شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

مهرزاد فتوحی: تصور کن دوست‌ داری فوتبال بازی کنی، اما توپ نداری و به این فکر می‌افتی با هر چیزی که دم دستت است، یک توپ فوتبال درست کنی. همان کاری که نوجوان‌های فقیر عاشق فوتبال در یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان انجام می‌دهند.

 یک دختر نوجوان هم که عاشق عکاسی و روزنامه‌نگاری است، گزارش تصویری از مرحله ساخت توپ تهیه کرده است که در سایت اینترنتی نشریه ژئو لینو منتشر شده است.

   *

   «اسچیل نشیمو» مثل خیلی از پسرهای نوجوان آفریقایی عاشق فوتبال و توپ‌بازی است. او یکی از میلیون‌ها کودک و نوجوان آفریقایی است که به ایدز مبتلا شده است. توپ‌بازی و فوتبال به این پسر 13 ساله کمک می‌کند تا برای مدتی هم که شده غم‌ها و نگرانی‌هایش را فراموش کند.

برادر 14 ساله اسچیل، فابریس ، با مهارت از پلاستیک های کهنه ، یک توپ فوتبال درست می کند

   اسچیل به همراه برادرش، فابریس، که دو سال از او بزرگ‌تر است، در یک مرکز نگه‌داری کودکان بی‌سرپرست در «بوجومورا» زندگی می‌کند. شهر بوجومورا، پایتخت کشور بروندی است که در شرق آفریقا قرار دارد. این کشور که یکی از کوچک‌ترین و فقیرترین کشورهای جهان است، سال‌هاست که گرفتار بحران جنگ داخلی شده و پدر و مادر «اسچیل» در جریان جنگ و درگیری‌ها کشته شده‌اند.

   اسچیل و برادرش هیچ‌کدام نمی‌دانند که تاریخ تولدشان چه روزی است. هر چند در این کشور فقیر، به‌ندرت کسی تولدش را جشن می‌گیرد.

   برای اسچیل، برادر و دوستانشان لذت‌بخش‌ترین چیز زندگی فوتبال است. اما تهیه یک توپ فوتبال کار آسانی نیست؛ برای یک توپ خوب فوتبال باید پول زیادی پرداخت، پولی که این نوجوان‌ها ندارند.

   آنها یک راه‌حل خلاقانه پیدا کرده‌اند تا بتوانند ورزش محبوبشان را تمرین کنند؛ ساختن یک توپ فوتبال کاملاً حرفه‌ای از خرده پارچه‌‌ها و تکه‌های چرم.

برای اولین قدم باید مقدار زیادی کیسه نایلون جمع آوری شود. نایلون ها باید خوب به هم پیچیده شوند

کیسه‌های کهنه پلاستیکی خوب روی هم جمع می‌شوند و با نوارهای پارچه‌ای بسته می‌شوند

برای انعطاف پذیری بیشتر توپ، روی آن با تکه‌های پارچه دوخته می‌شود

برای محکم کاری از چند لایه پارچه ضخیم استفاده می‌شود

توپ آماده شده است! بیشتر به یک شاهکار شبیه است

   «اسپرانس» هم یک دختر نوجوان است که پدر و مادرش را از دست داده و در این مرکز زندگی می‌کند.

   او دلش می‌خواهد در آینده خبرنگار شود و با این هدف در دوره‌های خبرنگاری و عکاسی شرکت کرده است. به نظر او این کلاس‌ها او را به آرزویش نزدیک می‌کند.

   داستان ساخته‌شدن یک توپ فوتبال، نخستین گزارش تصویری این عکاس- خبرنگار آینده است. به نظر این دختر نوجوان «ساختن توپ فوتبال، مثل ساختن راهی به سوی آینده بهتر است.»

کد خبر 61593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز