مجموع نظرات: ۱
شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

قیمت نان در مازندران از امروز با ابلاغ رسمی تعرفه‌های جدید به منظور اصلاح قیمت‌ها و جلوگیری از برخی تخلفات در نانوایی‌ها به بهانه کم بودن درآمد این صنف ۳۰ درصد افزایش یافت.

نانوایی

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: تعرفه جدید چهار نوع نان موجود در بازار مازندران برای واحدهای دولتی و آزادپز از امروز به سراسر نانوایی‌ها ابلاغ شد.

حسینعلی قوانلو اظهار کرد: بر اساس تعرفه‌های جدید برای نانوایی‌های دولتی قیمت نان بربری با چانه ۴۲۰ گرمی هزار تومان، نان لواش با چانه ۱۴۰ گرمی ۴۰۰ تومان، نان تافتون با چانه ۲۵۰ گرمی ۷۵۰ تومان و نان سنگک با چانه ۴۵۰ گرمی ۱۵۰۰ تومان تعیین شده است.

وی افزود: همچنین برای نانوایی‌های آزادپز نیز قیمت نان بربری با وزن ۵۴۰ گرم ۱۵۰۰ تومان، نان لواش با وزن ۱۵۰ گرم ۴۵۰ تومان، نان تافتون با وزن ۲۵۰ گرم ۸۰۰ تومان و نان سنگک با وزن ۴۸۰ گرم دو هزار تومان در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان صمت مازندران دلیل این افزایش قیمت را اصلاح قیمت نان در مازندران با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و تورم موجود بیان کرد و گفت: برخی نانوایی‌ها در چند وقت اخیر با توجه به این که قیمت نان در مازندران بر خلاف بسیاری از استان‌ها طی یک سال اخیر افزایش نیافته بود، با هدف جبران کسری درآمد خود به فروش آرد سهمیه‌ای روی آورده بودند و همین موضوع مشکلاتی را در تأمین نان مورد نیاز شهروندان ایجاد می‌کرد.

قوانلو تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که صورت گرفت، هزینه‌های مربوط به تولید نان در نانوایی‌ها حدود ۶۵ درصد افزایش یافته و نانوایی‌های مازندران در حال زیان دادن بودند. به همین دلیل ناچار شدیم که قیمت نان را افزایش دهیم. با این اقدام نظارت بر نانوایی‌ها و رصد فعالیت این واحدها نیز بیشتر خواهد شد تا شاهد افزایش کیفیت نان باشیم.

به گفته این مسئول هزینه نیروی انسانی در نانوایی‌ها حدود ۴۳ درصد و خرید خمیرمایه نیز بین سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

تعدادی از نانوایی‌های مازندران در هفته‌های اخیر با فروش آرد سهمیه‌ای از میزان پخت نان خود کم کرده بودند و اقدام به تعطیلی خودسرانه نانوایی می‌کردند. بر همین اساس نیز طی یک سال اخیر اتحادیه‌های صنفی مرتبط با نانوایان در مازندران بارها خواستار اصلاح و افزایش قیمت‌ نان شده بودند. عرضه آرد یارانه‌ای نانوایی‌های مازندران در بازار آزاد از حدود یک سال پیش توسط برخی نانوایی‌ها انجام می‌شد و طی هفته‌های اخیر افزایش یافت که نتیجه آن ایجاد صف‌های طولانی نان در برخی از شهرهای استان بود.

نان مازندرانی‌ها گران شد

مازندران حدود پنج هزار واحد نانوایی دارد که با توجه به جمعیت این استان از نظر تعداد نانوایی‌ها دو برابر سرانه میانگین تعداد نانوایی‌ها در کشور است. با این حال گردشگرپذیر بودن این استان سبب شده که مصرف نان در مازندران بالا باشد.

کد خبر 615034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha