دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت درباره ترکیب کردن انواع متفاوت واکسن‌های کرونا هشدار داد و آن را «روندی خطرناک» نامید که شواهد علمی در حمایت آن وجود ندارد.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سومیا سوامیناتان، روز دوشنبه در یک جلسه آنلاین گفت: «این کار روندی تا حدودی خطرناک را ایجاد می‌کند. ما هیچ شاهد یا داده‌ علمی در حمایت از این ترکیب و تطبیق انواع متفاوت واکسن کرونا در دست نداریم.»

او گفت: «اینکه شهروندان خودشان شروع به تصمیم گرفتن درباره چه واکسنی را در چه هنگامی به عنوان دوز دوم یا سوم یا چهار بزنند، باعث ایجاد موقعیتی آشفته می‌شود».

سوامیناناتان بعدا در توئیتی بیشتر در این باره توضیح داد و نوشت: «افراد نباید در این باره تصمیم بگیرند، سازمان‌های بهداشت عمومی بر اساس داده‌های در دسترس باید عهده‌دار این تصمیم باشند. داده‌های برررسی‌های مربوط به ترکیب و تطبیق واکسن‌های متفاوت کرونا هنوز به طور کامل منتشر نشده‌اند- هم ایمنی‌زایی وهم بی‌خطر بودن این رویکرد باید ارزیابی شود.»

«گروه مشاور راهبردی» سازمان جهانی بهداشت قبلا در ماه ژوئن (خرداد) گفته بود که افرادی که دوز اول واکسن‌شان از نوع آسترازنکا بوده است، در صورت عدم دسترسی به این واکسن می‌توانند برای دوز دوم از واکسن فایزر استفاده کنند.

یک کارآزمایی بالینی در دانشگاه آکسفورد نیز در برای بررسی ترکیب کردن واکسن‌های آسترازنکا و فایزر در دست انجام است. این کارآزمایی اخیر گسترش یافته است تا شامل واکسن‌های مدرنا و نواواکس هم بشود.

تایلند مقاومت می‌کند

با وجود این هشدار سازمان جهانی بهداشت، مقامات بهداشتی تایلند می‌گویند دوز اول واکسن چینی سینوواک را با دوز دوم واکسن آسترازنکا با فاصله‌ای شش‌هفته‌ای به جای فاصله ۱۲ هفته‌ای ترکیب می‌کنند تا به یک اثر «یادآور» یا «تقویتی» دست یابند.

یونگ پووراوان، ویروس‌شناس ارشد تایلند گفت با ترکیب کردن واکسن سینوواک – از نوع ویروس غیرفعال‌شده با واکسن آسترازنکا- از نوع ناقل ویروسی- می‌توان به چنین هدفی دست یافت.

او گفت: «ما نمی‌توانیم در این شرایط شیوع که بیماری به سرعت در حال گسترش است، (برای ایجاد اثر تقویتی) تا ۱۲ هفته منتظر بمانیم. اما در آینده، اگر شرایط بهتر شد و به واکسن‌های بهتری دست یافتیم...راه بهتری برای مدیریت این موقعیت پیدا می‌کنیم.»

کد خبر 614274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha