتی، محمد پروین، محمد نوری، احمد آل‌نعمه، میلاد زنیدپور، مازیار زارع، مهدی رجب‌زاده، سیدجلال رافخایی، مسعود شجاعی، جواد نکونام، ‌آندرانیک تیموریان،‌ علیرضا نیکبخت واحدی، پژمان نوری، مهدی مهدوی‌کیا وحید ‌هاشمیان، مهرزاد معدنچی، ایمان مبعلی، سید‌مهدی سیدصالحی و رسول خطیبی.

بازگشت کیا و ‌هاشمیان

در پی افزایش فشار رسانه‌ها پیرامون دعوت از لژیونرهای سرشناس و باسابقه برای حضور در رقابت‌های مرحله مقدماتی  مهدی تاج از دعوت دو لژیونر به اردوی تیم‌ملی خبر داد.نایب رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد که از جمع مهدوی‌کیا، ‌هاشمیان و کریمی دو بازیکن به اردوی تیم‌ملی ایران پیش از دیدار با عربستان دعوت خواهند شد. در این جمع طبیعتاً علی کریمی از شانس کمتری نسبت به بازیکنان تیم‌های بوخوم و آینتراخت برخوردار بود. کریمی که به تیم گمنام سیلیه  قطر پیوسته از  روزهای اوج خودش دور است و دایی اطلاع دقیقی از شرایط فعلی او ندارد.‌ هاشمیان و مهدوی‌کیا اما در رقابت‌های بوندس‌لیگا شرایط بهتری دارند.

از سویی اتفاقات ماه‌های گذشته و خروج نام کریمی از لیست تیم‌ملی شانس این بازیکن را برای حضور در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی کاهش داد.هاشمیان و مهدوی‌کیا برای دیدار با آذربایجان به تهران نمی‌آیند اما پیش از بازی با عربستان در اردوی تیم‌ملی حضور می‌یابند و اگر دچار مصدومیت نباشند نام این دو ستاره با تجربه فوتبال ایران در فهرست مسافران جده قرار می‌گیرد و احتمالا هر دو بازیکن در ترکیب اصلی تیم‌ملی قرار خواهند گرفت  اما کریمی شانس حضور در این مسابقه را از دست داده است. شاید علی کریمی هم در بازی‌های بعدی به تیم دایی دعوت شود.

مهدوی‌کیا که با‌سابقه‌ترین بازیکن در لیست جدید تیم‌ملی به شمار می‌رود مقابل عربستان، کاپیتان تیم‌ملی فوتبال ایران خواهد بود.

 7 بازیکن از سایپا

علی دایی، ‌سرمربی سابق باشگاه سایپا همچنان نگاه ویژه‌ای به شاگردان خود در تیم نارنجی‌پوش تهرانی دارد. سایپا در دو هفته ابتدایی رقابت‌های لیگ، موفق به کسب امتیاز نشد و حالا در قعر جدول قرار گرفته اما دایی همچنان به توانایی بازیکنان این تیم اعتقاد ویژه‌ای دارد و آخرین تیم جدول بیشترین نماینده را در اردوی تیم‌ملی خواهد داشت.در بین تیم‌های لیگ‌برتری سایپا با 7 نماینده رکورد‌دار است و در جمع بازیکنان این تیم دعوت از  ابراهیم میرزاپور و ‌زنید‌پور عجیب به نظر می‌رسد.

میرزاپور در اولین بازی لیگ مقابل پرسپولیس ضعیف ظاهر شد و پس از آن در رقابت‌های غرب آسیا هم نمایش خوبی داشت. سنگربان با‌سابقه باشگاه سایپا به هیچ‌وجه در شرایط خوبی قرار ندارد و حتی اخیراً دچار مصدومیت شدیدی شده بود. در ترکیب سایپا هم لیت‌بارسکی به دنبال جانشینی برای این بازیکن است.میلاد زنیدپور دیگر بازیکنی است که نامش در فهرست بازیکنان تیم‌ملی قرار گرفته و این در حالی است که لیت‌بارسکی نام این بازیکن را از لیست سایپا خارج کرده و تمایلی به استفاده از او ندارد. البته گفته می‌شود نام زنید‌پور به دلایل انضباطی از لیست سایپا خارج شده است.دیگر نکته ابهام‌برانگیز در لیست دایی دعوت از سید‌مهدی سید‌صالحی است که در این فصل از سپاهان جدا شده و به پیکان پیوسته است. اگر ملاک انتخاب بازی‌های لیگ باشد بسیاری از مهاجمان لیگ‌برتر و یا لژیونرهای حاضر در امارات شرایط بهتری نسبت به این بازیکن داشته‌اند.

لغو بازی‌های سایپا، ‌پرسپولیس و سپاهان

3 تیم سایپا، ‌پرسپولیس و سپاهان به ترتیب با 7، 4 و 4 بیشترین سهمیه نماینده را در اردوی تیم‌ملی دارند. استقلال و صبا‌باتری هم دو بازیکن در این لیست خواهند داشت. 8 تیم دیگر از رقابت‌های لیگ‌برتر هر کدام تنها یک نماینده در این فهرست دارند.اگر در گزینش نهایی تعداد بازیکنان سایپا،‌ سپاهان و پرسپولیس کمتر از سه بازیکن نباشد، بازی‌های هفته ششم این تیم‌ها به دلیل همزمانی با سفر  تیم‌ملی به عربستان لغو خواهد شد و دیگر مسابقات لیگ در غیاب ملی‌پوشان برگزار می‌شود. بازی‌های هفته پنجم هم که دو روز پس از دیدار تدارکاتی مقابل آذربایجان انجام می‌شود طبق برنامه با حضور ملی‌پوشان باشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

کد خبر 61389

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز