یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

اگرچه مطالعات نشان می‌دهد هنوز دنیا به‌طور کامل نیازی به دوز سوم یادآور واکسن‌های کووید-۱۹ ندارد اما پیشرفت سویه‌های جدید ویروس به ناچار در آینده‌ای نزدیک این اتفاق را رقم خواهد زد.

واکسیناسیون

همشهری- زهرا خلجی: شیوع بی‌مهابای گونه دلتای ویروس کرونا که طبق مطالعات مختلف، اثربخشی بسیاری از واکسن‌ها را زیر سؤال ‌برده، باعث شده است که در بسیاری از کشورها تصمیم بر سر تزریق دوز سوم  یا یادآور، به مرحله اجرایی برسد. به گزارش رویترز، در آمریکا بحث تزریق دوز سوم به افرادی با نقص سیستم ایمنی از مدت‌ها پیش مطرح شده و دکتر آنتونی فائوچی، مشاور کاخ سفید در مقابله با کرونا معتقد است که احتمالا به‌زودی همه مردم به دوز سوم واکسن نیاز پیدا خواهند کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری دوز تقویتی واکسن‌های فایزر و مدرنا را برای افراد دچار نقص سیستم ایمنی، صادر خواهد کرد و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نیز روز جمعه آن را تأیید کرد.

فائوچی درباره دوز تقویتی به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «جز افرادی با نقص سیستم ایمنی، در شرایط فعلی نیازی به دوز سوم برای سایر افراد نیست. اما سازمان‌های فدرال بهداشت عمومی ، داده‌های افراد واکسینه‌شده را به‌صورت هفتگی و ماهانه در بین گروه‌های سنی مختلف ردیابی می‌کنند تا مشخص شود که آیا سطح حفاظت واکسن در حال کاهش است یا خیر. اگر سطح ایمنی کاهش پیدا کرد و به یک نقطه خاص رسید، ما آماده‌ایم تا به این افراد دوز یادآور واکسن بدهیم.

به‌گفته فائوچی، برای افرادی که واجد شرایط دوز تقویتی هستند، توصیه می‌شود از همان واکسنی که در ابتدا ۲ دوز آن را زده‌اند، استفاده شود.» دکتر آن ریموین، اپیدمیولوژیست آمریکایی نیز با دکتر آنتونی فائوچی درباره اینکه همه مردم جهان به‌احتمال زیاد، روزی به تزریق دوز سوم واکسن کووید -۱۹ احتیاج خواهند داشت، موافق است. ریموین، می‌گوید: «من فکر می‌کنم دکتر فائوچی درست می‌گوید. چیزی که می‌تواند یک تزریق یادآور را تضمین کند، کاهش اثربخشی واکسن در برابر بیماری‌های شدید و بستری شدن یا مرگ است. البته ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم، اما مطمئنا در آن زمان به واکسن یادآور نیاز پیدا خواهیم کرد.»
 

تقویت سینوفارم با فایزر و آسترازنکا

مطالعات انجام شده در پرو نشان داده است که ۲ دوز واکسن چینی سینوفارم تا ۵۰/۴ درصد از ابتلای کادر درمان این کشور به انواع پیشرفته ویروس کرونا مؤثر بوده است. این در حالی است که در پرو موارد ناشی از کووید-۱۹ در حال افزایش است و به‌نظر می‌رسد دوز تقویت‌کننده واکسن باید درنظر گرفته شود. این مطالعه در بازه زمانی ‌ماه فوریه تا ژوئن، زمانی که پرو در حال مبارزه با موج دوم و سرکش عفونت‌های تولید شده توسط گونه‌های لامبدا و گاما ویروس کرونا بود، روی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از کادر درمان که ۲دوز کامل واکسن سینوفارم را دریافت کردند، انجام شد.

این مطالعه هفته گذشته توسط دانشمندان مؤسسه ملی بهداشت پرو و ۲ مؤسسه تحقیقاتی دیگر منتشر شد که نشان می‌دهد، اگرچه اثربخشی سینوفارم برای جلوگیری از ابتلا زیاد نیست با این حال، ۹۴ درصد در جلوگیری از مرگ‌ومیر مؤثر است. در برخی از کشورها از جمله کامبوج و امارات متحده عربی، واکسن‌های فایزر و آسترازنکا را به‌عنوان تقویت‌کننده برای افرادی که ۲ دوز از سینوفارم داشته‌اند، ارائه کرده‌اند.

لیلی سولاری، یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: «به‌احتمال قوی همه مردم دنیا به‌زودی به دریافت دوز سوم یا تقویتی واکسن نیاز خواهند داشت، اما فعلا سؤال این است که چه زمانی و با چه نوع واکسنی.» سولاری می‌گوید که اگرچه اثر واکسن سینوفارم در برابر عفونت‌ها پایین بود، اما همچنان مطابق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی قابل‌قبول است. طبق داده‌های سازمان بهداشت جهانی، این واکسن در کارآزمایی‌های بالینی فاز سوم ۷۸/۱ درصد اثربخشی در برابر موارد علامت‌دار کووید-۱۹ نشان داده بود.

در بیانیه وزارت بهداشت پرو آمده است که ‌ماه گذشته این واکسن ۹۸ درصد در برابر مرگ‌ومیر مؤثر بوده است. پرو دارای بالاترین سرانه مرگ‌ومیر همه‌گیر در جهان است که دانشمندان می‌گویند ناشی از نوع لامبدا است که برای نخستین بار در اواخر سال گذشته شناسایی شد و این کشور را فراگرفت.

گونه لامبدای کرونا اخیرا به‌دلیل شیوع در بخش‌هایی از آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین سرفصل خبرها قرار گرفت، هرچند چندین کارشناس بیماری‌های عفونی تأکید کرده‌اند که ممکن است شیوع این نوع، رو به کاهش باشد. محققان ژاپنی در مقاله‌ای داوری نشده، گفته‌اند که این نوع در برابر آنتی‌بادی‌های ایجاد شده توسط واکسن مقاوم‌تر از نسخه اصلی ویروس است.

کد خبر 620833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha