رزمایش آهن آرام با ارسال پیامی روشن و بازدارنده به چین، قدرت نظامی نیروی هوایی آمریکا و نفوذ پایگاه‌های این کشور در منطقه اقیانوس آرام را به رخ می‌کشد.

جنگنده f22

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازسی‌ان‌ان، نیروی هوایی ایالات متحده در این ماه بیش از بیست جنگنده F-22  را به یک رزمایش در غرب اقیانوس آرام می‌فرستد. تحلیلگران استقرار غیرمتداول این جت‌های بزرگ رادارگریز را به عنوان پیام محکمی برای چین در نظر گرفته‌اند.

فرماندهی نیروهای هوایی اقیانوس آرام در هاوایی اعلام کرد که تقریباً ۲۵ فروند هواپیما F-22 ، از گارد ملی هوایی هاوایی و پایگاه مشترک الماندورف-ریچاردسون در آلاسکا، را برای عملیات آهن آرام ۲۰۲۱ در جزایر گوام و تنیان مستقر می‌کنند.

جنگنده F-22 ، نسل پنجم از پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگنده جهان است که از فناوری‌های شناساگریز و اتصال سیستم‌های حسگر داخلی با سیستم‌های اطلاعاتی خارج از هواپیما استفاده می‌کند تا خلبان دید دقیقی از فضای نبرد داشته باشند.

کارل شوستر، تحلیلگر دفاعی، استفاده گسترده از این جنگنده، آن هم در زمانی که روابط آمریکا و چین درباره مسائل اقیانوس آرام مانند تایوان و دریای چین جنوبی متشنج است را پیامی روشن و بازدارنده برای چین دانست.

با اینکه نیروی هوایی چین نیز حدود ۲۰ تا ۲۴ جنگنده نسل پنجم عملیاتی دارد و توانایی‌های پکن با سرعت بالایی در حال افزایش است اما آمریکا توان بیشتری دارد و در حال حاضر حدود ۱۸۰ فروند F-22  را در اختیار ناوگان هوایی خود قرار داده است.

اگرچه طبق آمار نیروی هوایی و به دلیل شرایط تعمیر و نگهداری در هر زمان فقط حدود نیمی از آنها در مأموریت قرار می‌گیرند؛‌ بنابراین ایالات متحده حدود ۲۵٪ از F-22  ها را به این مانور ارسال کرده است. پایگاه هوایی یوکوتا در ژاپن نیز حمایت از ناوگان F-22  دو هواپیمای C-130J را اعزام خواهد کرد.

پیتر لایتون، افسر سابق نیروی هوایی استرالیا گفت: «ایالات متحده چین را بسیار جدی گرفته و در حال توسعه و آموزش نیروهای خود است تا بتوانند به سرعت به موقعیت مورد نیاز در منطقه اقیانوس آرام برسند.»

این رزمایش در حمایت از استراتژی دفاع ملی ۲۰۱۸ آمریکا طراحی شده که ارتش را به عنوان نیرویی «مهلک‌ترتر ، انطباق‌پذیرترو مقاوم‌تر» می‌بیند؛ بنابراین نیروهای آمریکایی از ‌پایگاه‌های کوچک‌تری در تینیان و گوام که از باند اصلی پایگاه نیروی هوایی آندرسن دور اند اعزام خواهند شد تا باعث شود تعداد اهداف موشک‌های دشمن افزایش یافته و نیروی او مستهلک شود.

گزارش سال ۲۰۱۹ اندیشکده رند کراپ از بودجه ارتش آمریکا نشان می‌دهد که چگونه مقابله با توانایی‌های رو به رشد چین جدی تلقی شده است. در این گزارش ارتش آزادیبخش خلق چین با کمیت و کیفیت رو به رشد موشک‌های کروز و بالستیک دوربرد خود تهدیدی برای پایگاه‌های هوایی آمریکا در نظر گرفت شده و تاکید شده «توزیع هواپیماها در مکان‌های بیشتر، بقا را ارتقا می‌بخشد ودشمن برای دستیابی به اثرگذاری مورد نظرش باید موشک‌های بیشتری شلیک کند.»

ویلزباخ، فرمانده نیروهای هوایی اقیانوس آرام، این رزمایش را یکی از پیچیده‌ترین اعزام‌هایی دانست که تاکنون سازمان یافته است.

کد خبر 614737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha