علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز صبح سه‌شنبه به همراه جمعی از مسئولان دادسرا و داستان‌های مناطق مختلف استان تهران، از ندامتگاه قزلحصار بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل قضایی زندانیان و مددجویان حاضر در این زندان قرار گرفت.

القاصی مهر

به گزارش همشهری آنلاین دادستان تهران در جریان این بازدید، با جمع کثیری از مددجویان زندان قزلحصار، ملاقات کرد و ضمن استماع مسائل قضایی آنها، دستورات مقتضی را برای رسیدگی صادر کرد.

القاصی مهر در ابتدای بازدید خود از زندان قزلحصار طی سخنانی در جمع دادستان‌های مناطق مختلف استان تهران و مسئولان دادسرا، هدف از سرکشی به ندامتگاه‌ها را بر مبنای مأموریت و تکلیف قانونی و تأکیدات رئیس قوه قضاییه، آشنایی نزدیک با شرایط فردی و خانوادگی زندانیان و ایجاد مقدمات لازم جهت اعمال تأسیسات ارفاقی برای آن‌ها دانست و اظهار کرد: نظارت بر اجرای احکام و آرای قضایی، از جمله تکالیف قانونی دادستان‌ها می‌باشد و بر همین مبنا مسئولان دادسرای تهران بصورت منظم، مستمر و هدفمند، از ندامتگاه‌ها بازدید به عمل می‌آورند.

دادستان تهران با تاکید بر ضروت اعمال نگاه اصلاحی و بازاجتماعی کردن زندانیان، گفت: رئیس قوه قضاییه بر موضوع نظارت بر زندان‌ها و اصلاح وضعیت زندان‌ها و زندانیان و همچنین تناسب و انطباق قرارهای تأمین صادره با اتهام متهمین تاکید مؤکد دارند و در همین راستا ما مسئولان دادسرا مکلف هستیم بصورت مستمر و منظم و هدفمند از ندامتگاه‌ها بازدید به عمل آورده و از نزدیک در جریان شرایط زندانیان و چگونگی و کیفیت تحمل کیفر آن‌ها آگاه شویم.

وی تصریح کرد: معرفی فرد مجرم به زندان برای تحمل کیفر، به منزله آغاز بخشی از مأموریت مهم و خطیر دادستان‌ها است و مسئولان دادسرا باید مستمراً و مرتباً از وضعیت فردی و خانوادگی زندانی و کم و کیف اجرای مجازات وی و میزان متنبه شدن او برای بازگشت به جامعه، کسب اطلاع کنند.

القاصی‌مهر با بیان اینکه یکی از وظایف مهم دادستان‌ها و مسئولان دادسرا نظارت بر اجرای مجازات در زندان‌ها و ورود مستقیم به ندامتگاه‌ها برای بررسی چگونگی و کیفیت اعمال مجازات‌ها است، اظهار داشت: مدیریت اجرای کیفر فرد محکوم و زندانی با دادستان‌ها و مسئولان دادسرا است؛ بنابراین بایستی نهایت دقت نظر از سوی آن‌ها اعمال شود تا تمامی جهات قانونی و ارفاقی و موارد ناظر بر رویکرد اصلاحی فرد زندانی، رعایت شود.

دادستان تهران با تاکید بر ضرورت داشتن خروجی ملموس و نتیجه‌بخش بودن بازدیدها و سرکشی‌های مسئولان دادسرا و دادستان‌ها از ندامتگاه‌ها و زندان‌ها در ارتباط با وضعیت زندانیان، گفت: شخص رئیس قوه قضاییه نسبت به مقوله زندانیان و بازداشتی‌ها و موارد ناظر بر بازداشت طولانی‌مدت متهمین، دغدغه دارند و دستورات و تأکیدات مؤکدی را در این زمینه ارائه کرده‌اند؛ لذا دادستان‌ها و مسئولان دادسرا در بازدیدها و سرکشی‌های خود از زندان‌ها باید بر موضوع تعیین تکلیف متهمین بازداشتی، تمرکز کنند.

القاصی‌مهر یکی از ثمرات مهم بازدید و سرکشی از زندان‌ها را بررسی بدون واسطه وضعیت زندانیان توسط مسئولان دادسرا برای معرفی زندانیان واجد شرایط به کمیسیون عفو و اعمال تأسیسات ارفاقی برای آن‌ها یا اعمال نظارت‌های الکترونیکی در خارج از زندان در قبال زندانیان عنوان کرد.

دادستان تهران همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید لاجوردی، اظهار داشت: شهید لاجوردی در راستای اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرمان و زندانیان خدمات خالصانه‌ای را ارائه کردند و عملکرد این شهید بزرگوار الگویی برای زندانبانان و مسئولان قضایی کشور است.

القاصی‌مهر در پایان دیدار چهره به چهره خود با مدجویان ندامتگاه قزلحصار، طی مصاحبه‌ای، اظهار کرد: در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه، ما بطور ویژه بازدیدهای دسته جمعی را با حضور قضات در همه زندان‌های استان تهران شروع کرده‌ایم و امروز نیز تعداد ۹۲ نفر از قضات و مسئولان قضایی مشتمل بر دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران، قضات اجرای احکام، قضات ناظر زندان و معاونان دادستانی تهران در بازدید و سرکشی از زندان قزلحصار حضور داشتند و ضمن دیدار چهره به چهره با همه زندانیان حاضر در ندامتگاه به تمامی درخواست‌های آن‌ها رسیدگی کردند.

کد خبر 622466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha