مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

چهارمحال‌وبختیاری به عنوان سرچشمه ۲ رودخانه کارون و زاینده‌رود، درگیر خشکسالی ‌است.

بی آبی چهار محال

خاطره حسین‌زاده-همشهری آنلاین:

استان چهارمحال‌وبختیاری دارای یک درصد از مساحت کل کشور است که در بستر سلسله جبال زاگرس قرار دارد. این استان باوجود مساحت کمی که دارد، نقش مهمی در تولید آب شیرین در کشور ایفا می‌کند و سرچشمه ۲ رودخانه کارون و زاینده‌رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز دراین استان است. تا چند سال گذشته عنوان می‌شد که این استان ۱۰ درصد از منابع آبی کشور را در اختیار دارد، اما امروز بسیاری از کارشناسان و مسئولان، نسبت به چالش کم‌آبی دراین منطقه هشدار می‌دهند. با توجه به ماهیت کوهستانی منطقه، بخش زیادی از بارندگی‌های باران به شکل روان‌آب، به‌سرعت از این استان خارج و به استان‌های اصفهان و خوزستان سرریز می‌شود و سفره‌های زیرزمینی که درپی بارش برف تغذیه می‌شود، تأمین‌کننده بخش زیادی از نیاز آبی این استان‌هاست.

اما در حدود ۱۲ سال است که کاهش بارش‌ها و تغییر شکل آنها از برف به باران از یک‌سو و افزایش دمای هوا ازسوی دیگر سبب کاهش منابع آبی این استان و پایین رفت سطح آب سفره‌های زیرزمینی شده، به‌گونه‌ای که این استان ۹ سال پیاپی خشکسالی را تجربه کرده و وضع فعلی این استان روایتگر حکایت تلخ خشکسالی و پیامدهای ناشی از آن است.

پیامدهای سهمگین کم‌آبی
«ممنوعه» و «ممنوعه بحرانی» شدن هر ۱۰ دشت اصلی استان، فرونشست زمین در دشت‌های چهارمحال‌وبختیاری، خشک شدن ۶۰ درصد از آب چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها، شکل‌گیری بسترهای گردوخاک و گسترش پدیده بیابان‌زایی، خشکیدگی ۷۵ هزارهکتار از جنگل‌ها و ۲۰۰ هزارهکتار از مراتع، کاهش ۱۶ درصدی آب ذخیره شده در پشت سدهای استان، بروز تنش‌آبی در تعدادی از شهرها و آب‌رسانی سیار به جمعیت وسیعی از مناطق روستایی، از مهم‌ترین پیامدهای وقوع خشکسالی و کم‌آبی در استان به‌شمار می‌رود.

کارشناسان هواشناسی، تغییر اقلیم را مهم‌ترین عامل وقوع خشکسالی عنوان می‌کنند و معتقدند تغییر اقلیم سبب شده ضمن تغییر الگوی بارش‌ها از برف به باران، دمای هوا به‌ویژه در فصل پاییز و زمستان روند افزایشی پیدا کند. آنها این موضوع را تهدیدی برای منابع پایدار آب استان می‌دانند، به‌گونه‌ای که در سال آبی جاری، ارتفاع برف اسفندماه در ایستگاه کوهرنگ این استان به‌عنوان ایستگاه شاخص کشور، صفر بوده‌است.

براساس گزارش مرکز ملی خشکسالی، با توجه به پهنه‌بندی خشکسالی در سطح کشور و با استفاده از شاخص‌هایی ازجمله «خشکسالی بارش»، «تبخیر» و «تعرق»، استان چهارمحال‌وبختیاری به‌عنوان دومین استان خشک کشور مطرح شده‌است که این وضعیت در مناطق شرقی و بخش‌هایی از مناطق مرکزی و شمالی استان محسوس‌تر است.

سراسر استان درگیر خشکسالی است
مدیرکل هواشناسی چهارمحال‌وبختیاری با تشریح وضعیت خشکسالی دراین استان به خبرنگار همشهری می‌گوید: براساس آخرین گزارش‌ها، صددرصد از مساحت استان درگیر خشکسالی شدید تا خفیف شده‌است.

«مهران چراغ‌پور» می‌افزاید: وضعیت خشکسالی در استان طی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به سال‌گذشته تشدید شده، به‌طوری‌که همه مناطق استان درگیر خشکسالی شده‌است.

وی از کاهش ۴۰ درصدی میانگین بارش‌ها دراین استان طی سال آبی جاری خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: این موضوع سبب شده چهارمحال‌وبختیاری پس از استان کرمانشاه، به‌عنوان دومین استان خشک کشور مطرح شود.

چراغ‌پور تصریح می‌کند: حدود ۲۰ درصد از مساحت استان درگیر «خشکسالی بسیارشدید»، ۳۰ درصد درگیر «خشکسالی شدید» و بیش‌از ۲۳ درصد درگیر «خشکسالی متوسط» است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال‌وبختیاری همچنین می‌گوید: تا پایان سال آبی جاری (۳۱ شهریورماه) احتمال بارش موثری که کل استان را فرا گیرد وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد بارش‌های استان از ۳۸۵ میلیمتر فراتر نرود.

آب‌رسانی سیار به روستاها
اما تنش آبی و چالش تأمین آب در شهرها و روستاها یکی از محسوس‌ترین پیامدهای خشکسالی است که این موضوع در سال‌های اخیر در استان چهارمحال‌وبختیاری بیش‌ازپیش آشکار شده و چنانچه این روند ادامه یابد، در سال‌های آینده با مشکلاتی عمیق‌تری دراین زمینه مواجه خواهیم شد.

بیش از ۸۰ درصد از آب مصرفی این استان از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و این موضوع انتقاد بسیاری از کارشناسان و مردم را به‌همراه داشته‌است که چرا با وجود آب‌های سطحی، مردم این استان باید با چالش جدی کاهش منابع زیرزمینی روبه‌رو شوند، به‌طوری‌که درحال‌حاضر بسیاری از روستاهای

چهارمحال‌وبختیاری به‌صورت سیار آب‌رسانی می‌شوند و این موضوع برای استانی که سرچشمه رودهای خروشان زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز به‌شمار می‌رود، چالشی اساسی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری دراین زمینه می‌گوید: هم‌اکنون ۹۰درصد از آب‌رسانی‌های سیار مربوط به شهرستان لردگان و ۱۰درصد مربوط به بقیه نقاط استان است.

«احمدرضا محمدی» می‌افزاید: در فصل‌های گرم سال آب‌رسانی سیار به ۴۰روستای شهرستان لردگان با ۲۰هزارنفر جمعیت انجام می‌شود که این میزان در فصل‌های سرد سال به ۲۸روستا با ۱۱هزارنفر جمعیت کاهش می‌یابد.

وی اظهار می‌کند: هم‌اکنون به بخشی از «سرخون» و روستاهای «مور» و «تلتک» آب‌رسانی سیار انجام و در شهرستان کیار نیز آب آشامیدنی روستاهای «جغدان»، «حیدرآباد»، «چهراز»، «گوشه» و «چارطاق» از طریق آب‌رسانی سیار تأمین می‌شود.

محمدی به آب‌رسانی سیار در شهرستان لردگان از طریق ۵ دستگاه تانکر اشاره می‌کند و می‌افزاید: تأمین آب آشامیدنی موردنیاز مردم این شهرستان حداقل به ۳ تانکر دیگر نیاز دارد و منابع تأمین آب آشامیدنی شهرستان از طریق ۵ رشته قنات، ۵۳حلقه چاه و ۵۱دهانه چشمه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال‌وبختیاری همچنین می‌گوید: در شهرستان لردگان برای تأمین آب آشامیدنی سالم یک حلقه چاه اختصاص یافته‌است.

محمدی اضافه می‌کند: فرسودگی خطوط انتقال آب (شکستگی خطوط، آب‌رسانی سیار را ضروری می‌کند)، کوهستانی و سخت‌گذربودن مناطق نیازمند آب‌رسانی سیار، خشک‌سالی‌های مستمر و خشک‌شدن منابع تأمین آب، کمبود تانکر و کافی نبودن اعتبارات مالی از چالش‌های این حوزه است.

راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود
مشکلات موجود در زمینه تأمین آب نشان می‌دهد نگاه‌ها به چهارمحال‌وبختیاری به عنوان استانی «آبخیز» باید تغییر کند و مدیریت منابع آب و اجرای طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای از این استان با توجه به منابع آبی موجود، انجام شود.

همچنین انجام برنامه‌ریزی‌های لازم باهدف سازگاری با شرایط موجود و تنظیم مصارف آب در بخش‌های مختلف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت و افزایش بهره‌وری دراین بخش‌ها را می‌توان ازجمله راهکارهای عبور از وضعیت کنونی دانست. همچنین باتوجه به محدودیت شدید منابع زیرزمینی در استان و قرارگیری چهارمحال‌وبختیاری در منطقه آبخیز حوضه‌های آبریز کارون‌بزرگ و زاینده‌رود (گاوخونی)، مهار آب‌های سطحی می‌تواند بخشی از کمبودهای آبی را دراین استان جبران کند.

براین اساس انتظار می‌رود با اصلاح الگوی مصرف آب، به‌ویژه در بخش کشاورزی و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، بتوان منابع آبی موجود در چهارمحال‌وبختیاری را حفظ و با مدیریت صحیح مصرف آب در حوزه‌های مختلف، بتوان بر بخشی از تبعات ناشی از خشکسالی‌ها فائق آمد. بیان این نکته هم ضروری است که تحقق این راهکارها، مستلزم این است که واقعیت تلخ خشکسالی و چالش کم‌آبی، به باور و دغدغه‌ای عمومی تبدیل شود.

کد خبر 622607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha